Przeciętny Polak na udekorowanie grobów przeznaczy średnio do 150 zł - wynika z badań Payback Opinion Poll. Za to, co piąty będzie obchodził Halloween.

2/3 Polaków planuje wybrać się na cmentarz 1 listopada. Niemal tyle samo ankietowanych odwiedzi groby położone poza miejscem swojego zamieszkania. W tym okresie samochód okazuje się najwygodniejszym środkiem transportu - skorzysta z niego 3/4 osób.

Koszty związane z obchodami Wszystkich Świętych 93 procent ankietowanych pokryje pieniędzmi z domowego budżetu. Mimo kradzieży na cmentarzach, tylko 17 procent osób ograniczy z tego powodu wydatki na dekoracje nagrobków. Znicze i kwiaty kupimy głównie w supermarketach i na stoiskach przy cmentarzu. 1/5 respondentów będzie także obchodzić Halloween.

Większość z pytanych przeznaczy na znicze od 21 do 50 złotych, a na kwiaty – od 51 do 100. Wysokość wydatków nie zmieni się w stosunku do ubiegłych lat - tak deklaruje 87 procent ankietowanych.

Wszystkich Świętych 2014. Wydatki na znicze i kwiaty (źródło: Payback Opinion Poll)

Wszystkich Świętych 2014. Wydatki na znicze i kwiaty

- Znicze kupiłam w zeszłym tygodniu - mówi Justyna Bednarz, mieszkanka bydgoskich Wyżyn. - Były w jednym z dyskontów, w dość niskiej cenie.

Statystyki to potwierdzają, ponad połowa Polaków woli nabyć znicze z wyprzedzeniem, na kilka dni przed udaniem się na cmentarz.

Mamy za to wyraźne upodobania związane z miejscem zakupów. 53 procent pytanych uda się po znicze do hiper- lub do supermarketów, a 42 proc. zaopatrzy się w kwiaty na przycmentarnych stoiskach.

Czy kradzieże studzą chęć do zakupów? Nie, ponad 80 procent ankietowanych przyznało, że nie ma ono wpływu na ich decyzje zakupowe.

Za to, co piąty pytany przez Payback Opinion Poll obchodzi Halloween, z czego 30 procent przyznaje, że ich udział w zabawie ogranicza się do asystowania dzieciom - pilnowania ich lub pomocy w przygotowaniu przebrania. Ponad połowa respondentów stroje robi samodzielnie.

44 procent badanych zorganizuje zabawę halloweenową u siebie w domu, a 37 procent wybierze się do rodziny lub znajomych. Blisko 1/5 respondentów weźmie udział w imprezach zorganizowanych.