W naszych portfelach jest już blisko 35 mln kart płatniczych wydanych w Polsce. Około miliona z nich w ciągu roku tracimy z różnych powodów. Dlatego tak ważne jest zachowanie elementarnych zasad bezpieczeństwa. W pierwszej kolejności, by nie dopuścić do strat, nie można udostępniać karty innym osobom oraz ujawniać numeru PIN. Mimo ostrzeżeń, nagminną praktyką dowodzącą naszej lekkomyślności jest zapisywanie tego numeru na samej karcie lub na karteczce znajdującej się w portfelu obok karty. Natomiast gdy już dojdzie do utraty karty, ważne jest, by jak najszybciej ją zastrzec.

W tym celu można zatelefonować do operatora karty. Niestety, rzadko kiedy pamiętamy właściwy numer telefonu, a nim go ustalimy, upływa bezcenny czas. Tym zapewne kierował się Związek Banków Polskich, gdy na początku 2014 r. uruchomił System Zastrzegania Kart. Jego kluczowym elementem jest łatwy do zapamiętania numer infolinii: 828 828 828, za którego pośrednictwem można zastrzec każdą kartę płatniczą wydaną w Polsce o dowolnej porze i z dowolnego miejsca na świecie.

Mechanizm infolinii 828 828 828 oparty jest na specjalnym komponencie rozpoznawania mowy, dzięki któremu ustalana jest nazwa banku, w którym użytkownik ma kartę płatniczą.

Dzięki temu osoba chcąca zastrzec kartę płatniczą wydaną przez określony bank jest natychmiast przekierowywana do konsultanta tego banku, który od razu realizuje zlecenie zablokowania karty. Dzięki temu nie musimy już pamiętać numerów do banków, które wydały nam konkretną kartę, a jedynie łatwy do zapamiętania numer 828 828 828.

System obsłużył do tej pory już około 100 tys. połączeń, a z każdym dniem ich liczba rośnie. Świadczy o tym, że mamy coraz większą wiedzę o istnieniu Systemu Zastrzegania Kart i coraz częściej z niego korzystamy w sytuacjach awaryjnych, a nie z numerów telefonów konkretnych banków. Liczba telefonów wzrasta szczególnie w takim okresie jak zakupy świąteczne. Pokazują to dane z grudnia ub.r., kiedy zanotowano 4 tys. połączeń z numerem 828 828 828.

 

Zbigniew Biskupski

redakcja@polskatimes.pl