Budowa cargo trwała półtora roku i kosztowała 36 milionów złotych. 23 maja 2016 uroczyście otwarto terminal cargo w Pyrzowicach 23 maja 2016 w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach uroczyście otwarto terminal Cargo. To najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce. Inwestycję w 18 miesięcy wykonała Skanska. Jej wartość to blisko 36 mln zł netto.

Terminal umożliwi dalszy rozwój portu w kierunku obsługi przewozów towarowych drogą lotniczą. Obecnie Katowice Airport jest najważniejszym – po Lotnisku Chopina w Warszawie – ośrodkiem cargo lotniczego w kraju. Port pełni funkcję lotniczego hubu towarowego dla południa kraju. Na lotnisku działają takie firmy kurierskie jak DHL Express, TNT, FedEx i UPS, realizując stąd regularne, codzienne rejsy z frachtem do swoich europejskich portów przeładunkowych.

Ponadto Pyrzowice są portem pierwszego wyboru w przypadku czarterów cargo. W 2015 roku obsłużono tu 16 119 ton ładunków. Budowa nowej bazy cargo to ważny element realizacji strategii rozwoju rynku przewozów towarów drogą lotniczą – nie tylko w Pyrzowicach, ale i w całej południowej Polsce.

Obiekt to pierwszy budynek z projektowanego kompleksu Cargo przy MPL Katowice w Pyrzowicach. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych zagwarantuje szybką i kompleksową obsługę paczek - od momentu rozładunku z samolotu, poprzez transport do magazynu, gdzie dzięki nowoczesnym systemom sortującym będą one wydawane kurierom i firmom transportowym. Wszystko to przyspieszy pracę - docelowo aż kilka tysięcy paczek na godzinę - skracając czas oczekiwania na przesyłki oraz zapewniając najwyższej jakości serwis w czasie tzw. szczytów paczkowych, np. przed świętami.

Terminal powstał na ok. 11 ha działce położonej przed nową płytą postojową samolotów cargo, w południowo-wschodniej części lotniska. Lokalizacja obiektu zdecydowanie przyspieszy i ułatwi obsługę frachtowców, co jest szczególnie istotne z perspektywy firm kurierskich. Jednocześnie takie położenie terminalu gwarantuje odseparowanie ruchu drogowego, związanego z obsługą pasażerów, od tego, który dotyczy towarów.

Obiekt ma 12 tys. m² powierzchni i jest trzykrotnie większy od obecnie użytkowanego terminalu towarowego. - Biorąc pod uwagę silny rozwój Pyrzowic pod kątem obsługi cargo, w projekcie terminalu zostały zastosowane takie rozwiązania konstrukcyjne, by w przyszłości możliwa była modułowa reorganizacja obiektu, stąd aranżację hali można dostosowywać do wielkości i potrzeb firm kurierskich – informuje Jacek Kościelny, Menadżer Projektu, Skanska. Terminal podzielony jest na dwie części – obsługującą fracht lotniczy oraz część biurową. Projektant przewidział stworzenie niezależnych stref – tak, by każdy najemca, otrzymał swoją własną, odseparowaną od innych, przestrzeń do prowadzenia działalności. - Firmy mają swoje miejsca parkingowe, rampy rozładunkowe, bramy ze strony płyty Cargo i parkingu, serwerownie oraz własne biura i zaplecza – zaznacza Rafał Melerski, Kierownik Budowy, Skanska. Na terenie hali pojawią się także biura Urzędu Celnego oraz Straży Granicznej.

W ramach prac Skanska rozbudowała i przebudowała istniejący układ energetyczny w MPL Katowice w Pyrzowicach. Powstały 2 stacje rozdzielcze wyposażone w pełen monitoring i możliwość sterowania parametrami na odległość przez obsługę lotniska. - Wykonany układ zapewnia także pełną redundancję energetyczną portu na wypadek awarii. Prace polegające na skomplikowanych przepięciach energetycznych prowadzone były w pełnej koordynacji ze służbami zewnętrznymi, naszymi podwykonawcami i obsługą katowickiego portu lotniczego w warunkach funkcjonującego lotniska. Prace energetyczne w swej skali i złożoności technicznej były unikalne w skali kontraktów budowlanych, a automatyka sterująca stacji wymagała - przed oddaniem do użytkowania - wielu prób, testów oraz prac programistycznych, tak by wykonany system był wolny od jakichkolwiek błędów i w pełni spełniał wymagania klienta – informuje Jacek Kościelny.

Cargo w liczbach:

12 tys. m² - powierzchnia samego terminalu to w tym:
- 10 tys. m² - powierzchnia magazynowa oraz:
- 2 tys. m² - powierzchnia biurowa

96,5 tys. m³ - kubatura
10,2 m - wysokość obiektu
154 m - długość obiektu
67,5 m - szerokość obiektu.

Inwestycja objęła także zagospodarowanie terenu. Na powierzchni blisko 6 tys. m² powstał systemu dróg wewnętrznych, place manewrowe oraz parking, który pomieści 29 tirów (do 40 t.), 38 samochodów dostawczych (do 3,5 t.) i 109 samochodów osobowych.

 – Wszystkie zrealizowane w ostatnich latach inwestycje mają na celu zapewnienie optymalnego rozwoju pyrzowickiego lotniska zarówno w zakresie ruchu pasażerskiego jak i cargo, przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych atutów - powiedział Artur Tomasik, prezes GTL.

 

- Pyrzowice są w naturalny sposób predystynowane do obsługi ruchu towarowego. Region w którym się znajdujemy ma silną gospodarką z ważną rolą branży automotive, a także potężną demografią, co ma szczególne znaczenie przy dynamicznym rozwoju rynku e-commerce, który korzysta z transportu drogą lotniczą. Duże znaczenie mają także nasze atuty operacyjne, jesteśmy lotniskiem otwartym bez żadnych ograniczeń 24 godziny na dobę, a to z perspektywy linii cargo duży plus. Wykorzystanie naszych naturalnych zalet nie byłoby jednak możliwe bez inwestycji, które w ostatnich latach zrealizowaliśmy. Pyrzowice powstały praktycznie od nowa. Ponadto dodaje – Firmom, które chcą rozwijać swój biznes cargo w Katowice Airport oferujemy najnowocześniejszą w kraju infrastrukturę. Oddanie do użytku nowej bazy cargo pyrzowickiego lotniska to początek realizacji projektu strefy logistyczno-przemysłowej w południowo-wschodniej części portu. Jestem przekonany, że dzięki współpracy z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną przedsięwzięcie będzie pełnym sukcesem biznesowym z pożytkiem dla mieszkańców regionu i pozycji naszego województwa na gospodarczej mapie Polski.