– Rada Dialogu Społecznego powinna zająć się projektem ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych i wyrazić swoją opinię. To jest nasza propozycja, którą wysłaliśmy do marszałka sejmu – mówi Zbigniew Maciąg z Konfederacji Lewiatan.

Nie milknie dyskusja o wprowadzanym przez PiS projekcie ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych. Ekonomiści ostrzegają, że projekt może przyczynić się do znacznego zwiększenia cen paliw i kosztów utrzymania firm przewozowych. – Niewątpliwie wzrost cen produktów i usług jest możliwy, bo gdy wzrosną koszty transportu, to przełoży się na ceny – podkreśla Zbigniew Maciąg. Zgodnie z nowym projektem, fundusz ma być zasilany wpływami z tzw.

opłaty drogowej. Miałaby ona wynieść 20 gr za litr benzyny (25 groszy za litr z VAT). W przypadku gazu będzie to 37 groszy za kilogram. Stawki mają podlegać corocznej waloryzacji. – Pomimo zapewnień naszej największej narodowej firmy Orlen, ceny paliwa wzrosną. Może nie będzie to natychmiastowa zmiana, jednak z czasem ona nastąpi. Narodzi to ogromne konsekwencje dla całej gospodarki – zaznacza Maciąg, nawiązując do komunikatu, który wydała stacja za pomocą biura prasowego . Jeśli ustawa wejdzie w życie, to wpływy budżetu państwa zostaną zwiększane o od czterech do pięciu miliardów rocznie. Uzasadnieniem ma być spożytkowanie pozyskanych funduszy na budowę oraz remont powiatowych i gminnych dróg, oraz mostów w ciągu dróg wojewódzkich. – Należy zadać sobie pytanie, czy pieniądze które trafiają do budżetu z opłat drogowych, rzeczywiście są przeznaczane w całości na budowę dróg. Tak się nie dzieje. Pojawiają się pomysły, aby np. przeznaczyć te opłaty na infrastrukturę wodociągowa, kanalizacje w mniejszych miejscowościach – dodaje Zbigniew Maciąg. Również Marcin Nowacki, wiceprezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, zaznacza, że prawidłowym posunięciem byłoby sprawdzenie w jak wygląda alokacja środków z podatku drogowego. – To już kolejny projekt,dotyczący ważnych kwestii społecznych i gospodarczych, który nie trafił do Rady Dialogu Społecznego – mówi Zbigniew Maciąg

W środę, po burzliwej debacie, Sejm przekazał poselski projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych do Komisji Infrastruktury oraz transportu regionalnego oraz polityki regionalnej. Projekt, którego głównym punktem jest wprowadzenie opłaty paliwowej wywołał sprzeciw całej opozycji. Jak podkreślił w środę wnioskodawca projektu, poseł PiS, Zbigniew Dolata, ustawa pozwoli na wybudowanie i wyremontowanie ponad 6 tysięcy kilometrów dróg. Posłowie PiS postulowali również, że zmiany wpłyną na poprawę bezpieczeństwa na drogach.