Pogląd, iż nowoczesne technologie są zarezerwowane wyłącznie dla wielkich firm, które dysponują odpowiednimi funduszami na inwestycje, to stereotyp, który trzeba wysłać do lamusa. Mała firma może rozwijać się tą drogą, niekoniecznie zaczynając od formy startupa.

W Polsce rocznie powstaje ponad 250 tys. nowych firm. Wśród nich dominują mikro- i małe firmy, które dzięki mądremu zarządzaniu i odpowiedniej strategii w przyszłości mają szansę stać się średnimi, a nawet wielkimi przedsiębiorstwami.

Co drugi mały i średni przedsiębiorca zamierzał w ubiegłym roku rozpocząć inwestycje w swojej firmie. Na co postawić i na czym się skoncentrować, by te inwestycje przyniosły oczekiwany zwrot?

Każda z branż ma swoje wymagania

Jak podaje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości co dziesiąta firma w sektorze MŚP działa w branży produkcyjnej. Dla ich rozwoju kluczowe są inwestycje przede wszystkim w pracowników i innowacje. Jak to zrobić? Oto kilka sposobów, które mogą okazać się wsparciem dla rozwoju biznesu.

Wsparcie funduszy europejskich

Żaden biznes nie ma szans na rozwój bez dopływu kapitału. Można go pozyskać na różne sposoby, m.in. zaciągając kredyt w banku, co akurat w przypadku firm rozpoczynających działalność może być dość trudne lub skorzystać ze wsparcia funduszy europejskich. W ich ramach na rozwój przedsiębiorstw do 2020 roku zostanie przeznaczonych w sumie 20 mld euro. Największy wachlarz do dyspozycji mają mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, również te z branży produkcyjnej. Dotacje dla nich zostały przewidziane przede wszystkim w Programach Regionalnych, ale też w Programie Inteligentny Rozwój czy Polska Wschodnia.

Innowacje

Firmy z sektora produkcyjnego muszą działać elastycznie i być przygotowane na zmiany. W dzisiejszej, szybko zmieniającej się rzeczywistości żaden biznes nie ma szans się rozwinąć bez inwestycji w innowacje. Innowacyjność jest najważniejszym czynnikiem rozwoju społeczno-gospodarczego i bezpośrednio wpływa na konkurencyjność zarówno całej gospodarki, jak i pojedynczej firmy. Dotyczy to również branży produkcyjnej. W tym sektorze przedsiębiorcy powinni postawić przede wszystkim na automatyzację i robotyzację, które poprawią jakość oferowanych produktów oraz zwiększą wydajność i efektywność produkcji.

Ubezpieczenia

Branża produkcyjna kojarzy się z ciężką pracą fizyczną, a tym samym wysoką rotacją pracowników. Dużym, jeżeli nie największym wyzwaniem jest osiągnięcie stabilności zatrudnienia. Jednym ze sposobów podniesienia efektywności pracownika i wsparcie go w różnych rolach życiowych jest zaoferowanie mu ubezpieczenia. Według badania Nationale-Nederlanden dla prawie dwóch trzecich ankietowanych możliwość przystąpienia do ubezpieczenia grupowego w miejscu pracy jest wartościowym benefitem. Ubezpieczenie grupowe zabezpiecza nie tylko pracownika, ale również jego dzieci, współmałżonka lub partnera.

Warto również sprawdzić na ile umowa z ubezpieczycielem gwarantuje wsparcie również dla samych pracodawców. - W przypadku Nationale-Nederlanden właściciele firm z branży produkcyjnej i handlowej, na przykład hurtownie, mogą skorzystać z pakietu assistance.

Czytaj też:
Sejm uchwalił nowe prawo o szybkiej eksmisji na bruk. Czy teraz może ona spotkać każdego lokatora?

W sytuacji, kiedy ich towar i wyposażenie ucierpiały na skutek zdarzeń losowych, m.in. pożaru, zalania, powodzi, huraganu czy wybuchu gazu mogą liczyć na transport i dozór pozostałego mienia oraz pomoc ekipy sprzątającej. Dzięki „Assistance dla Firm” przedsiębiorcy, którzy z powodu zdarzenia losowego spowodowanego chociażby działaniami natury, są zmuszeni do czasowego zawieszenia działalności, mogą ten okres ograniczyć do minimum – mówi Michał Jakubowski, dyrektor ds. klientów korporacyjnych w Nationale-Nederlanden TUnŻ.

Szkolenia

Wdrożenie nawet najbardziej nowoczesnych innowacji nie uda się bez odpowiednio wykwalifikowanych kadr. Mowa zarówno o pracownikach średniego szczebla technicznego, jak i o tych wysoko wykwalifikowanych kadrach. Jak pokazują badania większość przedsiębiorców wskazuje na konieczność inwestowania w szkolenia, które pozwalają podnieść kwalifikacje pracowników, a tym samym pozytywnie wpływają na rozwój całej firmy. Szkolenia, choć kosztowne, wpływają również pozytywnie na motywację załogi, która poczuje się doceniana i warta inwestowania. Warto pamiętać, że małe i średnie firmy produkcyjne mogą także starać się o unijne dotacje na realizację programów szkoleniowo-doradczych, opracowanych pod kątem ich potrzeb.

Klienci

Prawie 40 proc. małych i średnich przedsiębiorców wśród przyczyn utraty płynności finansowej wymienia stratę klientów. Nie są jednak na tym polu bez szans. Nawet małe firmy, choć nie dysponują dużym budżetem i wieloma pracownikami, również mogą zdobywać nowych klientów i budować ich lojalność. Budowanie przewagi konkurencyjnej w kraju i zagranicą umożliwia przedsiębiorcom korzystanie z nowoczesnych technologii. Wachlarz możliwości jest naprawdę szeroki: od mediów społecznościowych rozpoczynając, na systemach CRM kończąc.

Ekspansja międzynarodowa wymaga oczywiście odpowiedniego know how i doświadczenia. Należy pamiętać, że zdobycie klientów zagranicą bywa droższe i bardziej pracochłonne niż w kraju. Wiąże się też z wieloma wyzwaniami, ale jak pokazują liczne przykłady polskich firm, również z sektora MŚP, warto zaryzykować.

Obejrzyj wideo
60sekundBIZNESU - Dlaczego w Polsce tak ciężko prowadzić firmę?