Na paliwo wydajemy mało, a i tak chcemy na nim oszczędzać, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Bank. Jedynie co czwarty kierowca w Polsce wydaje na paliwo ponad 500 zł miesięcznie, a prawie 46 proc. z nas przeznacza na ten cel nie więcej, niż 300 złotych.

Jak wynika z raportu „Polak w drodze – wydatki kierowców”, opublikowanego przez Santander Consumer Bank, Prawie połowa z nas (45 proc.) nie wydaje na paliwo więcej niż 300 zł miesięcznie, a jedynie co czwarty Polak (23 proc.) przekracza kwotę 500 zł. Mężczyźni, którzy pokonują większe dystanse, niż kobiety deklarują też nieco wyższe wydatki na paliwo (37 proc. między 400 a 1000 zł w skali miesiąca). Więcej niż pozostałe grupy wydają również młodzi kierowcy (w wieku do 34 lat).

Cena decyduje o wyborze stacji

Z raportu wynika też, że oferowana cena paliwa jest dla nas jednym z trzech kluczowych czynników decydujących o wyborze stacji benzynowej. Wskazało na nią 41 proc. badanych na zlecenie banku aktywnych kierowców. Ofertę cenową stawiamy niemal na równi z lokalizacją stacji (dla 42 proc. badanych ważne, aby była ona blisko miejsca zamieszkania) i preferencją dla konkretnej marki (ma ona znaczenie dla 40 proc.).

Zdecydowana większość kierowców przejeżdża rocznie do 20 tys. km, w tym największa grupa, bo prawie 30 proc. między 10 a 20 tys. km. Tylko co dziesiąty kierowca pokonuje więcej, niż 50 tys. km. Kobiety jeżdżą mniej niż mężczyźni. Aż 38 proc. pań deklarowało, że nie pokonuje w ciągu roku więcej, niż 5 tys. km. Pokonywane dystanse maleją wraz z wiekiem. Aż 51 proc. badanych w wieku 25-34 lata pokonuje rocznie między 10 a 20 tys. km., w grupie wiekowej 55-64 lata na taki dystans wskazało już tylko 21 proc. ankietowanych. Najbardziej mobilni są mieszkańcy dużych miast. Natomiast najkrótsze dystanse pokonują mieszkańcy wsi.

Paliwo plus napoje

Przy okazji tankowania Polacy najczęściej kupują napoje. Kawę lub herbatę wybiera 39 proc., napoje zimne 35 proc. W pierwszej piątce najchętniej wybieranych elementów z oferty stacji znalazły się też części eksploatacyjne do samochodu (22 proc.), prasa (13 proc.) i papierosy (18 proc.). - Dla coraz większej liczby osób stacja benzynowa nie jest jedynie miejscem, w którym tankują samochód. Chętnie sięgamy też po pozostałe elementy asortymentu. To dlatego przygotowując z myślą
o aktywnych kierowcach ofertę Visa TurboKARTA, zaproponowaliśmy, aby funkcja moneyback, pozwalająca odzyskać część wydawanych na stacjach kwot, obejmowała nie tylko koszt paliwa, ale wszystkie zakupy - komentuje Joanna Szczegielniak, Dyrektor Departamentu Kart Kredytowych Santander Consumer Banku.