W popularnej sieci sklepów funkcjonujących pod logo Żabki pojawił się nowy właściciel. Ponieważ jest to fundusz inwestycyjny, można wnioskować, iż inwestorzy widzą w sieci ogromny potencjał rozwojowy. A to znaczy, że klienci Żabki na pewną na transakcji tej zyskają.

Sprzedaż sieci sklepów typu convenience Żabka, do której należy również sieć Freshmaket przez fundusz Mid Europa Partners jest z kilku powodów unikatową transakcją na krajowym rynku fuzji i przejęć. Po pierwsze jest to największa transakcją na tym rynku w Polsce w 2017 roku, po drugie jest największą historycznie dezinwestycją funduszu private equity w Polsce oraz największą transakcją kupna-sprzedaży sieci spożywczej w historii polskiego rynku handlu detalicznego.

Wartość transakcji wyniosła ok. 1 mld EUR. W wyniku transakcji po raz trzeci sieć Żabka znalazła się w rękach fundusz private equity, gdyż przed Mid Europa Partners właścicielami sieci był fundusz Penta.

Potencjał większy niż supermarkety

Nowoczesny kanał sprzedaży, w ramach którego działalność prowadzi Żabka rozwija się nieprzerwanie od wielu lat, kosztem malejącego udziału sprzedaży w kanale tradycyjnym. Dominującą pozycję na rynku handlu detalicznego w Polsce odgrywają zagraniczne sieci handlowe.

Czytaj też:
Zwolnienia i zaświadczenia lekarskie w wersji elektronicznej. Wkrótce nie tylko L4, sprawd co jeszcze

Największe udziały w rynku posiadają sieci dyskontowe oraz hipermarkety i supermarkety. Dziesięć największych sieci handlowych w Polsce kontroluje aktualnie ponad połowę krajowej sprzedaży detalicznej. Sklepy typu convenience są jednym z najszybciej rozwijających się segmentów rynku detalicznego w Polsce. Żabka jest liderem rynku w tym segmencie. Konkurencyjne podmioty takie jak Carrefour Express, Małpka oraz Tesco Express działają obecnie na mniejszą skalę.

Segment convenience bardzo dobrze wpisuje się w aktualne oczekiwania konsumentów, którzy oprócz czynników cenowych zwracają dużą uwagę na wygodą dokonywania zakupów, asortyment oraz szybkość obsługi. Wydaje się, że segment sklepów typu convenience będzie wywierał coraz większą presję konkurencyjną na sieci supermarketów i hipermarketów. Biorąc pod uwagę aktualny poziom nasycenia rynku sklepami wielkopowierzniowymi, sądzę że sieci działające w segmencie convenience maja większy potencjał zwiększania skali działalności. Istotną pozycję na rynku handlu detalicznego mają sieci sklepów działające w formie franczyzy. W tej formie na rynku działa około 35 tysięcy. W ramach nowej strategii, sieć Żabka będzie systematycznie przechodziła z systemu ajenckiego, w ramach którego przedsiębiorca był jedynie ajentem gotowego sklepu na system franczyzowy.

Żabka obok Dino

Inwestorzy finansowi od kilku lat są mocno zaangażowani w konsolidację polskiego sektora handlu detalicznego. W branży spożywczej zaangażowany kapitałowo jest także fundusz Enterprise Investors, który posiada 49 proc. akcji sieci Dino. Dino posiada ponad 500 sklepów w całej Polsce.

Czytaj też:
Rząd szykuje reformę szpitali. Jest ona równie radykalna jak reforma edukacji, a najbardziej ucierpią pacjenci szpitali powiatowych

Enterprise Investors planuje w 2017 roku wyjście z inwestycji. Warto zwrócić uwagę, że fundusz zdecydował się na dezinwestycje poprzez sprzedaż sieci w ofercie publicznej, a nie tak jak Mid Europa Partners w transakcji na rynku prywatnym. W grudniu 2016 roku prospekt emisyjny został złożony do KNF, zatem możemy oczekiwać, że spółka wyjdzie z ofertą do inwestorów w II kw. 2017 roku. Oprócz Dino, w portfelach funduszy znajdują się mniejsze sieci handlowe. Argus Capital posiada sieć supermarketów Mila, w której nabył pakiet mniejszościowy w 2012 roku, a fundusz Resource Partners posiada pakiet mniejszościowy w SPS Handel od 2010 roku, w ramach której działa sieć sklepów „Zielony Market”. W branży handlu detalicznego zaangażowany kapitałowo jest również Capital Partners, który posiada pakiet mniejszościowy Bać-Pol, w ramach którego działa sieć sklepów Słoneczko oraz Spar Polska.

Jan Gaj, Manager w departamencie fuzji i przejęć w Navigator Capital Group