Zaledwie 60 proc. Polaków, którzy w ostatnim czasie zawarli transakcję wymagającą podpisania umowy, zadeklarowało, że zapoznało się dokładnie z jej treścią.

Dla blisko 30 proc. Polaków podpisanie umowy jest sytuacją stresującą, a mimo to wielu z nich nie czyta dokładnie jej treści - wynika z badania przeprowadzonego przez PBS na zlecenie AXA i Provident Polska. Dla niemal połowy osób powodem nieprzeczytania umowy było zaufanie do firmy, z którą była zawierana. Respondenci podkreślali, że była to wielka, dobrze znana firma lub dostawca, z którym mieli już wcześniej do czynienia. Ponad jedna czwarta respondentów nie zapoznała się z umową z powodu braku czasu, zaś 13 proc. narzekało na to, że umowa była trudna i niezrozumiała.

- Kredyt zaufania, jakim konsumenci obdarzają instytucje, szacunek dla potrzeb konsumentów, uwzględnienie tempa ich życia, a przede wszystkim możliwości przyswajania informacji powinny być punktem odniesienia przy konstruowaniu umów – mówi Bartłomiej Wodzicki, dyrektor Departamentu Prawnego w Provident Polska. Staramy się, aby umowy, które Provident zawiera ze swoimi klientami, były napisane językiem zrozumiałym dla przeciętnego konsumenta. To powinno być standardem, ponieważ zapoznanie się klienta z umową przed jej podpisaniem leży w interesie nie tylko samego klienta, ale także każdej odpowiedzialnej firmy – dodaje.

Edukacja przede wszystkim

15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. Niewątpliwie jest to dobra okazja do tego, by przypomnieć konsumentom o ich prawach. Jak wynika z badań PBS, Polacy wskazują, że potrzebują edukacji w tematach konsumenckich, a ogromną rolę w upowszechnianiu tej wiedzy odgrywają media. 64 proc. respondentów uważa za ważne, by dziennikarze zajmowali się tematyką konsumencką, a 42 proc. dobrze ocenia ich pracę. Prawie połowa respondentów wskazała, że w pierwszej kolejności media powinny zajmować się przekazywaniem informacji, które dotyczą tematyki finansów. Dużo wskazań padło także na usługi medyczne, ubezpieczenia i telekomunikację.


- Wysokie oczekiwania wobec roli dziennikarzy w upowszechnianiu wiedzy z zakresu finansów wynikają z tego, że oferta rynku finansowego jest bardzo szeroka i konsument może mieć problem z dokonaniem właściwego wyboru. Ponadto korzystanie z produktów finansowych wiąże się z pewnym ryzykiem ponoszonym przez klienta – mówi Aleksandra Leszczyńska, dyrektor komunikacji w AXA. Edukacja obecnych konsumentów to jedno. - Potrzebne są jeszcze działania, które wychowają przyszłych konsumentów. Szczególnie, że podejmowanie mądrych decyzji finansowych to jedna z ważniejszych umiejętności przydatnych w dorosłym życiu – podsumowuje.

O Światowym Dniu Konsumenta

15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. Początki tej inicjatywy sięgają roku 1962, w którym ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych John Kennedy wygłosił słynne przemówienie w odniesieniu do ustawy o ochronie praw konsumenta. Podczas niego Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa oraz reprezentacji. To wtedy również padło słynne stwierdzenie "Konsumenci to my wszyscy". Na pamiątkę tego wydarzenia w 1983 roku została powołana inicjatywa Światowego Dnia Konsumenta. W Polsce po raz pierwszy obchodziliśmy to święto w 2000 roku.