Roczne koszty eksploatacji samochodu mogą sięgnąć 12 tys. zł. Kobiety wydają zdecydowanie mniej (maksymalnie do 500 zł) od mężczyzn (do 1 tys. zł). 2/3 kierowców jako najbardziej dotkliwe dla swoich portfeli wskazuje naprawy, serwisowanie opon i zakup materiałów eksploatacyjnych.

Jak wynika z raportu „Polak w drodze 2.0 – wydatki kierowców”, opublikowanego przez Santander Consumer Bank, kierowcy mocno odczuwają koszty eksploatacji swoich samochodów. Najbardziej dotkliwe są naprawy (64 proc.), serwis opon (43 proc.) i zakup materiałów eksploatacyjnych (39 proc.).

Kobiety przeznaczają mniej na utrzymanie samochodu, zdecydowana większość (92 proc.) wydaje na ten cel maksymalnie do 200 zł. Mężczyźni wydają zdecydowanie więcej. Dla 91 proc. z nich to wydatek sięgający 500 zł, zaś rekordziści potrafią wyłożyć nawet do 1 tys. zł miesięcznie. Jeżeli dodamy do tego wydatki na paliwo, miesięczne utrzymanie samochodu może kosztować nawet 2,5 tys. zł.

Zmorą pozostają mandaty, które w ostatnich 6 miesiącach dotknęły co siódmego kierowcę. Główne wykroczenia to nadmierna prędkość (56 proc.) i źle wykonane manewry (16 proc.). Okazuje się, że mandaty za zbyt szybką jazdę częściej płacą kobiety (71 proc.), zaś mężczyźni również za nieprawidłowe wykonywanie manewrów (43 proc.). Im większe miasto, tym bardziej odczuwalne są koszty płatnych parkingów – w przypadku największych miast mogą one sięgnąć nawet 1/3 wszystkich wydatków kierowców.

Co dziesiąty kierowca planuje w tym roku wymienić samochód, w zdecydowanej większości na używany (74 proc.). Jako główne powody wskazywane są chęć posiadania nowszego pojazdu (35 proc.), awaryjność i zbyt wysokie koszty napraw (20 proc.), a także przekonanie, że co kilka lat samochód należy po prostu wymienić (14 proc.).

Z badań własnych Santander Consumer Banku wynika, że niemal co trzeci z nich wymienia auto średnio co 4-5 lat. Ponad 70 proc. tych, którzy już skorzystali z kredytu na zakup auta chętniej sięga właśnie po ten sposób finansowania takiego wydatku.

Kierowcy cenią wygodę korzystania z pakietów assistance, które coraz częściej dołączane są do kart kredytowych. Dla ponad ¾ z nich najważniejsze korzyści to bezpłatne holowanie do warsztatu (77 proc.), możliwość skorzystania z samochodu zastępczego (65 proc) i wsparcie mechanika (42 proc.). Kobiety częściej niż mężczyźni wybierają takie elementy jak bezpłatna konsultacja lekarska, czy dostarczenie paliwa kiedy zabraknie go na trasie.

OBEJRZYJ WIDEO:
Co drugi Polak planuje w tym roku wyjechać na wakacje