40 pociągów pasażerskich i 2 towarowe pojadą odbudowanym torem. Ale w 2021 r. PKP PLK wybrał konkretny wariant inwestycji. Trwają konsultacje społeczne.

Rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące planowanej odbudowy linii kolejowej nr 182 prowadzącej z Tarnowskich Gór do Zawiercia. Inwestycja ma przede wszystkim połączyć lotnisko w Pyrzowicach z aglomeracją górnośląską. Pierwsze pociągi pojawią się na trasie (jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem) za cztery lata.

Konsultacje stały się koniecznością, ponieważ Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zdecydowała o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko. Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych byli już m.in. w Tarnowskich Górach, Miasteczku Śląskim i Ożarowicach, czyli w gminach leżących wzdłuż planowanego szlaku kolejowego.

CZYTAJCIE TEŻ:
Kolej do Pyrzowic: Inwestycja notuje kolejne opóźnienie
Pyrzowice: Znów zerwali umowę na kolej na lotnisko
Kolej do Pyrzowic: znowu opóźnienie. To już 12 lat

Harmonogram prac związanych z odbudową linii przedstawiał Kazimierz Peryt, dyrektor projektu z PKP PLK. Według planu, w III kwartale bieżącego roku zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie projektu budowlanego. Zakłada się, że jego wykonanie, wraz z uzyskaniem wszystkich potrzebnych pozwoleń, zakończy się na początku 2020 roku. Po około 3 - 4 miesiącach, zostanie wyłoniony wykonawca prac.

Roboty mają trwać około 18 miesięcy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze pociągi na trasie z Tarnowskich Gór do Zawiercia będą mogły pojechać jeszcze przed końcem 2021 roku. Kolejarze na spotkaniach z mieszkańcami nie kryli ambitnych planów dotyczących linii nr 182. Zakładają, że w pierwszym roku, będzie nią jeździło nawet 40 pociągów pasażerskich oraz 2 pociągi towarowe na dobę. Technicznie trasa zostanie dostosowana do tego, aby te pierwsze jeździły z prędkością 140 km/h. Prędkość pociągów towarowych zostanie ograniczona do 80 km/h.

Po drodze ma się znajdować 5 stacji osobowych: Tarnowskie Góry, Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice - Pyrzowice, Siewierz, Poręba i Zawiercie a także 3 przystanki osobowe: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice i Zawiercie Kądzielów. Wszystkie stacje i przystanki zostaną wyposażone w system informacji pasażerskiej oraz małą architekturę. PKP PLK planuje także dwie tzw. rezerwy terenu: Miasteczko Śląskie Brynica Poręba

- To miejsca, gdzie w przyszłości będzie możliwe stworzenie przystanku osobowego. Stanie się tak, jeśli zauważymy wzrost budownictwa i zainteresowanie samą koleją - tłumaczy - Kazimierz Peryt.

Ponadto przy samym lotnisku powstanie bocznica dla terminalu Cargo. Planowana jest także kolejna stacja towarowa, Mierzęcice Zawierciańskie.

I najważniejsze, czyli czasy przejazdów. Z Katowic do Tarnowskich Gór mamy dojechać w 46 minut. Do samego lotniska w 63 minuty. Podróż ze stolicy aglomeracji do Zawiercia przez Tarnowskie Góry ma zająć 1 godz. 27 minut. Z samych Tarnowskich Gór do lotniska tylko 15 minut. Przebudowa ma kosztować niespełna 550 mln zł. PKP PLK planuje pozyskać cześć środków z UE a pozostałe z budżetu państwa.