Wieża kontroli lotów będzie mieć 46 metrów, a poziom operacyjny będzie na wysokości 41 metrów. Budowa jest już na półmetku, wieża ma około 20 metrów wysokości.

Nowa wieża kontroli lotów, jaka powstaje w Pyrzowicach, ma być najwyższą wieżą na polskich lotniskach. Rzecz jasna, kiedy powstanie, bo na razie miano najwyższej będzie miała wieża na lotnisku w Krakowie-Balicach.

Zobacz galerię

- Budowa w Krakowie jest już ukończona, uruchomienie wieży planujemy w tym roku - wyjaśnia Janusz Niedziela, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która obie inwestycje prowadzi. Wieża w Krakowie ma 42 metry, a poziom operacyjny będzie na wysokości 36 metrów. Wieża w Pyrzowicach będzie mieć 46 metrów, a poziom operacyjny będzie na wysokości 41 metrów.

ZOBACZ WIDEO:

Wieża na lotnisku w Pyrzowicach powstaje od marca 2017. Robotnicy są już na wysokości 6. kondygnacji. 23 czerwca 2017 uroczyście wmurowano kamień węgielny - a wcześniej podpisano akt erekcyjny. Z tej okazji do Katowice Airport zjechali politycy z regionu i kraju, z ministrem infrastruktury i budownictwa Andrzejem Adamczykiem na czele. Byli też m.in. posłanka Ewa Malik, Jerzy Polaczek, wojewoda Krzysztof Wieczorek, wicemarszałek Stanisław Dąbrowa, arcybiskup Grzegorz Kaszak czy wiceprezydent Katowic Waldemar Bojarun. No i gospodarze uroczystości: prezes PAŻP, zarząd GTL z Arturem Tomasikiem na czele oraz Dariusz Blocher, prezes Budimeksu, firmy, która w Pyrzowicach wybudowała już nowy pas startowy, a teraz buduje wieżę.

Przy okazji wmurowania kamienia węgielnego, minister Adamczyk przypomniał, że trwają przygotowania do dobudowy drugiego pasa na S1, czyli drodze do lotniska, zaś jeszcze w czerwcu do realizacji zostanie skierowany ostatni odcinek A1 (Częstochowa-Tuszyn).
- W 2021-22 roku przejedziemy już A1 od Gdańska do czeskiej granicy - obiecał. Zaś na początku 2018 roku zacznie się realizacja obwodnicy Zawiercia i Poręby

W 46-metrowym budynku na powierzchni ponad 1800 m kw. rozmieszczone zostaną pomieszczenie ze stanowiskami kontroli wieżowej i kontroli zbliżania, pomieszczenia techniczne i garażowe oraz zaplecze socjalne. Wokół wieży powstanie system dróg wewnętrznych wraz z parkingami. Poziom operacyjny ulokowano na wysokości 42 m. Nowa wieża usytuowana jest w południowo-wschodniej części portu i zastąpi starą, która ma 23 metry. Układ budynku składa się z dwóch elementów. Część niska to dwukondygnacyjny budynek o konstrukcji słupowo-ścianowej. Druga część o wysokości 45,75 m, zawiera trzon zbudowany jako wspornik pionowy o przekroju poprzecznym prostokąta z wydzielonym wewnątrz ciągiem dla windy oraz szachtami instalacyjnymi. Utwierdzenie trzonu stanowi płyta fundamentowa, natomiast w górnej części trzonu na wspornikach poziomych oparto stropy zasadniczej części wieży. Zwieńczenie wieży stanowi stalowy dach.

Elewację wieży zaprojektowano z aluminiowej płyty kompozytowej. W trzonie zamontowana będzie winda elektryczna z podszybiem i nadszybiem bez pomieszczenia maszynowni, przystosowana do wymogów ekip ratowniczych.

Nowa wieża w Pyrzowicach będzie gotowa na początku 2018. Zakończenie budowy planowane jest na pierwszy kwartał 2018 roku. Następnie rozpocznie się proces wyposażania obiektu w odpowiednie urządzenia. Operacyjne oddanie do użytku nowej wieży kontroli PAŻP planuje pod koniec 2018 roku.Wartość kontraktu to 20,22 mln zł netto - niemal 25 mln brutto.

Co ze starą wieżą? Nie wiadomo, czy zostanie rozebrana. Być może w Pyrzowicach zostaną dwie wieże.

Przypomnijmy. W ramach swoich inwestycji w Pyrzowicach PAŻP wyposażyła już lotnisko w radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności i niskiej podstawy chmur, czyli ILS na wschodnim podejściu. Teraz trwają przygotowania do uzbrojenia zachodniego (pomocniczego) podejścia do drogi startowej (system ILS kategorii I). Katowice Airport będą pierwszym lotniskiem regionalnym w Polsce z system ILS na obydwu kierunkach podejścia do drogi startowej.

Powód? W ostatnich latach notuje się wzrost częstotliwości występowania wiatrów z kierunku wschodniego. W 2015 roku przez 18% czasu w użyciu było zachodnie, pomocnicze podejście do drogi startowej, w 2016 przez 22%. W związku z tym PAŻP, na wniosek GTL SA podjął decyzję o wyposażeniu zachodniego podejścia do drogi startowej Katowice Airport w system ILS kategorii I. Inwestycja ta poprawi dostępność operacyjną portu przy wiatrach wiejących ze wschodu i przy ograniczonej widzialności i niskim pułapie chmur. Obecnie dostępne procedury umożliwiają lądowanie w Pyrzowicach od zachodu, czyli z wykorzystaniem podejścia pomocniczego, gdy widzialność wzdłuż drogi startowej nie jest mniejsza niż 800 metrów, a pułap chmur nie niżej niż 80 metrów. ILS CAT I dla zachodniego pasa drogi startowej Katowice Airport umożliwi bezpieczne lądowania przy widzialności nie mniejszej niż 550 metrów i pułapie chmur nie niższym niż 60 metrów.

- W ostatniej dekadzie zrealizowaliśmy największy w historii program inwestycyjny, który zmienił oblicze Katowice Airport. Nowa wieża podniesie poziom bezpieczeństwa, stanie się także swoistą wizytówką naszego portu. Z kolei wyposażenie podejścia pomocniczego do drogi startowej w ILS kategorii I sprawi, że Pyrzowice znajdą się w ścisłej czołówce europejskich, regionalnych portów lotniczych pod względem możliwości bezpiecznego lądowania przy złych warunkach atmosferycznych, niezależnie od kierunku wiatru. - powiedział Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego Katowice Airport.