Cztery gotówkomaty pojawiły się już w województwie śląskim: na Śląsku, w Zagłębiu i Częstochowie. Jeden stoi w Bytomiu, drugi w Rudzie Śląskiej, a kolejne - w Sosnowcu i Częstochowie. Wyglądają jak tradycyjne bankomaty czy wpłatomaty, jednak mają inne funkcje. Można tutaj wziąć pożyczkę, a niebawem będzie też możliwość zapłacenia rachunków czy... zaciągnięcia kredytu w gotówkomacie.

Jest samoobsługowy, wyglądem przypomina bankomat, ale jego możliwości to nie tylko wypłata gotówki. W tych stacjonarnych punktach finansowych dziś można wziąć pożyczkę, a już wkrótce – połączyć kredyty czy zapłacić rachunki. W naszym regionie pierwsze urządzenia stanęły w Agorze w Bytomiu, w Plazie w Sosnowcu, Plazie w Rudzie Śląskiej i M1 w Częstochowie.

Jak informuje Barbara Ryttel z biura prasowego Gotówkomat Polskie Płatności, gotówkomat to nowość roku 2015 w finansach osobistych, rozwiązanie wyróżnione m.in. na Forum Liderów Cyfrowego Biznesu. Wypełnia ważną lukę na rynku usług finansowych, bo nie wymaga korzystania z Internetu ani posiadania konta w banku. Jednocześnie zapewnia w jednym miejscu szybki dostęp do wielu usług finansowych.

Gotówkomat: usługi dla klientów

- Pierwszą oferowaną usługą jest pożyczka na dowód, a chwilę po niej wprowadzona będzie pożyczka ratalna - mówi Barbara Ryttel.

Na wiosnę gotówkomat zaproponuje nową usługę, jaką będzie możliwość łączenia kilku kredytów w jeden, aby tym samym obniżyć wysokość rat i uprościć rozliczenia. Okazuje się bowiem, że wiele osób pod wypływem impulsu lub chwilowej potrzeby zaciąga różne zobowiązania finansowe – często na bardzo niekorzystnych warunkach. Zadaniem usługi łączenia kredytów będzie więc załatwienie w imieniu klienta obniżenia kwoty tych zobowiązań.

- Kończymy okres pilotażowy, w którym zainstalowaliśmy 20 urządzeń w centrach handlowych na terenie całej Polski. Zainteresowanie klientów jest duże. To dla nas cenna obserwacja, bo przecież wprowadzamy ofertę, jakiej dotychczas w ogóle nie było – mówi Sylwia Witoszyńska, pomysłodawca i prezes Gotówkomat Polskie Płatności.

Czy korzystanie z gotówkomatów jest bezpieczne? Firma Gotówkomat Polskie Płatności zapewnia, że tak, bo obsługa przez gotówkomat zapewnia wysokie bezpieczeństwo transakcji dzięki systemowi podwójnej weryfikacji klienta – przez maszynę oraz na bieżąco przez pracownika firmy, z której oferty korzystamy.

- Sprawdzane są więc takie same dane, jak w banku, z tą różnicą, że klient może zachować pewną anonimowość, bo nie musi odpowiadać na pytania konsultanta - wyjaśnia Barbara Ryttel.

Jak działa gotówkomat?

Do wzięcia pożyczki czy złożenia wniosku o analizę kredytową w celu połączenia zobowiązań finansowych wystarczy dowód osobisty. Jednak to nie oznacza, że automat robi skan dokumentu i wypłaca nam pieniądze automatycznie. Weryfikacja klienta jest taka sama jak np. w banku, tyle że dokonują jej samodzielnie pracownicy firmy oferującej usługę. Najpierw klient identyfikowany jest po numerze PESEL, później jego dane sprawdzane są w Biurze Informacji Kredytowej, bazach dłużników: ERIF, KRD i BIG oraz w wewnętrznych zbiorach Związku Banków Polskich.

Maszyna sprawdza autentyczność i stan dokumentu tożsamości, wykonując serię zaawansowanych technologicznie skanów. Następnie wkracza konsultant, który porównuje fotografię z dowodu z naszym zdjęciem zrobionym na żywo. W razie jakichkolwiek wątpliwości transakcja zostanie zablokowana.

Dalej już klikamy w maszynie i kupujemy usługę. Skąd pewność, że warunki zaoferowane na ekranie, np. pożyczki, rzeczywiście obowiązują?

- Dwukrotnie podczas transakcji użytkownik otrzymuje wydruk z potwierdzeniem warunków i całkowitego kosztu usługi. Pierwszy raz po złożeniu wniosku, drugi po zakończeniu całego procesu. Co więcej, klient otrzyma mailem lub pocztą umowę zawartą z firmą pożyczkową , ze wszystkimi wymaganymi danymi i podpisami. W razie wątpliwości od umowy można odstapić w ciągu 14 dni - zapewnia Barbara Ryttel.

Gotówkomat: zdjęcie na żywo. Jak je zrobić?

I jeszcze ważna rzecz. Gotówkomat zrobi nam zdjęcie na żywo. W jaki sposób? Zdjęcie musi być wykonane na wprost. Nie przejdą okulary słoneczne, nakrycie głowy czy profilowa fotografia. Wizyta klienta jest jednocześnie nagrywana na kamerę, co stanowi ważny materiał weryfikacyjny i dowodowy.

A co jeśli zgubiliśmy dowód? Zawsze należy pamiętać o zastrzeganiu dowodu osobistego natychmiast, jak tylko zauważymy jego brak. Ważne, żeby to zrobić bezpośrednio w banku lub w BIK, nie wystarczy zawiadomienie policji. Co prawda w przypadku usług finansowych, takich jak Gotówkomat, klienci są dodatkowo chronieni prawnie, jednak jest wiele innych sytuacji, w których lepiej nie kusić losu.