Autobusy polskiej firmy Solaris jeżdżą po ulicach wielu krajów na całym świecie. Coraz popularniejsze są tzw. elektryki, czyli pojazdy na prąd. We wrześniu Solaris Urbino 12 electric został okrzyknięty miejskim autobusem roku podczas targów pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze.

Gdy w 2006 roku firma Solaris Bus & Coach prezentowała swój autobus hybrydowy (zarówno na paliwo, jak i na prąd), Krzysztof Olszewski, prezes i właściciel tego polskiego przedsiębiorstwa, stwierdził: „Diesel umarł, niech żyje elektryczność!”. Po 10 latach od tego wydarzenia spełniają się te wizjonerskie słowa. Dziś autobusy na prąd są coraz bardziej popularne, a firma Solaris z powodzeniem sprzedaje swoje wozy miejskim przedsiębiorstwom komunikacyjnym na całym świecie.

- Od kilkunastu lat nasza firma jest europejskim liderem w rozwoju innowacyjnych pojazdów z napędem elektrycznym - potwierdza Marcin Napierała z Działu Marketingu i PR Solaris Bus & Coach SA.

Dowodów na potwierdzenie jego słów nie trzeba daleko szukać. Bowiem we wrześniu model Solaris Urbino 12 electric został okrzyknięty najlepszym autobusem miejskim tego roku w konkursie „Bus of the Year”. Tak uznali członkowie dziennikarskiego jury z 20 państw, które oceniało kilka autobusów podczas targów pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze w Niemczech. Konkurencją dla Solarisa były firmy Ebusco, Irizar, Van Hool (wszystkie trzy prezentowały autobusy elektryczne) i Mercedes (pojazd napędzany gazem ziemnym - CNG).

Zobacz galerię

Komisja konkursowa oceniała w tych pojazdach przyspieszenie, drogę hamowania, poziom drgań i hałasu. Członkowie jury wystawiali też notę za subiektywne odczucia z jazdy autobusami (zarówno za kierownicą, jak i w roli pasażera). Po raz pierwszy prestiżowy tytuł autobusu roku trafił do polskiej firmy, jak również po raz pierwszy nagrodzono nim autobus z napędem elektrycznym.

ZOBACZ FILM:

- Otrzymując prestiżową nagrodę „Bus of the Year” udowodniliśmy, że autobusy elektryczne naszej marki są dojrzałymi, a jednocześnie niezwykle innowacyjnymi produktami, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane w nowoczesnym i zrównoważonym transporcie miejskim. Nagroda ta jest wynikiem wspaniałej pracy zespołowej wszystkich pracowników Solarisa, ale także naszych dostawców oraz partnerów, z którymi rozwijamy nasze produkty - zaznacza dalej Marcin Napierała.

PKM Jaworzno jako pierwsze w Polsce
Solaris ma już spore doświadczenie w produkcji pojazdów ekologicznych, nie tylko „elektryków” w czystej postaci, ale również innych przyjaznych środowisku produktów.

- Od 2001 roku produkujemy trolejbusy, a od roku 2011 autobusy bateryjne. Te ostatnie jeżdżą już w kilkudziesięciu europejskich miastach. Są wyposażone w różnego rodzaju baterie i systemy ładowania, a ich operacyjność może wynosić 24 godziny na dobę. Nowy Solaris Urbino 12 electric wyróżnia się na tle konkurencji przede wszystkim nowoczesnym designem i innowacyjną konstrukcją. W naszym autobusie zamontowano dwa systemy ładowania: z wykorzystaniem pantografu, np. w trakcie postoju na przystankach, lub poprzez złącze typu plug-in z ładowarki znajdującej się na terenie zajezdni autobusowej. Został on wyposażony w baterie o pojemności 240 kWh - opisuje Napierała. - Zastosowane w pojazdach rozwiązania zależą od oczekiwań naszych klientów. Uważamy, że autobusy elektryczne są przyszłością komunikacji miejskiej. Z pewnością nie zastąpią całkowicie innych pojazdów stosowanych w transporcie publicznym, ale są ich doskonałym, całkowicie bezemisyjnym i niezwykle cichym dopełnieniem - zaznacza.

Z podobnego założenia wychodzi między innymi Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie, czyli przewoźnik, który jako pierwszy w Polsce włączył do swojego taboru elektryczny autobus. Solaris Urbino 12 electric jeździ po mieście od zeszłego roku. Pokonał już ponad 100 tys. kilometrów. W ekologicznym pojeździe mieści się 80 pasażerów. Pojazd został dostosowany do jaworznickich wymagań, jest więc wyposażony m.in. w system informacji pasażerskiej, biletomat, klimatyzację, dostęp do Wi-Fi i ładowarki USB.
CZYTAJCIE DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE