Odpowiednio zbilansowana dieta jest bardzo ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka. Przed rodzicami staje niełatwe zadanie – posiłki muszą zawierać wszystkie niezbędne witaminy, sole mineralne i substancje odżywcze, a przede wszystkim trafiać w gust kulinarny swojej pociechy. Jak wygląda piramida zdrowego odżywiania w przypadku tak młodego organizmu? Ile kalorii potrzebują dzieci w różnym wieku? Jak komponować codzienne posiłki?

Ile kalorii i jakich składników odżywczych potrzebują dzieci?

Dzieci, które nie żywią się już mlekiem matki, powinny dostawać posiłki skomponowane na podstawie piramidy żywieniowej. Jej pierwszy poziom zajmują produkty zbożowe z pełnego ziarna, które są bogate w węglowodany złożone oraz tłuszcze roślinne. Są to pokarmy, których powinno być najwięcej w diecie dziecka. Kolejny poziom to warzywa i owoce. Potem są orzechy i rośliny strączkowe. Czwarta grupa to ryby, jajka, chudy drób, piąta to produkty mleczne, a na samej górze piramidy znajduje się masło, białe pieczywo, czerwone mięso, biały ryż oraz słodycze. Żywność znajdująca się na najwyższym poziomie powinna być podawana tylko sporadycznie.

Dzieci w wieku 1-3 lat potrzebują około 1300 kalorii dziennie, w wieku 4-6 lat 1700 kalorii dziennie, 7-10 lat około 2400 kalorii dziennie, a powyżej tego wieku od 2100 do 2800 kalorii dziennie (jest to zależne od płci i aktywności fizycznej). Komponując dietę dla dziecka, trzeba brać pod uwagę te dane. Nadwaga jest obecnie prawdziwą plagą, dlatego należy uważać, by nie przekarmiać swojej pociechy. Oprócz kalorii bardzo ważny jest również stosunek białek, węglowodanów i tłuszczów. Białka w diecie nie powinny przekraczać 15%, węglowodany to około 50-55% wszystkich posiłków, a tłuszcze 30-35%. Białka można znaleźć w produktach roślinnych (strączkach i zbożach) oraz pochodzenia zwierzęcego (jajach, mleku, i jego przetworach oraz mięsie). Wartościowe węglowodany znajdują się w warzywach, owocach i produktach pełnoziarnistych, a dobre tłuszcze znajdziemy w oliwie z oliwek i innych nierafinowanych olejach roślinnych. Niektórzy rodzice, aby uzupełniać dietę dziecka, stosują lizaki z witaminami dla dzieci lub żelki witaminowe dla dzieci.

Czytaj >> więcej na temat witamin dla dzieci oraz porad i zabaw

Warto pamiętać, że dieta dziecka musi być urozmaicona. Należy w niej unikać produktów wysoko przetworzonych, fastfoodów, chipsów i słodyczy. Niezdrowe przekąski mogą wywołać dolegliwości jelitowo-żołądkowe, prowadzą do niedoboru witamin i minerałów oraz przyczyniają się do otyłości i problemów ze zdrowiem. Młody organizm potrzebuje wartościowego jedzenia, aby prawidłowo i zdrowo się rozwijać. Zła dieta może prowadzić do niedoboru witamin, którego skutkiem są chorób oczu, słabe zęby, wady postawy, problemy z koncentracją i uczeniem się.

Codzienna dieta dla dzieci – jak powinna wyglądać?

Komponując dietę dla swojego dziecka, musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

- Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu i nie można go pomijać.

- Optymalną liczbą posiłków dla dziecka jest 5 (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja). Dania powinny być gotowane, duszone, pieczone lub przygotowane na grillu elektrycznym, unikamy za to smażenia na głębokim oleju.

- Warzywa i owoce powinny pojawić się na talerzu przynajmniej pięć razy dziennie (mogą być surowe, gotowane lub pieczone).

- Węglowodany złożone i produkty skrobiowe (pełnoziarniste makarony, kasze, ryż i chleb, a także ziemniaki) powinny znaleźć się w każdym posiłku. Podobnie sprawa wygląda w przypadku produktów mlecznych, które są źródłem wapnia.

- W jednym posiłku (na przykład obiedzie) powinna pojawić się porcja białka, najlepiej pochodzenia zwierzęcego (jaja, ryby, mięso).

- Należy ograniczać spożycie cukru, a słodycze podawać tylko na specjalne okazje.

- Podstawowym napojem dla dzieci jest niegazowana woda. Słodkie i gazowane napoje są zbędne i na dodatek szkodzą zębom.

Warto stosować się do powyższych zasad przy komponowaniu jadłospisu. Tylko takie żywienie zapewni prawidłowy rozwój dziecka, a my nie będziemy musieli się martwić o możliwe choroby i nadwagę. Oprócz tego co się podaje, bardzo ważne jest również to jak wyglądają posiłki i w jakiej atmosferze przebiegają. Pamiętajmy, że jedzenie powinno być kolorowe, estetycznie podane i o stałych porach. Dziecko powinno jeść samo, nawet jeśli się przy tym ubrudzi i trwa to bardzo długo. Nie wolno go również zmuszać do jedzenia potraw, których nie lubi, można co najwyżej zachęcać do spróbowania. Aby wpajać dziecku zdrowe nawyki, nie należy pozwalać na jedzenie słonych i słodkich przekąsek pomiędzy posiłkami. Jeśli dziecko jest głodne, to jako przekąskę może zjeść jabłko, banana lub suszone owoce.

Bardzo ważne jest również to, aby jedzenie kojarzyło się pozytywnie. Nigdy nie stosujemy kar i nagród związanych z jedzeniem. Nie dajemy dziecku słodyczy na pocieszenie i smutki, bo w dorosłości swoje napięcia może przez to rozładowywać poprzez jedzenie. Nowe smaki wprowadzajmy w miłej atmosferze, bez przymuszania do czegokolwiek. Jeśli dziecko ma słaby apetyt, warto również zaangażować je we wspólne przygotowywanie posiłków. Ważne jest też to żeby rodzice dawali dobry przykład i sami żywili się zdrowo.