Jeżeli sklep, zdaniem klienta, niesłusznie odrzucił jego reklamację, jest szansa, że uda się rozwiązać ten spór poza sądem - szybciej, łatwiej i taniej.

Ruszyła strona internetowa informująca o pozasądowym dochodzeniu roszczeń.

Spór może skończyć się kompromisem

Jej adres to: www.polubowne.uokik.gov.pl. Informuje, jak rozwiązać spór z przedsiębiorcą bez sędziego.

Konsumenci znajdą na niej odpowiedzi na najczęstsze pytania, m.in. kiedy mogą skorzystać z takiej drogi, ile trwa postępowanie, jak ono przebiega.

- 10 stycznia tego roku weszła w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich - przypomina Michał Holeksa, dyrektor w biurze prezesa UOKiK. - Oznacza to, że jeżeli sprzedawca odrzucił reklamację klienta, albo zmienił jego żądanie, można rozwiązać konflikt składając wniosek do wyspecjalizowanego podmiotu.

Konsumenci oceniają: Gdzie najchętniej robią zakupy Polacy?
Dane takich instytucji znajdują się w rejestrze na stronie UOKiK (www.uokik.gov.pl), gdzie wpisano: Związek Banków Polskich (usługi finansowe), Urząd Komunikacji Elektronicznej (usługi telekomunikacyjne i pocztowe), Rzecznik Finansowy (podmioty rynku finansowego), Stowarzyszenie Praw Pasażerów Przyjazne Latanie (spory między konsumentami a liniami lotniczymi), Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy prezesie Urzędu Transportu Kolejowego (nieporozumienia między pasażerami a przewoźnikami kolejowymi).

W konfliktach związanych z umowami sprzedaży, turystycznymi, deweloperskimi i remontowymi, mieszkańcy naszego regionu mogą kierować wnioski do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy.

- Jeśli strony nie są w stanie same porozumieć się, zapraszamy do nas. Postaramy się pomóc. Oczywiście, wysłuchamy argumentów jednej i drugiej strony - zapewnia Luiza Chmielewska, naczelnik Wydziału Prawno - Organizacyjnego i Ochrony Konsumentów w bydgoskim WIIH. -wielu takich przypadkach na pewno można iść na kompromis.

Mediacja materialna, nie chodzi o krzywdy moralne

- Zajmujemy się mediacją w sporach materialnych związanych ze zwrotem towaru czy zapłaty za niego, jego naprawą oraz wymianą na nowy, ale nie ma mowy np. o zadośćuczynieniu za krzywdy moralne - podkreśla Luiza Chmielewska.

Takie postępowanie powinno zakończyć się w ciągu 90 dni kalendarzowych od dnia, w którym WIIH (czy inna instytucja), otrzymała wniosek od konsumenta lub przedsiębiorcy. W wyjątkowych przypadkach, jeżeli problem jest szczególnie skomplikowany, czas ten może być wydłużony. Godząc się na nie można ponieść koszt opłaty wstępnej za udział w postępowaniu, o ile podmiot uprawniony ją pobiera oraz, jeśli zajdzie potrzeba np. powołania biegłych.

Mieszkańcy naszego regionu najczęściej proszą o mediacje w przypadku artykułów przemysłowych, a konkretnie skarżą się na nieuwzględnienie przez przedsiębiorców ich roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową/rękojmi bądź gwarancji.
Według WIIH, w zeszłym roku takich zażaleń było o 24 proc. więcej niż w 2015.

Podobnie, jak w poprzednich latach, najczęściej "reklamowanym" towarem było obuwie (60,97 % skarg w tej grupie), a ponadto m.in. sprzęt sportowy, komputerowy i AGD, narzędzia, galanteria, instrumenty muzyczne, odzież, meble, produkty motoryzacyjne oraz zabawki.