Jeśli lubicie kiszonki będziecie zachwyceni. Jabłka są dostępne przez cały rok i można je przygotowywać na wiele sposobów.

Znamy tradycję kiszenia ogórków i kapusty, coraz częściej jednak zaczynamy sobie pozwalać na ekstrawagancję w postaci kiszonych cytryn czy buraków. Na blogach kulinarnych wręcz roi się od przepisów na warzywa i owoce, których do tej pory nie kojarzyliśmy z tym sposobem przyrządzania. Poniekąd jest to powrót do naszych korzeni i być może dlatego tak szybko "nowy" trend opanował nasze kuchnie. Tym razem przyszła pora na nasze ukochane, rodzime jabłko.

Kiszone jabłka nie dość, że smakują wyśmienicie - są doskonałe do zmrożonego, mocnego alkoholu, sprawdzą się także jako dodatek do mies czy bigosu - zawierają także ogrom dobroczynnych składników, gdyż zachowują wszystkie właściwości świeżych owoców a dzięki procesowi fermentacji zyskują dodatkowe walory. Jabłka zawierają mnóstwo błonnika, polifenoli i antyoksydantów. Regulują pracę układu trawiennego i poziom cukru we krwi, stabilizują poziom cholesterolu, działają antynowotworowo, stanowią pożywkę dla bakterii probiotycznych w efekcie zwiększając odporność organizmu na infekcje. Polifenole zawarte w owocach oczyszczającą organizm i obniżającą ciśnienie krwi. Kwercetyna działa ochronne na układ krążenia, hamuje także wydzielanie histaminy i zwiększa wchłanianie witamin. Do przetworów najlepiej użyć niewielkich i niepryskanych owoców. Poniżej przedstawiamy kilka przepisów.

Jabłka z miodem i cynamonem:

nieduże zdrowe jabłka
około litr filtrowanej wody
80 g miodu
około 15 g soli kamiennej niejodowanej
liście wiśni i porzeczek
cynamon w laskach i goździki (do smaku)

Umyte jabłka wkładamy do 2-litrowego słoja, przekładając liśćmi wiśni i porzeczek, cynamonem i goździkami. W chłodnej wodzie rozpuszczamy miód i sól. Zalewamy jabłka - ważne aby woda zakrywała wszystkie owoce. Zamykamy pokrywką lub dociskamy talerzykiem. Stawiamy w temperaturze pokojowej, najlepiej w zacienionym miejscu. Jabłka będą gotowe po dwóch tygodniach, do miesiąca - w zależności od wielkości owoców.

Jabłka po ukraińsku:

10 niedużych zdrowych jabłek
10 liści porzeczki
10 liści wiśni
10 liści winogron
od 2 do 5 kawałków kory cynamonu
około 1 litra dobrej, niechlorowanej wody
około 30 g soli kamiennej niejodowanej

Postępujemy jak w przepisie powyżej.

Przepisy zaczerpnięte z hajduczeknaturalnie.pl