Jajo symbolem życia nie jest bez powodu - zawiera ono substancje, z których organizm buduje własne białka. Zgodnie z najnowszymi wynikami badań, nawet cholesterol żółtka nie jest szkodliwy.

Jajo jest jednym z najlepszych i najbardziej wartościowych produktów spożywczych. Zawiera proteiny, prawie wszystkie witaminy (z wyjątkiem witaminy C), karotenoidy, cholinę, niacynę, lecytynę oraz cynk, wapń, fosfor, żelazo, selen i jod. Ponadto białko jaja ma optymalny dla człowieka skład aminokwasów i jest pożądanym budulcem organizmu.

Wzorcowe białko

- Jajko rzeczywiście jest produktem o wysokiej wartości spożywczej - przyznaje Monika Ameryk, dietetyczka Szpitala Uniwersyteckiego nr 2 im. dr. Jana Biziela. - Białko, które jest w jaju, uznaje się za wzorcowe, stuprocentowe, do którego odnosi się inne białka, zawarte na przykład w mięsie lub w produktach roślinnych.

Cenne substancje odżywcze zawarte są również w żółtku. Ale wielu ludzi uważa, że zawiera ono również substancje niekorzystne dla organizmu, np. cholesterol.

Według Światowej Organizacji Zdrowia, można zjeść około 10 jaj tygodniowo. Podstawą jest urozmaicona dieta.

- Nie trzeba się go bać - uważa Monika Ameryk. - Większość cholesterolu produkowana jest przez wątrobę.
Jeszcze kilka lat temu mówiono o tym, że w ciągu tygodnia można zjeść jedynie dwa jajka. Dziś pogląd ten się bardzo zmienił.
- Według Światowej Organizacji Zdrowia, dopuszcza się spożycie około 10 jaj tygodniowo - mówi Monika Ameryk. - Niektórzy spożywają po kilka jaj dziennie i nie mają z tego powodu żadnych kłopotów zdrowotnych. Podstawą jest urozmaicona dieta.
Przyjmuje się, że ograniczyć spożycie jaj powinny osoby, które mają problemy z pęcherzykiem żółciowym i trzustką.

Nie tylko kurze

Ptasie jaja mają różny skład. Uważa się, że np. jaja przepiórcze są bardziej wartościowe od kurzych. Zawierają one nieco więcej żelaza, miedzi, witamin z grupy B i mają mniej cholesterolu. Niekiedy kupuje się jaja kacze bądź gęsie, ale są one bardziej ciężkostrawne.

- Nie robi się z nich jajecznicy, dobrze sprawdzają się w wypiekach - dodaje Monika Ameryk.
Jaja strusie, które również dostępne są na rynku, należą także do produktów wyróżniających się wysoką wartością odżywczą.
Jaja praktycznie można łączyć ze wszystkim. Bardzo smaczne i wartościowe połączenie składników różnego pochodzenia występuje np. w jajku faszerowanym szynką i zieloną pietruszką.

- Jajo gotuje się na półmiękko, wyciąga żółtko, kroi szynkę w drobne kosteczki, dodaje posiekaną pietruszkę, dodaje jogurt lub majonez, miesza i nakłada na białko - radzi Monika Ameryk i podkreśla: - Najlepszą obróbką termiczną jest gotowanie jajka na miękko. W zależności od wielkości przez 3-3,5 minuty.

Polub "Express" na Facebooku