MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rewolucja na katowickim dworcu ZOBACZ MAPKI

J. Przybytek, D. Niećko
A tak mają wyglądać dworzec i plac pod koniec 2012 roku
A tak mają wyglądać dworzec i plac pod koniec 2012 roku wizualizacja: arc. inwestora
Miasto z wielką dziurą zamiast centrum. Pasażerowie kolei, biegający po gigantycznym placu budowy i szukający kasy oraz wejścia na perony. Pasażerowie komunikacji miejskiej szukający przystanku.

Kierowcy, jeżdżący w kółko po jednokierunkowych uliczkach - tak przez prawie trzy najbliższe lata będzie wyglądać centrum Katowic. Z remontem dworca w połowie roku ruszy firma Neinver, która na pl. Szewczyka ma zbudować gigantyczne centrum handlowo-biurowe. Kolej od strony pl. Andrzeja musi zbudować dworzec kontenerowy. Być może w tym, a najpóźniej na początku przyszłego roku Polskie Linie Kolejowe (to spółka operatorska PKP) zajmą się swoją działką: peronami i tunelami. Jeśli, zgodnie z obietnicami władz miasta, w przyszłym roku rozpocznie się przebudowa al. Korfantego, rada będzie tylko jedna: omijać centrum Katowic szerokim łukiem.

Zobacz plany przebudowy w załączonych do materiału plikach

Kiedy w lipcu ubiegłego roku Polskie Koleje Państwowe i Neinver podpisywały umowę na przebudowę dworca, Andrzej Wach, prezes PKP, mówił, że ze swoją częścią koleje ruszą w 2012 roku. Jesienią okazało się, że jednak szybciej, może nawet w 2010. Obie inwestycje mają zakończyć się w 2012 r.
PKP już ogłosiło przetarg na projekt i budowę tzw. dworca kontenerowego, który będzie potrzebny na czas przebudowy (ma być gotowy w czerwcu). PLK niebawem ogłoszą przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej swojego remontu.

Rozwiązano już najbardziej skomplikowaną kwestią - układ komunikacyjny przy nowym dworcu. Firma Neinver i władze Katowic nie mogły się dogadać w tej sprawie przez ostatnie pół roku. Do porozumienia doszło dopiero teraz. Najważniejsze zmiany w centrum? W czasie przebudowy pl. Szewczyka i północna strona dworca będą wyłączone z użytkowania. Tymczasowe punkty obsługi pasażerów PKP znajdą się od strony pl. Andrzeja. Z ruchu wyłączona będzie Dworcowa przy dworcu. - Przystanki autobusowe będą wzdłuż ulic otaczających inwestycję i będą zmieniały lokalizację w zależności od etapu przebudowy. Zajezdnia autobusów będzie na dworcu przy ul. Sądowej - mówi Antoni Pomorski, design manager z Neinver.
Po przebudowie Dworcowa zniknie pod ziemią (w tunelu o dł. 300 m, od Słowackiego do Pocztowej) i będzie dwukierunkowa. W najszerszym miejscu ma mieć aż 10 pasów ruchu, w najwęższym cztery. Pod ziemią ma być też w przyszłości parking na 1,2 tys. aut i przystanek. - To wyspa, wokół której będą jeździły autobusy. Równocześnie będzie się mogło przy niej zatrzymać dziesięć autobusów przegubowych - wyjaśnia Pomorski. Nowy dworzec autobusowy stanie przy ul. Sądowej. Autobusy między dworcem PKP a nowym dworcem autobusowym będą poruszać się bezkolizyjnie, co znaczy, że Sądowa będzie miała cztery pasy ruchu.

Kalendarium

Lipiec 2009 - prezentacja przebudowy pl. Szewczyka.
Sierpień 2009 - rozpoczęcie prac projektowych.
Styczeń 2010 - PKP ogłasza przetarg na projekt i budowę tymczasowego dworca kontenerowego.
Kwiecień 2010 - poznamy harmonogram robót.
Czerwiec 2010- wybór generalnego wykonawcy robót. Będą kontenery.
Sierpień 2010 - rozpoczęcie pierwszych robót na pl. Szewczyka - prace rozbiórkowe instalacji oraz estakady.
2010- ruszy rozbiórka głównego budynku.
czerwiec 2012- przed EURO 2012 musi być gotowy budynek dworca oraz układ komunikacyjny
Koniec 2012 - musi być gotowa Galeria Handlowa.

Kto co robi w tej inwestycji

Remontem tunelów, przebudową peronów, budową nowego zadaszenia nad dworcem, instalacją monitoringu na peronach, uruchomieniem wind dla osób niepełnosprawnych, budową nowych tablic informacyjnych i ławek oraz modernizacją wyjścia od strony ul. Kościuszki zajmie się spółka Polskie Linie Kolejowe. Potrzeba na to 60 mln złotych.
Neinver zafunduje nam z kolei supermarket na placu Szewczyka, przebuduje tereny wokół dworca i częściowo sam budynek stacji. Jest też odpowiedzialny za koncepcję komunikacji w centrum po przebudowie (pl. Szewczyka będzie tylko dla pieszych). Koszt tej inwestycji to 240 mln euro.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera