Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura z polskiego przebiegła spokojnie [ARKUSZE, PYTANIA, ODPOWIEDZI]

Redakcja
Marzena Bugała
Zakończył się egzamin maturalny z języka polskiego na poziomie podstawowym, który był obowiązkowy dla wszystkich maturzystów. Przebiegł spokojnie - poinformowała Centralna Komisja Egzaminacyjna.

ODPOWIEDZI NA ZADANIA Z ARKUSZA 2011 - POZIOM PODSTAWOWY

ZADANIE 1
Pytania wprowadzają do tematu. Mają pokazać, że czytelnik przeżywa problemy, o których jest tekst. Mają pokazać, że jest on nie tylko odbiorcą, ale także uczestnikiem tego tekstu.

ZADANIE 2
Zdanie to oznacza, że rozmowa nie jest tym samym co komunikacja. Komunikacja łączy się z obustronnym zrozumieniem, a rozmowa nie.

ZADANIE 3

Komunikacja niewerbalna nie opiera się na słowach, ale przede wszystkim na kontakcie wzrokowym, gestach, sposobie mówienia, tonie głosu.

ZADANIE 4

Wyznaczniki spójności tekstu mówionego (przykłady): zgodność tonu głosu i gestów towarzyszących wypowiadanym słowom.
Wyznaczniki spójności tekstu pisanego (przykłady): użyto zespolenia, które wskazuje na odniesienie do wcześniejszych fragmentów wypowiedzi.

ZADANIE 5

c. umiejętność wzajemnego słuchania,
d. wrażliwość na drugiego człowieka,
e. empatyczna reakcja rozmówców,

ZADANIE 6
W AKAPICIE 2: Polemizuje między innymi z przekonaniem, że komunikacja to tylko wygłaszanie własnych poglądów i opinii, które nie ma nic wspólnego z rozmową i słuchaniem siebie nawzajem.
W AKAPICIE 4: Nie zgadza się także z tym, że rozmowa nie jest nastawiona na reakcję odbiorcy.

ZADANIE 7
Ma ukazać to, że dla odbiorcy ważne jest jego podejście do rozmówcy. Służy przejściu od przedstawienia i opisania przebiegu rozmowy do zbudowania prawidłowej defincji komunikacji.

ZADANIE 8
Impresywna - ZDANIE NR 3
Poznawcza - ZDANIE NR 2

ZADANIE 9
1. Empatia daje szansę wspólnego rozwiązania problemów.
2. Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier komunikacyjnych.

ZADANIE 10
C. wprowadzają element ironii.

ZADANIE 11
NAZWA ZABIEGU JĘZYKOWEGO: użycie czasu teraźniejszego
PRZYKŁAD: Osądzanie i szufladkowanie powodują, że rozmówca musi koncentrować się na obronie poczucia własnej wartości i nieustannie czuje się winny.

NAZWA ZABIEGU JĘZYKOWEGO: użycie bezokoliczników
PRZYKŁAD: Zamiast oceniać - co przychodzi ludziom łatwo i bezrefleksyjnie - trzeba skoncentrować się na opisie sytuacji, którą nam rozmówca przedstawia, i na problemie.

ZADANIE 12

Akapit 7. ilustruje treść akapitu 6.przykładami barier językowych, które mogą przynieść nieefektywną komunikację.

ZADANIE 13
Po pierwsze dlatego, że część osób wychodzi z założenia, że zastraszonymi pracownikami da się lepiej kierować i lepiej budować sobie silną pozycję władcy, niż dbać o relacje partnerskie w zespole.
Po drugie część z nich uważa, ze efektywna komunikacja jest nie potrzebna, bo każda próba rozmowy może zostać odebrana jako słabość.

Matura 2011 - tematy z języka polskiego:

ARKUSZ EGZAMINACYJNY NA STRONIE CENTRALNEJ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ

I. Test polegający na czytaniu ze zrozumieniem artykułu z tygodnika "Polityka" -" Jak mówić i słuchać"

Matury 2011: Egzamin z języka polskiego

II. Tematy opracowań na końcu arkusza maturalnego:

1. Analiza i interpretacja dwóch utworów:
- Adam Mickiewicz: "Gdy tu mój trup"
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska: "Światło w ciemnościach"

ZOBACZ MATURALNE TESTY PRÓBNE Z UBIEGŁEGO ROKU

2. Obraz Justyny i jej związku z Zenonem na podstawie fragmentów "Granicy" Zofii Nałkowskiej.

WSZYSTKO NA TEMAT MATURY 2011

Według maturzystów, w pierwszym z tematów trzeba było porównać świat marzeń i obraz rzeczywistości ukazane w zamieszczonych w arkuszu wierszach: "Gdy tu mój trup" Adama Mickiewicza i "Światło w ciemnościach" Marii Jasnorzewskiej-Pawlikowskiej.

ZOBACZ ZDJĘCIA maturzystów z I LO w Gdańsku

Maturzyści, którzy wybrali drugi z tematów, mieli zaś, odnosząc się do zamieszczonych w arkuszu
fragmentów "Granicy" Zofii Nałkowskiej, napisać charakterystykę Justyny, opisać jej relacje z
Zenonem Ziembiewiczem oraz przestawić, jak ich relacje, postrzegane przez innych bohaterów powieści wpływają na widzenie jej postaci przez czytelnika.

Rozwiązujący test na poziomie podstawowym musieli także m.in. odpowiedzieć na pytania do
zamieszczonego w arkuszu artykułu z Poradnika Psychologicznego "Polityki" na temat różnic między mówieniem a komunikacją

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!