Ważne
    Co to jest zdrowa technika biegania?

    Co to jest zdrowa technika biegania?

    Katarzyna Kapusta

    Sportowy24

    Aktualizacja:

    Sportowy24

    Co to jest zdrowa technika biegania?

    ©iStock

    Bieganie teoretycznie jest najprostszym sportem, jaki można czynnie uprawiać. Dlaczego teoretycznie? A no dlatego, że w trakcie biegania bardzo ważna jest technika. To ona pomaga nam w bieganiu i je ułatwia. Według raportu portalu Festiwal Biegów, na 1000 osób startujących w zawodach tylko 100 biegnie poprawnie.
    Co to jest zdrowa technika biegania?

    ©iStock

    Poprawne bieganie to nie tylko lepsze wyniki, ale przede wszystkim mniejsze ryzyko urazów, których możemy doznać w trakcie. Trzeba pamiętać o tym, że poprawna technika biegania będzie bardzo indywidualna, choćby ze względu na różnice wzrostu. Osoba niższa będzie stawiać zdecydowanie mniejsze kroki, niż osoba wysoka. Jeśli biegniemy wolniej kroki są mniejsze, ruch ramion jest mniejszy no i tempo biegu jest dużo niższe.
    Niżej także unosimy kolana. Im szybsze tempo biegu, tym dłuższy krok, szybciej ruszamy ramionami i wyżej podnosimy kolana. Przede wszystkim w trakcie biegania nasza sylwetka powinna być wyprostowana.

    - To naturalna pozycja w trakcie biegu, więc nie patrzymy sobie na buty tylko prostujemy plecy, ramiona trzymamy blisko przy ciele i oddychamy ustami. W trakcie brania wdechu lekko wypychamy przeponę. Na początku może to wydawać się bardzo skomplikowane i niewygodne, bo przecież powinniśmy biegać rozluźnieni, ale ćwiczenie przepony jest ważne, bo ten sposób poprawiamy swoją wydolność – mówi Bartek Gruchlik, dziennikarz i miłośnik biegania.

    - Rzeczywiście, gdy zaczynałam biegać, miałam pewne problemy z opanowaniem tych wszystkich wskazówek, odnośnie techniki biegania, jakie przekazywał mi mój znajomy Marcin, który jest miłośnikiem biegów górskich – mówi Dorota Stabik, która nazywa się niedzielną biegaczką.

    Dlaczego warto stosować się do tych wszystkich wskazówek? Przede wszystkim dlatego, że w trakcie biegu nie męczymy się tak, bardzo jakbyśmy biegli pochyleni.

    Ważne jest także to w jaki sposób w trakcie biegania używamy podłoża po którym stąpamy. Według Richarda L. Browna i Joe Hendersona, autorów "Biegania dla początkujących", ważne jest, by kolana były rozluźnione, dzięki temu w momencie zetknięcia z podłożem kolana się uginają. Wtedy lądujemy na śródstopiu, a nie na pięcie, dzięki czemu łatwiej i szybciej jesteśmy wstanie przejść z pięty na palce.

    Trzeba pamiętać także, że w trakcie prawidłowej techniki biegania, angażujemy przede wszystkim mięśnie, a nie stawy. W trakcie biegania nasze barki także powinny być rozluźnione, ale nie uniesione. Powinny znajdować się w jednej linii, trzeba pamiętać o tym, że barki w trakcie ruchu nie powinny pracować, a pozostać w jednej linii, bo w trakcie biegu pracują ramiona. Nawet lekkie skręcenie ciała powoduje duży spadek wydajności.

    - Problem z techniką mają przede wszystkim początkujący biegacze. Niestety nie wystarczy iść i zacząć biegać. Cały proces, jak w każdych ćwiczeniach musi przebiegać stopniowo i prawidłowo. W przeciwnym razie nabawimy się kontuzji – tłumaczy Szymon Kałuża, fizjoterapeuta.

    Jednym z najczęstszych urazów jest kolano biegacza. - To ogólny termin, którym jest opisywany ból w kolanie, który pojawia się podczas biegania lub innej aktywności fizycznej, w trakcie której dochodzi do impaktu w stawie kolanowym – tłumaczy Kałuża. - Mogą nam także towarzyszyć bóle mięśniowe, które są spowodowane złą biomechaniką – dodaje.

    - Powtarzalność ruchów podczas biegania, lądowania lub przenoszenia ciężkich, a także dysproporcja mięśniowa, może powodować ten uraz. Jeśli mówimy o mięśniach, które otaczają kolano, jedne mogą być za słabe, drugie zbyt silne, jedne mogą być za krótkie, inne rozciągnięte. To również może spowodować problem z ruchem łękotki pomiędzy przestrzenią w kości udowej. Może to spowodować przesunięcie łękotki za bardzo w jedną ze stron w stosunku do drugiej - tłumaczy rehabilitant.

    Nie tak łatwo nauczyć się prawidłowo biegać. Ten proces zajmuje nawet kilka miesięcy. Warto jednak zainwestować ten czas, poświęcony na samodoskonalenie.

    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bzdury ignorantów

      Trener (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

      Bieganie jest naturalną formą ruchu. Nie ma czegos takiego jak "rozluźnione kolana" - jedny słowem pseudofachowcy próbują pisać o czymś o czym nie mają pojęcia.
      Biegajcie dla zdrowia przyjemności !!!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      biegi

      Kmik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 4

      Trzeba ćwiczyć żeby dobrze biegać. Jak już ktoś jest doświadczony to zaczyna się fajna przygoda, mmózna biegać w maratonach, teraz najbliższy będzie pko grand prix w Gdyni. Ja uwielbiam te imprezy,

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama