Ważne
    Kolej linowa na Kasprowy Wierch - 80 urodziny „cudu polskiej...

    Kolej linowa na Kasprowy Wierch - 80 urodziny „cudu polskiej inżynierii” [ZDJĘCIA]

    zal

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Kolej linowa na Kasprowy Wierch - 80 urodziny „cudu polskiej inżynierii” [ZDJĘCIA]
    1/27
    przejdź do galerii

    ©zdjęcia opublikowane za zgodą PKL

    Kolej linowa na Kasprowy Wierch kończy właśnie 80 lat. "Cud polskiej inżynierii" powstawał w rekordowym tempie... 6,5 miesiąca! Maszyny wybudowała wówczas stocznia w Gdańsku, natomiast liny – fabryka w Sosnowcu. A pomyśleć że w latach 30. XX wieku inwestycja wzbudzała takie kontrowersje!
    Kolej na Kasprowy Wierch była cudem przedwojennej inżynierii i jednym z najsłynniejszych dzieł przedwojennej Polski!

    Jubilatka wciąż zachwyca! Cieszy się ona niesłabnącym zainteresowaniem - co z pewnością potwierdzają chociażby długie kolejki do kasy biletowej w Kuźnicach.

    Od uruchomienia w 1936 kolejka przewiozła blisko 45 milinów pasażerów. Jeżdżąc linach, przemierzyła ponad cztery miliony kilometrów - to mniej więcej tak, jakby jej wagoniki okrążyły ziemię ponad 100 razy.


    Z historii

    Jak informuje Wikipedia...

    W 1935 r. powołano kierownictwo budowy z siedzibą w zakopiańskich Kuźnicach. Szczegółowy harmonogram określił rekordowo niski dla takiej inwestycji czas budowy: 7 miesięcy. Stan załogi, który wynosił początkowo ok. 600 osób, w dwóch ostatnich miesiącach zwiększono do 1000. Roboty w terenie rozpoczęto 1 sierpnia 1935 r.

    Budowa kolei wywołała żywą dyskusję społeczną, protestowali przeciwko niej, zaraz po ujawnieniu projektów w marcu 1934 roku, głównie działacze ochrony przyrody, choć oprócz Państwowej Rady Ochrony Przyrody przeciwne budowie były też 94 towarzystwa i instytucje naukowe i turystyczne. W odpowiedzi na rozpoczęcie budowy kolei i równoczesnego łamania obowiązującego wtedy prawa do dymisji podała się cała ówczesna Państwowa Rada Ochrony Przyrody wraz z przewodniczącym Komitetu Ochrony Przyrody w Krakowie.

    Kolejka ruszyła po 6,5 miesiącach prac!
    1 3 »

    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      „cudu polskiej inżynierii”

      Ben (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

      ciekawi mnie ile czasu potrzebowali by teraz 65 miesięcy czy 6,5 roku ? a może więcej !


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ben - oto moja wizja.

      Wał-koń (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      ...To zależy, po ilu miesiącach rozkradziono by wszystkie pieniądze i materiały.
      Potem 10 lat prokuratura badałaby sprawę, a potem byłoby przedawnienie. Potem Unia nie dała po raz kolejny...rozwiń całość

      ...To zależy, po ilu miesiącach rozkradziono by wszystkie pieniądze i materiały.
      Potem 10 lat prokuratura badałaby sprawę, a potem byłoby przedawnienie. Potem Unia nie dała po raz kolejny pieniędzy, przez co znaleziono winnego za niezbudowanie kolejki (oczywiście Unię).
      I tak zakończyła się bajka o "cudzie polskiej inżynierii" - XXI wieku.

      zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama