Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szkolna wyprawka. Buble możesz zwrócić!

Sławomir Cichy
Arkadiusz Ławrywianiec
Jeszcze rok szkolny na dobre się nie zaczął, a już okazuje się, że plecak nie wytrzymał pierwszych dni zajęć, podręcznik rozkleił się przy otwarciu, a na dodatek dziecko samodzielnie, nie pytając rodziców o zgodę, wydało wszystkie pieniądze ze skarbonki na szkolne gadżety. Czy możliwy będzie ich zwrot? A przecież jeszcze część książek przedmiotowych zakupiono jako używane, w antykwariacie. Czy je też - tak jak nowe - można je reklamować? To pytania, które zadaje sobie wielu rodziców już dziś. Inni staną przed takim dylematem w ciągu najbliższych tygodni.

Dziecko robi zakupy

Warto pamiętać, że zgodnie z prawem dzieci do 13. roku życia nie mają zdolności do czynności prawnych, czyli w ogóle nie powinny zawierać umów, a taką jest zakup dowolnej rzeczy. Jeżeli jednak umowa dotyczy drobnych, bieżących spraw życia codziennego, czyli np. zakupu lizaka, bułki czy zeszytu - to jest ona ważna - pod warunkiem, że w wyniku tej transakcji dziecko nie zostało pokrzywdzone.

Osoby pomiędzy 13. a 18. rokiem życia mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Dlatego mogą zawierać umowy w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego, czyli kupować czasopisma, przybory szkolne, książki itp. Ograniczenia pojawiają się, gdy nastolatek zamierza nabyć rzecz o wartości powyżej 10 euro. Wówczas potrzebna jest zgoda rodziców lub opiekunów. A zatem zwrot drobnych gadżetów szkolnych zakupionych przez dziecko zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy.

SPRAWDŹ KONIECZNIE:
Rodzice! To ostatni dzwonek na złożenie wniosku o wyprawkę. Nie jest to trudne, a szkoły pomogą

Reklamacja podręczników

Wadliwe towary kupione w komisie czy antykwariacie możemy reklamować tak samo jak rzeczy nowe. Należy zachować dowód zakupu, np. paragon. Warto jedynie pamiętać, że w przypadku zakupu rzeczy używanych sprzedawca może skrócić czas na reklamację do roku. Powinien o tym poinformować w chwili sprzedaży towaru. Jeśli tego nie zrobi, wówczas reklamację możemy składać w ciągu dwóch lat od momentu zakupu.

Z tej możliwości możemy skorzystać także wtedy, gdy kupujemy w promocji.

Tu można szukać pomocy

Ważne informacje na temat praw najmłodszych konsumentów dostępne są także na specjalnej stronie stworzonej przez UOKiK pod adresem: www.konsumenckieabc.pl.

Kiedy wiedza dotycząca praw konsumenta nie wystarcza, by sprzedawca uwzględnił reklamację, warto skorzystać z bezpłatnej pomocy w rozwiązaniu sporu ze sklepem za pośrednictwem miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Godziny i miejsca ich urzędowania są dostępne na stronach internetowych urzędów miast i gmin, ale także na naszej stronie dziennikzachodni.pl wystarczy wpisać w wyszu-kiwarce portalu hasło: "rzecznicy konsumentów". Pomoc udzielana jest także przez Federację Konsumentów pod bezpłatnym numerem telefonu 800 007 707.

Infolinia finansowana jest przez UOKiK. Eksperci są do dyspozycji od poniedziałku do piątku w godz. 9-17.

Mieliście problem ze zwrotem uszkodzonych podręczników? Porozmawiajcie z autorem



*Wybory Miss Mokrego Podkoszulka w Sosnowcu - ZOBACZ ZDJĘCIA PIĘKNYCH DZIEWCZYN
*Topless czy w bikini? Co wypada w czasie upałów? ZOBACZ ZDJĘCIA
*Śląski Air Show w Katowicach - Samoloty F-16 w akcji [ZOBACZ ZDJĘCIA]
*18 września otwarcie Galerii Katowickiej - ZOBACZ, JAKIE TAM BĘDĄ SKLEPY

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!