Szybki i sprawny przewóz towarów w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym

Materiał informacyjny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Pociąg towarowy w okolicach stacji Bytom Bobrek oraz Elektrociepłowni Szombierki
Pociąg towarowy w okolicach stacji Bytom Bobrek oraz Elektrociepłowni Szombierki
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy wsparciu finansowym z funduszy unijnych, realizują w województwie śląskim inwestycję, której celem jest usprawnienie przewozu towarów koleją w regionie. Przebudowane zostały dwie bardzo ważne trasy – od Bytomia do stacji Maciejów Północny oraz od posterunku odgałęźnego Dorota (Sosnowiec) do stacji Mysłowice Brzezinka. Dobiega także końca przebudowa stacji towarowej Katowice Szopienice Północne. Projekt jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kompleksowa przebudowa stacji towarowej Katowice Szopienice Północne to już ostatni etap inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W ramach projektu wybudowana została nowa nastawnia, z której dyżurni ruchu czuwają nad bezpieczeństwem ruchu kolejowego. Wymienione zostały także tory, rozjazdy oraz sieć trakcyjna. Obecnie realizowane są już prace wykończeniowe. Po zakończeniu inwestycji stacja Katowice Szopienice Północne będzie w stanie obsługiwać cięższe i dłuższe składy towarowe, mające do 750 metrów. W ramach inwestycji przebudowany został także wiadukt kolejowy nad ul. Lwowską, znajdujący się w sąsiedztwie stacji.

W pierwszym etapie inwestycji przebudowana została linia towarowa Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice – Maciejów Północny. Przed rozpoczęciem prac pociągi na tej trasie jeździły z prędkością do 30 km/h. Dzięki wymianie ok. ok. 18 km torów, 25 km sieci trakcyjnej oraz 21 rozjazdów, teraz mogą kursować z prędkością do 100 km/h. Mimo większych prędkości poziom hałasu oraz wibracji został zredukowany. Zamontowane szyny bezstykowe wyciszone zostały za pomocą specjalnych wkładek przyszynowych. Zainstalowano także ekrany akustyczne w sąsiedztwie zabudowań mieszkalnych. Na trasie wyremontowano także 9 wiaduktów kolejowych oraz most kolejowy. Odnowione zostały trzy nastawnie – jedna na stacji Maciejów Północny, dwie na stacji Zabrze Biskupice. To z nich dyżurni ruchu dbają o bezpieczne kursowanie składów towarowych.

od 16 lat

Pociągi kursują również na zmodernizowanej trasie Dorota (Sosnowiec) – Sosnowiec Jęzor – Mysłowice Brzezinka. Po wymianie ponad 17 km torów i sieci trakcyjnej osiągają prędkość do 80 km/h. Wyremontowano 14 obiektów inżynieryjnych, w tym największy – 300-metrowy most kolejowy nad Przemszą w Jaworznie, a także m.in. wiadukty kolejowe nad ul. Stacyjną i Orląt Lwowskich w Sosnowcu.

300-metrowy most kolejowy w Jaworznie
300-metrowy most kolejowy w Jaworznie

Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym transport ładunków koleją staje się szybszy i sprawniejszy. Po trasach kursować może większa liczba pociągów. Ponadto projekt umacnia rolę kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu i konkurencyjnego dla samochodów ciężarowych. Większa ilość towarów transportowanych koleją oznacza mniejszą liczbę ciężarówek na drogach, a tym samym – mniejszą ilość gazów cieplarnianych przedostających się do atmosfery.

Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 132, 147, 161, 180, 188, 654, 657 na odcinkach Gliwice – Bytom,
Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo