Przypomnijmy: 1922 rok to początek portu gdyńskiego, jednocześnie rok w którym część Górnego Śląska została przyłączona do Polski. Rzeczpospolitej przypadły aż 53 kopalnie węgla kamiennego (z 67). Własny port morski, to był strzał w dziesiątkę i świetny sposób na rozwój eksportu węgla do krajów zamorskich, choćby do Skandynawii. Gdynia miasto, port i flota rozwijały się dzięki węglowi ze Śląska. Ale czy korzyści były tylko jednostronne?
Już wkrótce miało się okazać, że to Gdynia uratuje śląską gospodarkę. W 1925 roku Niemcy uwolniły się z klauzuli najwyższego uprzywilejowania wobec krajów Ententy, w tym Polski, a także skończyło się zwolnienie z cła produktów z polskiego Górnego Śląska. Tak się rozpoczęła niemiecko-polska wojna celna, a jej pierwszą ofiarą padł nasz węgiel, którego Niemcy już nie chcieli od nas kupować. Gdyby nie port w Gdyni, udławilibyśmy się naszym czarnym złotem. Wojna celna przyspieszyła też budowę magistrali węglowej, zbudowanej w latach 1926-33, która do dziś łączy Śląsk z Wybrzeżem.
Już w czwartek 28 lutego w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu otwarta zostanie wystawa "Na styku morza i lądu", przygotowana przez Muzeum Miasta w Gdyni, o fenomenie budowy od podstaw miasta i portu z okazji podwójnego jubileuszu. A mnie ciekawi jak, i w ogóle czy przedstawiono na niej związki śląsko-gdyńskie.
Janusz Szymonik
z-ca red.naczelnego DZ
*Slash w Katowicach! Spodek oszalał [SENSACYJNE ZDJĘCIA i WIDEO]
*Hajmat, hanysy, gorole, powstania śląskie, godka! [Śląski Słownik Pojęć Kontrowersyjnych]
*Ranking szkół nauki jazdy 2013
*Poznaj tajemnicę abdykacji papieża Benedykta XVI
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?