Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Takie będą "Upiory" w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu. ZDJĘCIA przedpremierowe

AD/mat.pras
"Upiory" H. Ibsena w Teatrze Zagłębia
"Upiory" H. Ibsena w Teatrze Zagłębia Karina Trojok
Próbę medialną premierowego spektaklu „Upiory”Henrika Ibsena mogliśmy zobaczyć w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu. Premierę zaplanowano na sobotę 12 maja. Reżyseruje Maciej Podstawny. Scenografię do spektaklu przygotowuje Mirek Kaczmarek, asystuje mu Marta Śniosek-Masacz. Za muzykę i opiekę wokalną odpowiada Ewa Gądek-Rosiak, za ruch sceniczny – Mikołaj Karczewski. Warto wiedzieć, że podczas spektaklu będzie grana muzyka na żywo.

Po premierze „Upiory” będzie można zobaczyć 13, 19, 20 i 24 maja w Teatrze Zagłębia.
Akcja spektaklu toczy się na przełomie XIX i XX wieku, w domu na norweskim pustkowiu. W przeddzień dziesiątej rocznicy śmierci powszechnie szanowanego filantropa – kapitana Alvinga, w jego domu spotykają się ludzie, których łączy tajemnica sprzed lat. Syn, żona, pastor, służąca i przyjaciel rodziny – każdy z nich żyje w cieniu kapitana i jest uwikłany w kłamstwo, które usiłuje wykorzystać do własnych celów. Wszyscy będą musieli odpowiedzieć sobie na pytanie: czy można odciąć się od winy przodków i zbudować lepszy świat.

- „Upiory” Ibsena to w naszym ujęciu łącząca w sobie elementy kryminału i horroru przypowieść o końcu pewnego świata – opartego na kłamstwie, męskiej przemocy, konwenansach i fasadowej religijności - zapowiada Maciej Podstawny, reżyser i dramaturg. Współpracował m.in. z Teatrem Dramatycznym w Warszawie za dyrekcji Pawła Miśkiewicza, Polskim w Poznaniu, z Teatrem Szaniawskiego w Wałbrzychu i z Teatrem Narodowym. Za Przełamując Fale wg von Triera otrzymał nagrodę główną 4. Festiwalu m-teatr, za Synka – śląską Złotą Maskę. Od 2015 roku jest Dyrektorem Artystycznym Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu.

Autor „Upiorów” Henrik Ibsen jest nazywany rewolucjonistą europejskiego dramatu. Żył i tworzył w latach 1828-1906. W swojej twórczości konsekwentnie zmagał się z upiorami swoich czasów - demaskował patologie życia rodzinnego, fasadową religijność, zakłamanie w relacjach międzyludzkich, opresję moralnych nakazów i tyranię norm kulturowych. Odsłaniał mechanizmy rządzące zbiorowością, patriarchalizm stosunków rodzinnych i społecznych.

Scenografię do spektaklu przygotowuje Mirek Kaczmarek, asystuje mu Marta Śniosek-Masacz. Za muzykę i opiekę wokalną odpowiada Ewa Gądek-Rosiak, za ruch sceniczny – Mikołaj Karczewski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!