Dwadzieścia lat temu, czyli w 2001 roku, operatorem na śląskiej i zagłębiowskiej sieci tramwajowej było Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej - jedna z jednostek powstałych po rozpadzie PRL-owskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Tramwajowej. Dopiero rok później - w grudniu 2002 roku - utworzona została spółka Tramwaje Śląskie, która zaczęła funkcjonować od 1 stycznia 2003 roku.
Nie przeocz
Ówczesna sieć tramwajowa była dłuższa, niż ta eksploatowana obecnie. Między 2006 a 2009 rokiem zlikwidowano całość lub część torów w takich miastach jak:
- Gliwice
- Bytom
- Piekary Śląskie
- Chorzów
- Wojkowice
- Będzin
W 2015 roku zlikwidowano też kursy na linii nr 18 z Bytomia do Rudy Śląskiej. Całkowicie kursować przestały tramwaje w Gliwicach, nie licząc krótkiego odcinka przy zajezdni, dokąd skrócono linie nr 1 i 4 z Rudy Śląskiej i Zabrza. Zniknęły też linie nr 8 z Bytomia do Piekar Śląskich-Dąbrówki Wielkiej i 25 z Dąbrowy Górniczej przez Będzin do Wojkowic.
Zobacz koniecznie
Najgorszy okres śląskie i zagłębiowskie tramwaje mają już chyba jednak za sobą. Dzisiaj w wielu miastach tramwaje poruszają się po zmodernizowanych odcinkach torów, trwają kolejne prace, a planowane są już następne. Na torach sporo jest także tramwajów niskopodłogowych. Dwadzieścia lat temu dominowały jeszcze tramwaje typu 105 N lub 105 Na, produkowane przez wiele lat w chorzowskim Konstalu. Na torach były też jeszcze starsze wozy typu 102 Na. Najczęściej można je było zobaczyć w rejonie Chorzowa i Świętochłowic, gdyż przypisane były do zajezdni w Chorzowie Batorym.
Musisz to wiedzieć
Bądź na bieżąco i obserwuj
META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?