- Po inwestycjach dotyczących kanalizacji, przystanku Europa i modernizacji kilkunastu budynków oświatowych przyszedł czas na infrastrukturę rowerową – to największy projekt inwestycyjny w naszym mieście – podkreśla Piotr Skarabaczewski, zastępca burmistrza ds. gospodarczych w Tarnowskich Górach.
Zobacz zdjęcia:
Wiadomo na pewno, że centrum przesiadkowe zintegruje cztery środki transportu (chodzi o autobus, pociąg, samochód oraz rower). Całość będzie kosztowała nieco ponad 57 milionów złotych, z czego 48,6 trafi ze środków zewnętrznych, unijinych, a niecałe 9 dołoży samo miasto. Planowany termin zakończenia prac to czerwiec 2023 roku.
– W ramach rozbudowy i zagospodarowania centrum przesiadkowego powstanie nie tylko parking typu „park&ride” na około 200 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych wraz z miejscami dla osób niepełnosprawnych czy stanowiska „kiss&ride” [czyli zatoka, gdzie można zatrzymać się na chwilę, podrzucić kogoś i szybko odjechać – przyp. red.] z postojem do 1 minuty, ale także zatoka autobusowa, jezdnie manewrowe, 6 miejsc postojowych dla elektrycznych samochodów osobowych wraz ze stacjami szybkiego ładowania. Oprócz tego pojawi się setka zadaszonych miejsc postojowych dla rowerów z punktem ładowania rowerów elektrycznych – mówi Piotr Korab, oficer rowerowy miasta oraz naczelnik Wydziału Kultury, Turystyki i Promocji tarnogórskiego magistratu.
Zobaczcie koniecznie
Początki pomysłu, który był konsultowany z mieszkańcami, sięgają września 2017 roku. W ubiegłym roku natomiast doszło do porozumienia w sprawie ścieżek rowerowych z powiatem tarnogórskim. Wszystkie działania prowadzone są w trosce o środowisko. Miasto chce, żeby osoby dojeżdżające do pracy czy poruszające się po mieście w innych celach rezygnowali z podróżowania samochodem na rzecz roweru. Trasy mają więc w założeniu komunikować dzielnice i centrum, jak i pełnić funkcję stricte turystyczną.
- Chcemy połączyć nimi najważniejsze zabytki i atrakcje turystyczne, a także istniejącą już 20-kilometrową sieć tras rowerowych: to pozwoli – połączeniu z planowanym systemem roweru miejskiego – na zwiedzanie Tarnowskich Gór na rowerach – podkreślał w oficjalnym komunikacie – w ubiegłym roku - Arkadiusz Czech, burmistrz miasta.
Na sam koniec warto przytoczyć parę liczb: infrastruktura rowerowa ma liczyć 28,2 km (składa się na nią: 11,5 km dróg dla rowerów, 6,32 km ciągów pieszo-rowerowych, 1,5 km pasów dla rowerów oraz 9 km ogólnych pasów ruchowych). Ponadto rewitalizacji zostanie poddany obszar miasta o wielkości 2,4 h pomiędzy Halą Targową a dworcem PKP. Powstanie również 145-metrowy oświetlony tunel pieszo-rowerowy w nasypie kolejowym w rejonie ul. Częstochowskiej w kierunku ul. Lasowickiej.
Projekt swoim zasięgiem ma objąć następujące ulice Tarnowskich Gór: Częstochowską, Opatowicką, Sielankę, Janasa, Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Litewską, Pyskowicką, wzdłuż torowiska kolejki wąskotorowej na odcinku od ulicy Parkowej do ulicy Cegielnianej, Nakielską, Częstochowską wraz z łącznikiem rowerowym łączącym ulicę Mościckiego z Łączną, Sienkiewicza, 9-Maja, Piłsudskiego, Bytomską, Legionów, Gliwicką, Bałtycką, rejon obwodnicy DK11 na odcinku od skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego do skrzyżowania z ul. Bałtycką, rejon skrzyżowania ul. B. Śmiałego z ul. Młodości, Opolską. Wiadomo także, że centrum przesiadkowe zostanie natomiast skomunikowane z ul. Oświęcimską.
Nie przegapcie
Najlepsze produkty spożywcze dla kobiet 40+
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?