Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tauron ostrzega przed oszustami

Patryk Drabek
Nie przekazujmy danych i nie podpisujmy dokumentów przed zapoznaniem się z treścią. Sprawą nieuczciwych akwizytorów zajmują się funkcjonariusze z tarnogórskiej komendy policji

Oszuści stosują różne metody, by wzbogacić się na naszej niewiedzy. Ostatni niepokojący sygnał od naszych Czytelników dotyczy pism, rzekomo z Tauronu Polska Energia, które otrzymują mieszkańcy województwa śląskiego. W takim dokumencie możemy przeczytać, że nasz pełnomocnik miał wypowiedzieć umowę ze spółką i nowym dostawcą prądu jest inna firma. Problem w tym, że nie ma żadnego pełnomocnika, a adresat nic nie wie o wypowiedzeniu umowy. Podpis? Sfałszowany. Sprawą zainteresowała się już policja.

Różne oszustwa

Problem, z którym borykają się mieszkańcy naszego regionu, jest już niestety doskonale znany w Tauronie.

- Otrzymujemy codziennie po kilka, kilkadziesiąt zgłoszeń od klientów z różnych miast i miejscowości, którzy informują nas, że stali się ofiarami nieuczciwych akwizytorów różnych firm energetycznych. W wyniku tych działań klienci - nie zdając sobie z tego sprawy - zmienili sprzedawcę energii elektrycznej - podkreśla Elżbieta Bukowiec, rzeczniczka prasowa Tauron Sprzedaż Sp. z.o.o.

Z informacji przekazywanych przez klientów wiadomo, że nieuczciwi akwizytorzy uzyskują podpis nieświadomych klientów na nowych umowach na zakup energii elektrycznej, wykorzystując różne podstępy. Podają się na przykład za pracowników Tauronu i oszukują klientów, prosząc o podpis na dokumentach technicznych. Nieuczciwi akwizytorzy przekazują też klientom inne, nieprawdziwe informacje - np. „trzeba podpisać nową umowę, bo zmienia się system rozliczeń” lub „trzeba podpisać nową umowę, bo wynika to z przepisów unijnych”.

- Zdarza się również, że do Tauronu wpływają pisma z podrobionymi podpisami klientów - przyznaje Elżbieta Bukowiec.

W związku z licznymi przypadkami oszustw, spółka przypomina, że przedstawiciele Tauronu nie chodzą po domach klientów i nie zawierają umów w mieszkaniach klientów. Nie ma też wymogu podpisywania nowych umów na prąd.

- Ostrzegamy przed nieuczciwymi akwizytorami, przekazywaniem danych osobowych obcym oraz podpisywaniem umów i innych dokumentów bez dokładnego zapoznania się z ich treścią - apelują przedstawiciele Tauronu.
Klienci, którzy nie wiedzą, jakie kroki należy podjąć w sytuacji gdy padli ofiarą oszustwa, mogą liczyć na szczegółowe informacje. Znajdą je w informatorach dostępnych w biurach obsługi i na stronie internetowej Taurona oraz pod numerem infolinii 555 444 555.

Policja na tropie

Sprawą zajęła się już policja, a konkretnie Komenda Powiatowa Policji w Tarnowskich Górach. - Potwierdzam, że policjanci prowadzą dwa postępowania związane z oferowaniem i zawieraniem umów na energię elektryczną. Ze względu na szeroki zakres zarówno czynności operacyjnych, jak i procesowych, nie mogę jednak udzielić bliższych informacji - tłumaczy podkom. Rafał Biczysko, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Tarnowskich Górach.

Wszyscy mieszkańcy powiatu tarnogórskiego, którzy zostali oszukani, mogą zgłaszać się bezpośrednio do Komendy Powiatowej Policji w Tarnowskich Górach. Pozostali mieszkańcy województwa śląskiego mogą natomiast wybrać się do najbliższych jednostek policyjnych.

Jak obronić się przed oszustami? Tauron radzi

Tauron ostrzega wszystkich klientów przed nieuczciwymi sprzedawcami. Informuje, że przedstawiciele firmy nie prowadzą akcji sprzedażowych i nie składają ofert handlowych w domach klientów.

Każdy klient może wybrać firmę, która będzie mu świadczyła usługę sprzedaży energii elektrycznej.

Zanim jednak podpiszemy umowę z nowym sprzedawcą, trzeba koniecznie sprawdzić, jaka to firma i jak można się z nią kontaktować.
Trzeba też pytać o wszystkie składniki opłat, a nie tylko o cenę energii.

Niektóre firmy naliczają np. opłaty za wysłanie przypomnienia o niezapłaconym rachunku. Trzeba też sprawdzić, czy przedstawiona przez nowego sprzedawcę oferta odpowiada indywidualnym potrzebom. Tauron przypomina trzy najważniejsze zasady dotyczące podpisywania umów. Ich przestrzeganie pomoże uniknąć problematycznych sytuacji.

Uważaj na to, kogo wpuszczasz do mieszkania lub domu.

Nie wpuszczaj do domu osób, których nie znasz. Jeśli zamierzasz kogoś wpuścić - sprawdź, czy jest tym, za kogo się podaje.

Wybieraj rozsądnie.

Zanim podpiszesz umowę, dokładnie ją przeczytaj.

Masz swoje prawa.

Pamiętaj, że masz prawo odstąpić od umowy podpisanej w domu do 14 dni od jej zawarcia.

Jeżeli umowa została zawarta w sposób rzetelny, to jedynym sposobem na jej rozwiązanie jest złożenie wypowiedzenia. Najczęściej wiąże się to z naliczeniem kary umownej za przedterminowe wypowiedzenie umowy.

Jak wycofać się z umowy?

Z każdej umowy podpisanej poza lokalem przedsiębiorstwa można odstąpić w terminie do 14 dni od jej zawarcia.

W takim przypadku klient nie jest zobowiązany do zapłaty żadnej kary umownej, nawet wtedy, gdy przewidywała to umowa.

Jeśli minęło czternaście dni, ale przy podpisywaniu umowy klient został oszukany (lub nie miał pełnej informacji dotyczącej tego, co podpisuje), klient ma prawo złożyć oświadczenie i uchylić się od skutków prawnych umowy zawartej pod wpływem błędu. Takie oświadczenie trzeba złożyć do firmy, z którą została zawarta taka umowa. Dokładne informacje dotyczące takiej procedury znajdują się w „Poradniku konsumenta” opracowanym przez Tauron. Poradnik jest dostępny w punktach obsługi Tauron oraz na stronie internetowej spółki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty