Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Te drogi w Śląskiem GDDKiA będzie budowała i remontowała w 2024 roku. Wielomilionowe inwestycje z tunelami i mostami robią wrażenie

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak w grudniu wyglądają prace przy budowie drogi S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak w grudniu wyglądają prace przy budowie drogi S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie remontowała i przebudowywała w 2024 roku w Śląskiem kilka ważnych dróg. To kontynuacja prac z tego roku, które zaplanowane zostały także w przyszłym. Całkiem nowe inwestycje drogowe poznamy natomiast w styczniu lub lutym, kiedy znane będą wszystkie szczegóły budżetu, jakim dysponować będzie GDDKiA, tak by można było planować kolejne postępowania przetargowe.

Nowa S1 powstaje w Dąbrowie Górniczej

Jedną z ważniejszych inwestycji drogowych w Śląskiem jest przebudowa DK1 do parametrów drogi ekspresowej w Dąbrowie Górniczej. Prawie 7-kilometrowy odcinek, ciągnący się od dzielnicy Ząbkowice do Podwarpia, całkowicie zmienia swój standard, a do tego powstaje tutaj mnóstwo dróg technologicznych, nowych węzłów drogowych, wiaduktów i innych obiektów inżynieryjnych, dzięki którym możliwy będzie także szybki i bezpieczny ruch po obu stronach nowej ekspresówki.

Przebudowa tej jednej z ważniejszych dróg w woj. śląskim, przebiegającej przez miasto, trwa od 2021 roku. Do końca tego roku gotowy ma być nowy, 7-kilometrowy odcinek ekspresówki w kierunku Częstochowy, ale prace będą nadal kontynuowane w przyszłym roku. Zaawansowanie prac w terenie wynosi tutaj 79 procent, a projektowe 98 procent, z kolei zaawansowanie finansowe osiągnęło 95 procent.

Po przebudowie dotychczasowa DK1 stanie się „ekspresówką”. Będzie można przez nią przejechać węzłem Pogoria, kładką pieszo-rowerową na ul. Kusocińskiego i Karsów, wiaduktem w rejonie ul. Konstytucji, nowym węzłem Ząbkowice, a także wiaduktami w rejonie ul. Krynicznej i Ujejskiej.

W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska. Powstanie także mur oporowy, siedem przejść dla zwierząt. Powstaną także ekrany akustyczne, ekrany przeciwolśnieniowe oraz elementy naprowadzające - płotki herpetologiczne, wygrodzenia ochronne, zabezpieczenie ogrodzenia nad ciekami wodnymi.
Całkowita wartość projektu na dziś to 302 mln 519 tys. 189 zł, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie 168 mln 399 tys. 881,53 zł. 

Budowa drogi ekspresowej S1: odcinek Mysłowice – Bielsko-Biała

Prawie 40-kilometrowy odcinek zlokalizowany jest na terenie województwa śląskiego i małopolskiego, w powiatach: bieruńsko-lędzińskim, pszczyńskim, oświęcimskim oraz bielskim, na terenie gmin: Bojszowy, Miedźna, Brzeszcze, Wilamowice. Jak na razie największe zmiany są widoczne na trasie od stolicy Podbeskidzia do Oświęcimia.

Podpisanie Umowy z Wykonawcą Odcinka I/B Węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Bieruń (bez węzła) z firmą Budimex odbyło się 4 lipca 2022 r. Wartość tej umowy opiewa na kwotę: 397 mln 703 tys. 300,00 zł - netto, 489 mln 175 tys. 59 zł - brutto.

Podpisanie umowy z wykonawcą Odcinka I/A węzeł Bieruń (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia, firmą STRABAG Sp. z o.o., odbyło się 30 listopada 2021 r. Wartość tej Umowy opiewa na kwotę: 172 mln 928 tys. 156,96 zł - netto, 212 mln 701 tys. 633,06 zł brutto.

Podpisanie umowy z wykonawcą Odcinka II węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice, konsorcjum firm PORR S.A. oraz Mota-Engil Central Europe S.A., odbyło się 14 maja 2020 r. Wartość tej umowy opiewa na kwotę: 804 mln 675 tys. 970 zł - netto, 989 mln 751 tys. 443,10 zł brutto.

Podpisanie umowy z Wykonawcą Odcinka III Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem), konsorcjum firm MIRBUD S.A. oraz KOBYLARNIA S.A., odbyło się 8 sierpnia 2020 r. Wartość tej umowy opiewa na kwotę: 477 mln zł - netto, 586 mln 710 tys. zł brutto.

Zakończenie robót przewidywane jest dla:

  • Odcinka I/B Węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Bieruń (bez węzła) na 4 października 2025 r.
  • Odcinka I/A węzeł Bieruń (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia na 15 grudnia 2024 r.
  • Odcinka II węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice na 26 lipca 2024 r.
  • Odcinka III Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem) na sierpień 2024 r.


Droga ekspresowa S1 powstaje także w Beskidach

Prace przy dwupasmówce biegnącej po górskim terenie między Przybędzą i Milówką, omijając Węgierską Górkę, nabierają z każdym kolejnym miesiącem coraz bardziej wyraźnych kształtów. Mowa o 8,5-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej, jaki buduje firma Mirbud na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. We wrześniu tego roku zakończył się kolejny etap tej ważnej inwestycji. Za pomocą ładunku wybuchowego została przebita druga nawa 900-metrowego tunelu w ciągu S1.

– Od strony inżynierskiej to bardzo skomplikowane zadanie. (…) Jesteśmy w dosyć mocno skomplikowanym geologicznie miejscu Polski, czynnym osuwiskowo – mówił wówczas Marek Niełacny, p.o. dyrektora katowickiego oddziału GDDKiA, dodając z nadzieją, że do końca przyszłego roku wszystkie roboty budowlane na S1, w tym przy obwodnicy Węgierskiej Górki, zostaną zakończone i pozostaną odbiory, a kierowcy powinni trasą przejechać w 2025 roku.

Trasa będzie prowadziła po aż pięciu estakadach, trzech mostach i przez dwa tunele. Przypomnijmy, że pierwszy, krótszy tunel, który liczy ponad 700 metrów, został już wydrążony jesienią ubiegłego roku. Teraz dołączył do niego drugi tunel, którego pierwsza nawa została przewiercona w lipcu br.

Ponadto, odcinek Przybędza – Milówka będzie posiadał dwa typy przekroju. Jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku i dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Umowa na wykonanie inwestycji została podpisana w październiku 2019 r. a symboliczne wbicie pierwszej łopaty miało miejsce w czerwcu 2020 r. Mirbud realizuje to zadanie w konsorcjum z Kobylarnią oraz firmą Interbudmontaż. Kontrakt ma wartość ok. 1,4 mld zł i jest w nim uwzględniona waloryzacja, jedna bez 10-procentowego limitu – w momencie podpisywania umowy nie obowiązywały jeszcze obecne zasady waloryzacji.

Nowa obwodnica Zawiercia i Poręby pomoże kierowcom

Wyczekiwaną od wielu lat przez mieszkańców Śląskiego inwestycją jest także budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby. Nowa trasa będzie posiadała najwyższą klasę techniczną dróg ogólnodostępnych (główna ruchu przyspieszonego) i będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony na oś. Wybudowane zostaną także drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji. Powstanie również nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Dzięki dwom węzłom, siedmiu wiaduktom i czterem mostom będzie się dało ominąć centra miast w kilka minut.

Obwodnica Poręby i Zawiercia pobiegnie wzdłuż DK78 przez powiaty będziński i zawierciański oraz przez miejscowości Siewierz, Poręba, Łazy, Zawiercie i Ogrodzieniec. Dwujezdniowa obwodnica Poręby i Zawiercia połączy się z funkcjonującą już obwodnicą Siewierza. DK78 komunikuje sąsiadujące miejscowości m.in. z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Odcinek drugi obejmuje 7-kilometrową trasę Kromołów – Żerkowice.

Prace projektowe zrealizowane zostały w przypadku odcinka I – Siewierz – Poręba – Zawiercie (Kromołów) w całości. Zaawansowanie rzeczowe prac osiągnęło prawie 58 procent, a finansowe 73,18 procenta.

Wartość całej inwestycji (dwa odcinki) to 414 mln 708 tys. 742,10 zł, Zakończenie robót przewidywane jest na 25 kwietnia 2025 roku.

W przebudowie także 5-kilometrowy fragment DK91

Trwa również inwestycja: Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na sieci TEN-T na drodze krajowej nr 91 (dawniej nr 1) - zadanie nr 2 - przebudowa odcinka Markowice – Brudzowice. Zadanie objęło część byłej tzw. „gierkówki”, prowadzącej w stronę Warszawy.

Inwestycja na odcinku Markowice – Brudzowice zlokalizowana jest w powiecie myszkowskim w gminie Koziegłowy oraz powiecie będzińskim w gminie Siewierz. Przebiega przez miejscowości: Winowno, Zabijak, Brudzowice. Po zakończeniu prac konstrukcja drogi dostosowana zostanie do nośności 115 kN/oś, popraw się bezpieczeństwo pieszych i kierowców. Inwestycja zakłada: przebudowę nawierzchni jezdni, przebudowę skrzyżowań z drogami poprzecznymi, przebudowę zatok autobusowych, budowę chodników, wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Obecnie upłynęło 82,32 procenta czasu, zakładanego czasu na realizację zadania, a zaawansowanie finansowe przekroczyło 80 procent. Inwestycja ma kosztować 69 mln 29 tys. 304,87 zł.

W sumie około 40 kilometrów DK 91 ma zostać całościowo przebudowanych i wyremontowanych do końca 2026 roku. Wtedy trasa ta będzie konkretną pełnowartościową bezpłatną alternatywą dla autostrady A1.

Zmieniają się także kolejne odcinki DK94 i DK46

Trwa także rozbudowa drogi krajowej nr 94 na odcinku Pyskowice – granica Zabrza.

- Zaawansowanie prac wynosi około 23 procent. Prowadzone są roboty drogowe, mostowe i branżowe. Wprowadzona jest tam tymczasowa organizacja ruchu. Dla kierowców zamknięty został całkowicie ten odcinek – informuje Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA.

Prace powinny się zakończyć do 31 października 2024 roku. Inwestycją zajmuje się firma Strabag Infrastruktura Południe, a będą one kosztować 132 mln 660 tys. 865,55 zł.

Rozpoczęła się też rozbudowa drogi krajowej nr 46 na odcinku Janów-Lgoczanka. To drugi rozbudowywany odcinek we wschodniej części DK46 w województwie śląskim. Łączna długość obu odcinków to prawie 15 km, a wartość inwestycji w całości finansowanych z budżetu państwa sięgnie ponad 100 mln zł. Oba zadania zrealizuje firma Adac-Lewar z Przystajni w powiecie kłobuckim.
Zaawansowanie prac wynosi ok. 1 procenta. Prowadzone są roboty: przygotowawcze, drogowe i branżowe. Wprowadzona jest tymczasowa organizacja ruchu – zamknięcie całego odcinka. Termin realizacji umowy to 7 października 2024.

Prace na drugim odcinku Lelów-Nakło również zaawansowane są w jednym procencie. Prowadzone są roboty: przygotowawcze, drogowe i branżowe. 1 grudnia 2023 roku zamknięty została dla kierowców cały ten odcinek DK46. Termin realizacji umowy: 26 września 2024 roku.

Nowe odwodnienie na S86 w Katowicach

GDDKiA przebuduje też przepompownie wód deszczowych przy drodze ekspresowej S86 w Katowicach w rejonie węzła Agata. Wartość podpisanej w październiku br. umowy to ponad 6,2 mln zł.

Wcześniej 21 sierpnia br. GDDKiA podpisało umowę na unowocześnienie i usprawnienie systemu odwodnienia wód deszczowych z korpusu drogowego S86 w Sosnowcu. Wartość tej umowy to prawie 11 mln zł. Wykonawcą jest Firma Handlowo Usługowa Instbud Stanisław Boguta z Gdowa. Termin wykonania robót to 12 miesięcy od podpisania umowy. Łączna wartość obu tych umów wyniesie około 17 mln zł.

GDDKiA wybrało ofertę firmy Keller Polska z Ożarowa Mazowieckiego. Jej wartość to 6 mln 421 tys. 273,54 zł przy deklarowanym przedłużeniu gwarancji jakości o 4 lata. Termin wykonania przebudowy to 9 miesięcy od podpisania umowy.

Przebudowa odwodnienia tego odcinka S86 ma na celu usprawnienie odbioru wód opadowych, monitorowanie działania systemu oraz wyeliminowanie zastoisk wodnych pod estakadą, które niejednokrotnie paraliżowały ruch drogowy. Na ten układ odwodnienia wchodzą zlewnie drogi ekspresowej wraz z terenami handlowymi przyległymi do pasa drogowego o pow. 2,41 ha i odpływie wód 289,6 l/s, oraz 100 m odcinka jezdni w kierunku Katowic drogi ekspresowej o pow. 0,22 ha i odpływie wód 40,1 l/s.   
Z przeprowadzonej ekspertyzy technicznej systemu odwodnienia tego 600 m odcinka S86, zaczynającego się na wysokości zjazdu do ul. Szwedzkiej, a kończącego się na wysokości ul. Boh. Monte Casino w Katowicach, wynika, że pompownie wód deszczowych wraz z rurociągami tłocznymi i dolotowymi nie nadają się do dalszej eksploatacji. Mają zbyt małą wydajność i są w złym stanie technicznym, a na dodatek kanalizacja miejska ma niedostateczną przepustowość.

W pierwszej kolejności obejmuje rozbiórkę elementów istniejących przepompowni i istniejącej kanalizacji deszczowej. Następnie wykonawca przystąpi do budowy nowej przepompowni wód deszczowych wraz z zasilaniem, urządzeń oczyszczających wody opadowe, zbiornika retencyjnego podziemnego, który pozwoli na magazynowanie nadmiaru wód opadowych, oraz odcinków kanalizacji deszczowej i wpustów deszczowych. Tam, gdzie to będzie możliwe, dokona napraw istniejących kanałów i przebuduje wyznaczoną cześć kanalizacji deszczowej. Prace obejmą też odtworzenie nawierzchni jezdni S86, odbudowę ciągów pieszych i montaż urządzeń BRD.

Inwestycja jest przewidziana do finansowania z pieniędzy, będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Trwa przebudowa wiaduktu tramwajowego nad DK86 w Będzinie

W Będzinie firma Primost Południe z Będzina przebudowuje z kolei wiadukt tramwajowy w sąsiedztwie DK94, nad DK86. W pierwszej kolejności rozebrane zostało torowisko. Przebudowywana jest podpora środkowa oraz podpory skrajne. Efektem prac będize zwiększenie skrajni drogowej pod obiektem nad DK86 w Będzinie. Pozwoli to na usunięcie ograniczenia wysokości dla pojazdów przejeżdżających pod wiaduktem tramwajowym.

Dotychczas posiadał on nienormatywną skrajnię pionową (wolną przestrzeń nad drogą, która przeznaczona jest do prowadzenia ruchu pojazdów, ich zatrzymywania się lub postoju). Pomimo istniejącego oznakowania, zakazującego wjazdu pod obiekt pojazdów wyższych niż 3,8 lub 3,9 m (w zależności od kierunku ruchu), kilkukrotnie doszło do uszkodzeń jego konstrukcji przez pojazdy o wysokości większej niż dopuszczonej znakami. Po przebudowie, obejmującej m.in. wykonanie nowych podpór i konstrukcji nośnej, minimalna skrajnia pod obiektem będzie już zgodna z obowiązującymi w tym zakresie warunkami technicznymi, czyli 4,7 m wysokości.

Umowę na realizację tej inwestycji w formule Projektuj i buduj GDDKiA podpisało 13 lipca 2022 r. z umownym terminem zakończenia przypadającym 13 stycznia 2024 r.  W tym czasie wykonawca ma za zadanie opracować dokumentację formalną i projektową, uzyska niezbędne zgody i uzgodnienia formalno-prawe, wykonać cały zakres prac i przywrócić docelową organizację ruchu.

współpraca: Kamil Lorańczyk

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera