Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Torowisko tramwajowe w centrum Zabrza doczeka się remontu. Kierowców czeka sporo utrudnień, prace mogą ruszyć w każdej chwili

OPRAC.:
Paweł Kurczonek
Paweł Kurczonek
Torowisko w centrum Zabrza doczeka się remontu - prace mogą ruszyć w każdej chwili. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Torowisko w centrum Zabrza doczeka się remontu - prace mogą ruszyć w każdej chwili. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Urząd Miejski w Zabrzu
Torowisko tramwajowe na ul. Wolności w Zabrzu zostanie zmodernizowane. Inwestycja umożliwi ruch tramwajów niskopodłogowych, co znacznie ułatwi korzystanie z komunikacji miejskiej seniorom i osobom z niepełnosprawnościami. - To niezwykle oczekiwana przez mieszkańców inwestycja, choć trudna do realizacji – mówiła Małgorzata Mańka-Szulik, prezydent Zabrza. Na kierowców czeka sporo utrudnień.

Torowisko tramwajowe w Zabrzu zostanie wyremontowane

Umowę na realizację szeroko zakrojonej inwestycji podpisano 9 stycznia. Jak przypomina Urząd Miejski w Zabrzu, przebudowa tego fragmentu torowiska jest elementem „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” realizowanego przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską.

- W postępowaniu przetargowym wpłynęło siedem ofert, a za najkorzystniejszą uznana została oferta firmy Tor-Krak Sp. z o.o. wartości niemal 10 mln zł netto (blisko 12,3 mln zł brutto) – informuje zabrzański urząd.

Prace obejmą odcinek dwutorowej linii tramwajowej biegnący od skrzyżowania z ul. Miarki do posesji przy ul. Wolności 203-205. Inwestycja na liczącym ok. 670 m odcinku obejmie między innymi demontaż starej infrastruktury torowej i sieciowej, wykonane zostanie frezowanie nawierzchni jezdni oraz prace ziemne. Powstanie układ odwodnienia torowiska, przebudowany będzie układ zasilania i infrastruktura podziemna. Dalsze prace obejmą wykonanie warstw konstrukcyjnych pod torowiskiem, a także ułożenie torowiska w technologii prefabrykowanych płyt betonowych z elastycznym montażem szyn w komorach. Ostatnim etapem inwestycji będzie odtworzenie warstwy ścieralnej nawierzchni jezdni.

– To niezwykle oczekiwana przez mieszkańców inwestycja, choć trudna do realizacji. Będziemy musieli zmierzyć się z czasowymi utrudnieniami, jednak modernizacja umożliwi ruch tramwajów niskopodłogowych. Ułatwią one korzystanie z komunikacji seniorom i osobom z niepełnosprawnościami – mówi Małgorzata Mańka-Szulik, prezydent Zabrza.

Na kierowców w centrum Zabrza czekają spore utrudnienia

Prezydent Zabrza podkreśla, że remont nawierzchni drogi, który będzie towarzyszył inwestycji w znaczącym stopniu poprawi bezpieczeństwo i komfort kierowców. Jednak zanim jakość podróżowania przez centrum miasta się poprawi, na użytkowników czekają spore utrudnienia.

- Inwestycja prowadzona będzie przy całkowitym wstrzymaniu ruchu tramwajów, co skutkuje szeregiem utrudnień w organizacji ruchu tramwajowego, ale także w organizacji naszej pracy. Będziemy musieli między innymi przenieść zaplecze techniczne gliwickiej zajezdni do zajezdni w Bytomiu, która to tymczasowo stanie się domem dla tramwajów kursujących w Zabrzu i okolicy – mówił Henryk Kolender, dyrektor finansowy spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Plac budowy zostanie przekazany wykonawcy do trzech tygodni po podpisaniu umowy, natomiast wstrzymanie ruchu tramwajowego nastąpi, gdy wykonawca będzie gotowy do rozpoczęcia demontażu starego torowiska. Wtedy mieszkańcy zostaną poinformowani o zmianach w organizacji ruchu tramwajowego, otrzymają również szczegółowe informacje dotyczące autobusowej komunikacji zastępczej.

Jak podkreśla prezydent Zabrza, łączny koszt modernizacji sieci torowisk tramwajowych w mieście przekracza 200 mln zł. Na znaczną część tej kwoty złożyło się unijne dofinansowane. Wcześniej zrealizowane zostały prace między innymi wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i ul. prof. Religi, a także na ul. Bytomskiej w Biskupicach.

- Wspieramy rozwój sieci tramwajowej, ponieważ jest to jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu – dodaje Małgorzata Mańka-Szulik.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera