Helmut - tak dotychczas nazywany jest jeden z rodzajów wagonów, który dysponują w swoim taborze Tramwaje Śląskie. Helmut nie stronił niestety od wad. A tą najpoważniejszą było to, że był wysokopodłogowy, co utrudniało wchodzenie i wychodzenia osobom starszym, niepełnosprawnym czy z małymi dziećmi. I właśnie dlatego spółka zdecydowała się nieco zmodyfikować Helmuta, a ten - co najważniejsze - zyskał niskopodłogowy człon środkowy.
Teraz poszukiwane jest nowe imię dla Helmuta, bo przy okazji tej modernizacji zmienił się też jego wygląd. Spółka Tramwaje Śląskie przedstawiła pięć swoich propozycji: Gucia, Guido, Herman, Hubert albo Wawrzek. Które zwycięży? To wszystko zależy od pasażerów, bowiem do 17 kwietnia na adres mejlowy [email protected] można głosować na swojego faworyta (imię należy wskazać w tytule wiadomości).
- Przedstawiamy do wyboru pięć imion, ale jesteśmy otwarci na inne propozycje. Co ważne, wybrane imię będą nosić wszystkie wagony Ptm, a modernizacja drugiego już się rozpoczęła – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Konkurs - konkursem. Ale nowy Helmut już od stycznia nazywany jest przez niektórych "Januszem" albo "potworkiem". Bo jego nowy design nie wszystkim przypadł do gustu.
Przypomnijmy, że popularne Helmuty przyjechały na Śląsk z Frankfurtu nad Menem, gdzie kursowały jako wagony metra. Były dwukierunkowe. Teraz zmodernizowany wagon jest dwuprzegubowy, ze środkowym członem niskopodłogowym i jednokierunkowy.
W jego wnętrzu zamontowano 57 foteli, w tym 5 siedzisk uchylnych w członie środkowym. Jednorazowo wagon może przewieźć do 195 pasażerów.
- Aktualnie trwają jazdy próbne na poszczególnych liniach. Po świętach Wielkiej Nocy będziemy chcieli wprowadzić ten wagon do ruchu liniowego – mówi Andrzej Zowada.
Co obejmowała modernizacja popularnego Helmuta?
- wymianę wysokopodłogowego członu środkowego na człon niskopodłogowy,
-montaż nowych przednich i tylnych ścian wagonu wykonanych z tworzywa sztucznego,
-przeróbkę stopni i zastosowanie nowego typu drzwi obrotowo wychylnych z nowymi napędami,
-wymianę napędu na nowy, energooszczędny przy pozostawieniu dotychczasowych silników prądu stałego,
-likwidację drzwi z jednej strony wagonu (przeróbka wagonu na jednokierunkowy),
- całkowitą zmianę wystroju wewnętrznego poprzez zastosowanie nowych tapicerowanych foteli pasażerskich, przyciemnianych szyb
- bocznych oraz oświetlenia wewnętrznego z zastosowaniem linii świetlnej w technologii LED,
- zastosowanie w przedziale pasażerskim gniazd USB do ładowania telefonów komórkowych,
- montaż nowego systemu informacji pasażerskiej, monitoringu i emisji reklam.
Zobacz najważniejsze informacje ostatnich dni w magazynie „Info z Polski”:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?