- Jest to przemyślana decyzja, na którą wpływ miało wiele czynników. Zdecydowały jednak kwestie bezpieczeństwa. Stan torowiska w niektórych miejscach zagraża bezpieczeństwu podróżujących oraz innym użytkownikom ruchu drogowego – tłumaczy prezydent Grażyna Dziedzic.
Władze miasta podjęły decyzję o likwidacji tramwaju po wynikach ekspertyzy dotyczącej stanu technicznego wiaduktu nad torowiskiem przy ul. Piastowskiej. Ekspertyza wykazała, że ruch tramwajowy w tym miejscu jest zagrożony. Władze Rudy Śląskiej zdecydowały o wstrzymaniu kursowania tramwaju linii nr 18, o czym niezwłocznie poinformowały KZK GOP.
- Bardzo zły stan techniczny torowiska w ciągu ulic Wolności i Piastowskiej powoduje, że drgania wywoływane przez nadjeżdżające pojazdy przyczyniają się do niszczenia przyległych do torowiska budynków. Pęknięcia ścian budynków oraz przewodów kominowych stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla mieszkańców – mówi Andrzej Nowak, pełnomocnik prezydenta miasta ds. transportu zbiorowego.
Nie zabrakło także argumentu dotyczącego bezpieczeństwa w ruchu samochodów - wielu kierowców skarżyło się, że torowisko tramwaju umiejscowione jest w jezdni, co powoduje zagrożenie w ruchu drogowym. Miasto podaje, że w ciągu ostatnich 10 lat funkcjonariusze policji w Rudzie Śląskiej odnotowali wzdłuż ul. Wolości i ul. Piastowskiej - czyli tam gdzie znajduje się torowisko w jezdni - 109 wypadków, 526 kolizji. W wyniku tych zdarzeń zginęło 6 osób, a 146 było rannych. – Biorąc pod uwagę tylko i wyłącznie sprawy bezpieczeństwa nie mogliśmy podjąć innej decyzji jak definitywne zamknięcie linii nr 18 – tłumaczy prezydent.
Utrzymanie autobusu ma być również tańsze. Prezydent Rudy Śląskiej przekonuje, że utrzymanie 7 km linii tramwajowej nr 18 jest prawie trzykrotnie droższe od np. 15 km linii autobusowej przebiegającej przez niemal całe miasto. - Roczne koszty, które ponosimy w związku z funkcjonowaniem „18-tki” stanowią niemal 1/6 rocznego budżetu na transport zbiorowy w mieście – tłumaczy Grażyna Dziedzic.
Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji na trasie linii tramwajowej nr 18 wchodzą w życie w sobotę 14 lutego 2015. Od tego dnia tramwaje zostaną zastąpione autobusami nr 118. Przystankiem początkowym dla nowej linii będzie Dworzec PKP w Chebziu, natomiast przystankiem końcowym Bytom Dworzec. Podobnie jak w przypadku dotychczasowej linii tramwajowej autobusy w dni powszednie kursować będą co pół godziny, natomiast w dni wolne co godzinę.
Autobusy będą niskopodłogowe, znikną też przystanki na których pasażerowie musieli wchodzić na jezdnię.
Władze miasta przekonują również, że praktycznie tę samą trasę autobusy pokonają o kilka minut szybciej niż tramwaj. O tym czy mają rację, przekonamy się po 14 lutego, gdy na ulice wyjdzie linia autobusowa 118.
Wielu podróżnych oburzyła informacja o likwidacji linii nr 18, jednak nie brakowało też mieszkańców, którzy od kilku lat domagali się likwidacji tramwaju. Linia nr 18 z drobnymi przerwami funkcjonowała w Rudzie Śląskiej od ponad 40 lat.
*Zamieszki przed siedzibą JSW: Policja znowu strzelała do związkowców WIDEO + ZDJĘCIA
*Psychopata z Zabrza więził kobietę w kanale. Opis tortur jest drastyczny. Czy zostanie skazany?
*Zielony jęczmień na odchudzanie? Tak! To działa. Właśnie zielony jęczmień stosują gwiazdy TV
*Zwolnienia grupowe w Biedronce to fakt. Oto pracownicy do zwolnienia
*Śląsk Plus - pierwsza rejestracja za darmo. Zobacz nowy interaktywny tygodnik o Śląsku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?