181 kilometrów linii tramwajowych funkcjonuje na Śląsku i w Zagłębiu. Prawie dwie trzecie z nich to odcinki dwutorowe. Tylko 62,3 kilometra przypada na odcinki jednotorowe.
13 miast ma swoim terenie sieć tramwajową. To w kolejności alfabetycznej: Będzin, Bytom, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice (mimo likwidacji tramwaju w centrum miasta wciąż znajduje się tam zajezdnia), Katowice, Mysłowice, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze. Kiedyś - przypomnijmy - tramwaje docierały także do Piekar Śląskich, Wojkowic oraz gminy Zbrosławice.
63 kilometry torów zostały w ostatnich czasach zmodernizowane. Doszło do generalnego remontu torów w Sosnowcu, Katowicach czy Chorzowie, jak również do faktycznej odbudowy zawieszonego kilka lat temu odcinka linii nr 7 między centrum Bytomia a dzielnicą Łagiewniki.
32 kilometry torów to z kolei liczba zlikwidowanych w ostatnich latach odcinków linii nr 4 z Gliwic-Wójtowej Wsi do zajezdni, nr 8 z Bytomia do Dąbrówki Wlk., nr 12 z Chorzowa do pl. Alfreda, nr 18 z Rudy Płd. do Bytomia-Bobrka i nr 25 z Będzina do Wojkowic. Dodatkowo jeszcze w latach 70. i 80. zlikwidowano linie z Bytomia do Piekar Śląskich, Stolarzowic, Wieszowy i Mikulczyc, a także starą linię do Dąbrowy Miejskiej i dwie linie w Gliwicach.
2 miejsca na granicy Śląska i Zagłębia przecinają tory tramwajowe. To rejon Stawików między Sosnowcem a Szopieni-cami, gdzie kursuje „15” oraz pogranicze Mysłowic i Modrzejo-wa, gdzie biegnie trasa linii nr 26.
317 wagonów różnego typu użytkują aktualnie Tramwaje Śląskie. Najwięcej, bo aż 219, jest wyprodukowanych w chorzowskim Konstalu wagonów typu 105N i 105Na oraz ich wersji, w tym dwukierunkowych wagonów typu 111N. W bazie taborowej spółki są także dwa wagony typu N, 17 niskopodło-gowców oznaczonych jako 116Nd, czyli popularnych „Karlików”, 30 wagonów typu Twist, 23 wagony typu E1 zwane „Sznyclami”, 12 wspomnianych „Skarbków” i 14 dwuwagonowym „Helmutów”. Są też wagony zabytkowe.
28 linii jeździ na co dzień po torach Śląska i Zagłębia. Spora część z nich od wielu lat nosi takie same numery, do których przyzwyczaili się pasażerowie, jak np. „6” z Bytomia do Katowic czy „15” z Katowic do Sosnowca, ale są też i takie, które ciągle się zmieniają - na przykład linia nr 33 kiedyś prowadziła z Bytomia do Mikulczyc, a dziś z Chorzowa do Pętli Słonecznej w Katowicach-Koszutce.
1 właściwie jedyna w Polsce linia obsługiwana na co dzień nadal wagonami typu N. Mowa oczywiście o linii nr 38 kursującej na ul. Piekarskiej w Bytomiu.
*Studniówki 2016 Szalona zabawa maturzystów. Zobaczcie, co się dzieje ZDJĘCIA + WIDEO
*Abonament RTV na 2016: Ile kosztuje, kto nie musi płacić SPRAWDŹ
*Horoskop 2016 dla wszystkich znaków Zodiaku? Dowiedz się, co Cię czeka
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?