Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasa S1 Mysłowice - Oświęcim: Chińczycy nie zbudują ostatniego odcinka drogi. GDDKiA unieważniła właśnie przetarg

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Droga ekspresowa S1 od Mysłowic do Oświęcimia nie powstanie od razu. Najpierw zostanie wybudowana obwodnica Bierunia. W budowie są obecnie odcinki S1 miedzy Podwarpiem i Pyrzowicami (na kolejnych zdjęciach), Podwarpiem i Dąbrową Górniczą, oraz od Oświęcimia do Bielska, a potem obwodnica Węgierskiej Górki. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Droga ekspresowa S1 od Mysłowic do Oświęcimia nie powstanie od razu. Najpierw zostanie wybudowana obwodnica Bierunia. W budowie są obecnie odcinki S1 miedzy Podwarpiem i Pyrzowicami (na kolejnych zdjęciach), Podwarpiem i Dąbrową Górniczą, oraz od Oświęcimia do Bielska, a potem obwodnica Węgierskiej Górki. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Marzena Bugała
Ostatniego, 13-kilometrowego odcinka ekspresowej S1 Między Mysłowicami i Oświęcimiem, nie zbudują Chińczycy, którzy choć dali jedyną, mieszczącą się budżecie GDDKIA ofertę, zostali z przetargu wykluczeni. Jako niezasadne uznała to KIO i potwierdził sąd. To właśnie oni prawdopodobnie zostaliby zwycięzcami przetargu. GDDKiA zdecydowała się jednak wczoraj unieważnić przetarg, z uwagi na ważny interes społeczny. Ostatecznie cały odcinek S1 Mysłowice - Oświęcim zostanie podzielony na dwie części. Do 2023 roku powstanie tylko łącznica z węzłem i trzykilometrowa obwodnica Bierunia.

Choć, teoretycznie, Chińczycy mogli wygrać, nie zbudują S1

Odcinek drogi ekspresowej S1 Mysłowice Kosztowy – Oświęcim nie powstanie, jak zakładano do 2023 roku, gdy to gotowa miała być prawie cała, będąca częściowo w budowie S1. Wczoraj Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad unieważniła przetarg.
Wcześniej, na etapie składania ofert, GDDKiA wykluczyła z przetargu chińską firmę, która jak się okazało, złożyła najniższą ofertę Za budowę 13 km drogi ekspresowej wraz z obwodnicą Bierunia zaproponowała 752 mln zł. GDDKiA szacowała, że będzie to kosztowało około – 767,7 mln zł więc była to jedyna oferta, która zmieściła się w założonym budżecie. Jednak GDDKiA wykluczyła chińską firmę z przetargu, gdyż zdaniem przedstawicieli inwestora, wykonawca nie złożył jednoznacznych i wyczerpujących wyjaśnień w trakcie weryfikacji oferty.

Firma China State Construction Engineering odwołała się więc do do Krajowej Izby Odwoławczej, a ta uznała odwołanie za zasadne. Wtedy na orzeczenie KIO skargę o Sądu Okręgowego w Katowicach złożyła z kolei GDDKiA. Sąd nie uwzględnił wniesionej przez GDDKiA skargi, umarzając 12 stycznia 2021 r. postępowanie. Wobec czego wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 września 2020 r. uprawomocnił się.

Na budowie drogi ekspresowej S1 w Beskidach (obejście Węgierskiej Górki) najwięcej prac toczy się w związku z drążeniem czterech tuneli pod Baranią Górą. Trwają także inne prace.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Budowa S1 w Beskidach: niebawem zacznie się drążenie ostatni...

Nie przeocz

GDDKiA unieważniła przetarg na projekt i budowę S1

To jednak nie zakończyło sprawy i nie spowodowało powierzenia chińskiej firmie zadania, którego dotyczył przetarg.

- GDDKiA, zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych (za sprawą wystąpienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć) unieważniła postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na projekt i budowę drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Oświęcim – poinformowało biuro prasowe GDDKiA.

Inwestor argumentował unieważnienie postępowania ważnym interesem społecznym. Co to dokładnie znaczy? Według GDDKiA, realizacja obecnego zakresu przetargu, w przyjętych w procedurze terminach, jest w tym stanie faktycznym niecelowa i niezasadna. Odcinek Mysłowice - Oświęcim zostałby oddany do użytkowania z co najmniej rocznym, opóźnieniem w stosunku do dwóch dalszych odcinków.

Tranzyt wjechałby do centrum miejscowości

- Ruch tranzytowy z tych odcinków S1 wlewałby się na nieprzystosowane do dużego ruchu lokalne drogi. Dodatkowo poszukiwanie przez kierowców alternatywnych tras, spowodowałoby znaczący wzrost zagrożenia dla zdrowia i życia przede wszystkim pieszych na typowo lokalnych drogach, gdzie zabudowa mieszkaniowa i budynki użyteczności publicznej (przedszkola, szkoły, urzędy i kościoły) zlokalizowane są w bezpośrednim sąsiedztwie danej drogi – argumentuje GDDKiA.

Dlatego też przetarg unieważniono, a potem odcinek którego dotyczył podzielono na dwa odrębne zadania.

DK 1 po przebudowie "awansuje" na drogę ekspresową S1. Znikną z niej kolizyjne skrzyżowania.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Przebudowa dąbrowskiego odcinka krajowej DK1 w drogę ekspres...

Do 2023 roku powstanie obwodnica Bierunia

Do 2023 roku na pewno powstanie jeden. To prawie trzykilometrowej długości trasa ekspresowa będąca jednocześnie obwodnicą Bierunia. Nowy przetarg będzie obejmował zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 wraz z obiektami inżynierskimi i infrastrukturą techniczną oraz odcinkiem drogi (nie będącej drogą ekspresową, a drogą o statusie głównej ruchu przyspieszonego – o długości 2 km) i łącznikiem pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły – o długości 2,1 km). Co najbardziej istotne – według GDDKiA - ten zakres pozwoli na skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem DK44.

Zobacz koniecznie

To priorytet. S1 połączy się z DK 44

Ta inwestycja miałaby się zakończyć w listopadzie 2023 roku. Będzie miała charakter inwestycji priorytetowej. Jej oddanie do użytku zbiegnie się z oddaniem do ruchu S1 od Bielsko-Białej do węzła Oświęcim. Dzięki temu ruch tranzytowy na kierunku północ - południe będzie mógł zostać skierowany poprzez przystosowaną do przenoszenia takich obciążeń drogę krajową nr 44 do istniejącego, tranzytowego układu komunikacyjnego (S1, A1), a z kierunku południe na zachód i wschód poprzez DK44 do autostrady A4.

Na drugi odcinek S1, drugi przetarg

Z kolei przetarg na drugi z odcinków będzie obejmował zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 o długości 10 km wraz z 16 obiektami inżynierskimi, dwoma miejscami obsługi podróżnych (Lędziny Wschód i Zachód) oraz infrastrukturą techniczną (czas wykonania 36 miesięcy). Wykonawcy w swoich ofertach będą mogli zadeklarować krótszy termin realizacji w ramach kryterium poza cenowego. W umowie zostanie uwzględniony termin pośredni oddania do ruchu jednej jezdni drogi ekspresowej S1 - w czasie 12 miesięcy od uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (kamień milowy). Pozwoli to na wcześniejsze uzyskanie przejezdności całej S1 Kosztowy - Bielsko-Biała, poprzez połączenie istniejącej drogi ekspresowej S1 w Mysłowicach z nowo wybudowanymi odcinkami tej drogi.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera