Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trzeci pas na A4 Katowice Kraków: dodatkowy pas z Mysłowic do węzła Murckowska nie powstanie. Stalexport i ministerstwo nie dogadali się

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Rok 2007, remont A4 w Katowicach. Od węzła Murckowska ma już 2 pasy
Rok 2007, remont A4 w Katowicach. Od węzła Murckowska ma już 2 pasy brak
Trzeci pas na A4 z Mysłowic do Katowic nie powstanie, bo zarządca drogi i rząd nie dogadali się. Najpierw nie doszli do porozumienia w sprawie budowy trzeciego pasa na całym koncesyjnym odcinku autostrady A4. Plan B był taki, że Stalexport wybuduje trzeci pas tylko między bramkami w Mysłowicach Brzęczkowicach a węzłem Murckowska w Katowicach i tylko w kierunku Mysłowice - Katowice, za to za swoje pieniądze. Ministerstwo: to nie ma sensu. W marcu 2020 zarządca miał spotkać się w tej sprawie ze ministerstwem, ale koronawirus na razie pokrzyżował te plany

Historia z planami budowy trzeciego pasa na autostradzie A4 Katowice - Kraków ciągnie się jak dobry brazylijski serial. Zaczął się właściwie jeszcze przed udzieleniem koncesji. Końca nie widać. Za siedem lat, w 2027 roku zakończy się koncesja, udzielona Stalexportowi na zarządzanie drogą, ale wiosną 2020 nic nie wskazuje na to, żeby do tego czasu zarządca dogadał się ze stroną rządową w sprawie budowy trzeciego pasa.

Trzeci pas na A4 Mysłowice - Katowice

Wiadomo, że nie ma porozumienia wobec przebudowy całego 60-kilometrowego odcinka A4 i dobudowy 3. pasa. W marcu 2020 wiadomo też, że strony nie dogadały się co do budowy trzeciego pasa tylko na jednym odcinku i tylko w jednym kierunku. Chodzi o około 10-kilometrowy dodatkowy pas z Mysłowic - Brzęczkowic do Katowic, do węzła Murckowska. Choć w planach było spotkanie w tej sprawie, plany pokrzyżowała pandemia koronawirusa.

Nie przegapcie

Tylko jeden odcinek - za to ten najtłoczniejszy (70 tys. pojazdów na dobę) i trzeci pas tylko w jedną stronę: z Mysłowic - Brzęczkowic do Katowic, do węzła Murckowska. To była druga propozycja, dotycząca rozbudowy A4, jaką Stalexport Autostrada Małopolska złożył stronie rządowej po tym, jak nie dogadali się co do rozbudowy o trzeci pas całego odcinka z Katowic do Krakowa.

- Zaproponowaliśmy racjonalizację nakładów inwestycyjnych i wybudowanie trzeciego pasa za własne pieniądze, z naszych oszczędności, po jednej stronie autostrady na odcinku Brzęczkowice - Katowice - mówi Emil Wąsacz, prezes SAM. - Minister uznał jednak, że to bez sensu, bo trzeci pas powinien powstać w obie strony.

Zobacz koniecznie

I dodaje: Czekamy na wyznaczenie terminu spotkania z ministrem. Ale możliwe, że z racji epidemii koronawirusa do niego nie dojdzie - przyznaje Wąsacz.

Miejsce na trzeci pas na A4 jest

Przypomnijmy. Z technicznego punktu widzenia, autostrada między Katowicami a Krakowem jest przygotowana na taką inwestycję - między pasami jest obecnie bardzo szeroki pas zieleni, który został tu zostawiony podczas budowy trasy. Właśnie z zamysłem, że będzie to miejsce pod przyszły trzeci pas. Stalexport, który zarządza A4 Katowice - Kraków od kilka lat jest gotowy wybudować trzeci pas na całej długości trasy, ale stawia jeden warunek: przedłużenie koncesji. Bo z zapisów koncesji nie wynika, by był zobligowany do wybudowania tego pasa samodzielnie.

Nie przegap

Strona rządowa nie chce się na to zgodzić. Nie wiadomo, jakie są choćby szacunkowe koszty takiej inwestycji, bo nikt nie zaczął nawet przygotowań do projektowania. W grudniu 2019 też trwały rozmowy i wymiana pism w tej sprawie na linii Stalexport - rząd. W lutym nie było wiadomo nic nowego. A w marcu 2020?

- Mamy pismo ze strony ministra. Nie wykazuje zainteresowania naszą propozycją - mówi Wąsacz.

Minister chce, żeby Stalexport sam wybudował trzeci pas na całym odcinku. Po tej ofercie Stalexport zaproponował drugi wariant budowy trzeciego pasa - tylko na odcinku Mysłowice Brzęczkowice - Katowice węzeł Murckowska.

Zobacz koniecznie

A4 Katowice - Kraków powstała na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Obowiązuje do 2027 roku, czyli na 30 lat. Pierwsze opłaty zarządca pobrał od kierowców w poniedziałek 5 kwietnia 2000 roku. 99 proc. wpływów do spółki to opłaty za przejazd, pobierane od kierowców. Reszta - z wynajmu pomieszczeń w budynkach przy Mickiewicza w Katowicach (wieże Stalexportu) czy z najemców MOP-ów.

🔔🔔🔔

Pobierz bezpłatną aplikację Dziennika Zachodniego i bądź na bieżąco!

Oprócz standardowych kategorii, z powodu panującej epidemii, wprowadziliśmy do niej zakładkę, w której znajdziesz wszystkie aktualne informacje związane z epidemią koronawirusa.

Aplikacja jest bezpłatna i nie wymaga logowania.

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera