Tunel pod dworcem, młodszy brat tunelu pod rondem. Podobny? [ZOBACZ]
A to jego starszy brat, tunel pod rondem Ziętka, część DTŚ
Tunel pod rondem im. gen. Jerzego Ziętka
Jego budowa zakończyła się w listopadzie 2006 roku.
9 grudnia tunel został otwarty dla samochodów. W sumie jest długi na prawie 700 metrów: nawa północna (od strony Muzeum Śl.) ma 657 metrów, a południowa (od strony os. Gwiazdy) 650 metrów. Jest wysoki na 6,4 metra. W obu nawach szerokość jezdni wynosi 11 metrów, w każdej są trzy pasy ruchu.
0,8 metra grubości mają ściany szczelinowe, gruby na 1,02 metra jest natomiast strop.
240 minut - to odporność ogniowa tunelu, a jego trwałość ustalono na 100 lat.
Wewnątrz jest ponad 500 lamp oświetleniowych i 28 wentylatorów. W czasie budowy tunelu wywieziono z centrum Katowic 340 tys. ton ziemi, a 1440 wagonów kolejowych wypełniłby beton użyty do budowy. Tunel oraz jego okolice monitoruje prawie 40 kamer. Nawierzchnię jezdni stanowi beton. Maksymalna prędkość to 70 kilometrów na godzinę. Nad tunelem znajduje się rondo wraz ze szklaną kopułą, w której mieści się galeria sztuki Akademii Sztuk Pięknych oraz restauracja. Pod rondem są kiosk oraz toalety. W kopule mieści się także Centrum Utrzymania Tunelu. LOTA