Kto będzie "twarzą" województwa śląskiego? Właśnie trwa internetowy konkurs na najlepszą fotografię z Ogrodzieńca w akcji Polskiej Agencji Turystycznej. W sesji zdjęciowej uczestniczyli przypadkowi turyści. To nowy sposób na promocję regionu, w którym właśnie najlepiej sprzedaje się turystyka. W 2012 roku na rozpropagowanie wśród Polaków walorów turystycznych Śląskiego poszło 3 mln zł. Efekt? Raczej udany. Wydatki turystów w minionym roku, którzy odwiedzili województwo śląskie, oszacowano na 4,5 mld złotych, zaś odwiedziło nas ponad 4 miliony turystów.
We wrześniu Śląski Urząd Marszałkowski zamierza przeprowadzić kampanię wizerunkową za ponad 885 tys. złotych. Skoro ma być skierowania do mieszkańców województwa to jej cel wydaje się oczywisty - reklama (przedwyborcza?) osiągnięć władz. Tylko, gdzie szukać sukcesów? Na placu budowy Stadionu Śląskiego, a może w pustych salach Muzeum Śląskiego.
- Skupimy się na promocji innowacyjności województwa. Z ciekawostek będziemy np. promować muzykę poprzez nowy budynek NOSPR oraz nowoczesne technologie w medycynie. Ta kampania jest uzupełnieniem poprzednich, a ma na celu zerwanie z bazującym na stereotypie przekonaniu mieszkańców, że region bazuje tylko na tradycyjnym przemyśle - mówi Witold Trólka z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego.
Do tej pory województwo miało ewidentnego pecha jeśli chodzi o kampanie promocyjne. Gdy na oczach całej Polski padały Koleje Śląskie właśnie trwała kampania "Śląskie. Sukces w genach", na którą poszło ponad 1 mln zł, z czego 931 tys. ze środków unijnych. W 2008 r. też sami siebie za 879 tys. zł przekonywaliśmy, że Śląsk to pozytywna energia. Czy w naszym regionie mieszka aż tak wielu pesymistów, że sosnowiczanie, czy katowiczanie z billboardów, muszą dowiadywać się jak to fajnie jest żyć w województwie? - Kampanie skierowane do autochtonów mają sens, bo po pierwsze są oni, choćby w mediach społecznościowych, pasem transmisyjnym dla grup znajomych. Poza tym, gdy reklama np. walorów turystycznych jest skierowana poza województwo to przede wszystkim mieszkańcy regionu muszą mieć o nich wiedzę, być wiarygodni w oczach gości - ocenia Rafał Czechowski, szef renomowanej firmy Imago.PR.
Zdaniem Czechowskiego województwo śląskie jest tak różnorodne, że bardzo trudno znaleźć wspólny klucz do promocji i i dlatego kampanie odbywają się na dużym poziomie ogólności.
- Odbiorcy reklam i akcji promocyjnych są coraz bardziej świadomi wszelkich sztuczek i nie jest tak łatwo skusić ich kampanią reklamową. Udział nawet największego celebryty nie jest w stanie przekłuć się na wymierny sukces produktu jeśli nie będzie wiarygodny - mówi Bogdan Dzieciuchowicz, specjalista ds. wizerunku i dodaje: - Generalnie uważam, że promocja wojewódz twa nie ma sensu. Trzeba reklamować jakiś konkretny produkt w bardzo precyzyjnie określonym celu. Moim zdaniem np. Beskidy. I to przedstawiając konkrety, fakty i mieszkających tam znanych ludzi takich jak Adam Małysz, czy bracia Golcowie, a inwestorów mogłaby zachęcać Teresa Mokrysz, właścicielka kawowego imperium - dodaje Dzieciuchowicz, który zauważa dewaluację śląskiej marki. Przykładem jest trzecie od końca miejsce Katowic w rankingu dotyczącym rozpoznawalności sloganu reklamującego miasta na zlecenie magazynu "MarketingMiejsca.com.pl" przez Instytut Badawczy IPC.
Hasło "Katowice dla odmiany" otrzymało niespełna 2 proc. wskazań, za triumfator, czyli "Wrocław - miasto spotkań" 13,2 proc. Wcześniej, również z Wrocławiem stolica województwa śląskiego, szumnie nazwana miastem ogrodów, przegrała bój o miano Europejskiej Stolicy Kultury. Oczywiście żadnej marki nie zbuduje się błyskawicznie. Nie można też budować jej na przesadzonych lub zafałszowanych wizjach. Rozkopane, nieprzejezdne Katowice były i są raczej miastem w budowie, a nie oazą zieleni w industrialnym otoczeniu.
*Kobieca strona Mundialu 2014 jest najciekawsza SPRAWDŹ
*Jakie będzie lato? Zobacz prognozę pogody nalipiec 2014 i zaplanuj urlop
*Jakie imię dla dziecka? Zobacz Księgę Imion Męskich i Żeńskich i wybierz
*Dawniej Dom Prasy, dzisiaj Biuro Obsługi Mieszkańców Katowic ZDJĘCIA
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?