MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W Częstochowie jeżdżą używane ikarusy z Warszawy

Janusz Strzelczyk
Warszawskie ikarusy są młodsze od częstochowskich
Warszawskie ikarusy są młodsze od częstochowskich janusz strzelczyk
Po częstochowskich ulicach jeżdżą pierwsze dwa z sześciu używanych przegubowych ikaru-sów kupionych w Warszawie przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

- Jeszcze w tym tygodniu wyjedzie z zajezdni trzeci ikarus, kupiony w Warszawie - mówi Robert Madej, zastępca dyrektora Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. - Do końca stycznia następny, a do 10 lutego już wszystkie będą kursować.

Przed wyjazdem na ulice trzeba w autobusach zainstalować kasowniki, tablice informacyjne. Samochody nie będą przemalowywane w barwy częstochowskiego MPK, ale mają logo naszego przewoźnika.

Warszawskie ikarusy zostały wyprodukowane w 1997 r. Częstochowa kupiła je, bo swoje ma jeszcze starsze. MPK nadal ma dziewięć ikarusów z lat 1985-1993. Jeśli do tego dodamy 7 jelczów wyprodukowanych w latach 1985-1998 i jeszcze dwa MAN-y z 1991 roku, to widać, że tabor nie jest już pierwszej młodości. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ma 138 autobusów.

Flotę flagową przedsiębiorstwa stanowią 54 mercedesy. Wszystkie kupione w ostatnich siedmiu latach prosto z fabryki. Powinny bez większych problemów jeździć 15 lat. Potem będzie je można odsprzedać. Używane warszawskie ikarusy MPK kupuje ze swoich pieniędzy, bo na tyle spółkę stać. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, jeden ikarus ze stolicy kosztuje średnio 15 tysięcy złotych.
Autobusy są po remoncie silnika i skrzyni biegów. Dla porównania, za remont skrzyń biegów w dwóch MAN-ach w częstochowskim MPK przedsiębiorstwo musiałoby wydać po 35 tysięcy złotych.

Częstochowski przewoźnik szuka możliwości obniżenia koszów transportu. Wkrótce będzie testowany w Częstochowie autobus elektryczny. Jest to pojazd wyprodukowany w Kutnie, w zakładach AMZ. Teraz jest sprawdzamy w specjalistycznym zakładzie w Ostrawie.

Z napędem elektrycznym jest problem stacji zasilania. Teoretycznie w Częstochowie możliwe byłoby zasilanie z trakcji tramwajowej. To bardzo ważne, bo na jednym ładowaniu autobus z silnikiem elektrycznym przejeżdża 160 km, a częstochowskie autobusy na olej napędowy przejeżdżają dziennie po 300 km. Ale do rozwiązania pozostają skomplikowane kwestie techniczne.


*Michał Smolorz nie żyje ZDJĘCIA I WIDEO Z POGRZEBU
*Dramatyczny pożar kościoła w Orzeszu-Jaśkowicach [UNIKATOWE ZDJĘCIA I WIDEO]
*OgólnopolskiRanking Szkół Ponadpodstawowych 2013 SPRAWDŹ NAJLEPSZE LICEA I TECHNIKA
*Horoskop na 2013 rok ZOBACZ, CO MÓWIĄ KARTY

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!