Wjeżdżamy na plac budowy od strony ul. Idzikowskiego, na granicy Tucznawy i Ząbkowic. Od razu widać szerokie przestrzenie, przygotowane do układania kolejnych warstw asfaltu. A tym zajmuje się konsorcjum firm, które wygrało przetarg: Przedsiębiorstwo Miejskie MZUM.PL SA z Dąbrowy Górniczej oraz PBD "Drogopol-ZW" z Katowic.
- Prace drogowe wraz z infrastrukturą podziemną są wykonywane jednocześnie na trzech odcinkach. W pierwszej kolejności zostanie zrealizowany odcinek umożliwiający dojazd do planowanej strefy przemysłowej, co umożliwi jej rozwój - mówi Klaudia Zawadzka z Przedsiębiorstwa Miejskiego MZUM.PL SA. - Odcinek od ulicy Idzikowskiego do ronda nr 5 zostanie wykonany i oddany do użytku w całości w tym roku. Następnym priorytetem jest rondo nr 4 w całym zakresie oraz przebudowa infrastruktury podziemnej na pozostałych trzech rondach, które planujemy wybudować w tym roku. Pozostały zakres robót będzie na bieżąco wykonywany w roku przyszłym - dodaje Zawadzka.
Wykonawcy na przełomie tego i przyszłego roku planują kolejną wycinkę drzew, a zasadnicze prace posuną się dalej po wykarczowaniu pni.
Jak w takim razie wybudować w środku lasu drogę, by służyła przez kolejne dziesięciolecia i szybko nie rozjeździły jej tiry?
- Całość konstrukcji składać się będzie z pięciu warstw, w tym trzech bitumicznych i dwóch z kruszywa, oraz odwodnienia poprzez wykonanie rowów szczelnych i kanalizacji deszczowej. Z uwagi na ukształtowanie terenu konieczne będzie wykonanie robót ziemnych poprzez przygotowanie wykopów o głębokości około 7 metrów w pasie drogowym, przemieszczenie urobku oraz wykonanie nasypów - wyjaśnia Klaudia Zawadzka. - Na podbudowie zasadniczej zostaną ułożone trzy warstwy betonu asfaltowego, co zapewni trwałość i odporność na powstawanie kolein - dodaje.
Inwestycja jest bardzo ważna dla ponad 123-tysięcznej Dąbrowy Górniczej, bo ma w efekcie pomóc w sprowadzeniu do miasta potężnych inwestorów. - Inwestorzy obecnie oczekują w pełni przygotowanego, czyli uzbrojonego terenu - mówi Zbigniew Podraza, prezydent Dąbrowy Górniczej. - Tucznawa ma ogromny potencjał ze względu na największy w naszym regionie obszar inwestycyjny oraz opracowaną koncepcję zagospodarowania terenu i status Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na prawie 100 ha. Aby można było w pełni podkreślać jego atuty, a przede wszystkim przystąpić do sprzedaży, konieczne jest skomunikowanie tego terenu z głównymi drogami - tłumaczy prezydent.
Jak przewidują urzędnicy, może tu powstać od 4 do 6 tys. nowych miejsc pracy. Teraz to niemożliwe, bo brakuje dróg dojazdowych. Inwestycja kosztuje 45 mln zł i sfinansuje ją miasto z kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym.
Tu pojedziemy
Droga będzie biec od węzła drogi krajowej 94 (Katowice - Kraków) z drogą wojewódzką 790 do nowego ronda na drodze wojewódzkiej 796 (do Zawiercia). Poprowadzi kierowców drogą wojewódzką 790, ul. Koksowniczą, Gołonoską do skrzyżowania z ul. Ząbkowicką. Dalej będzie budowana nowa droga. Ul. Gołonoska zostanie wydłużona przez lasy Bienia, połączy tereny inwestycyjne z DW 796. Inwestycja obejmuje budowę drogi, rond, skrzyżowań, montaż oświetlenia i odwodnienie.
*Wybory Miss Mokrego Podkoszulka w Sosnowcu - ZOBACZ ZDJĘCIA PIĘKNYCH DZIEWCZYN
*Topless czy w bikini? Co wypada w czasie upałów? ZOBACZ ZDJĘCIA
*Śląski Air Show w Katowicach - Samoloty F-16 w akcji [ZOBACZ ZDJĘCIA]
*18 września otwarcie Galerii Katowickiej - ZOBACZ, JAKIE TAM BĘDĄ SKLEPY
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?