Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Dąbrowie Górniczej budują kolejny tunel dla pieszych i rowerzystów. Pierwsze prace w terenie w dzielnicy Strzemieszyce

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Przy stacji kolejowej w Dąbrowie Górniczej - Strzemieszycach rozpoczęła się budowa przejścia podziemnego, które połączy ulice Towarową oraz TransportowąZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Przy stacji kolejowej w Dąbrowie Górniczej - Strzemieszycach rozpoczęła się budowa przejścia podziemnego, które połączy ulice Towarową oraz TransportowąZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Nowak Mosty/PAS/DariuszNowak
W Dąbrowie Górniczej w tym roku powstał już nowy tunel pod torowiskiem kolejowym w centrum miasta, który zastąpił tradycyjne przejście z rogatkami. Będzie też kolejny, którym bezpiecznie z jednej strony dzielnicy na drugą będą mogli poruszać się piesi i rowerzyści w dzielnicy Strzemieszyce. Pierwsze prace w terenie właśnie się rozpoczęły.

Nowe tunel pieszo-rowerowy w stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce ma ułatwić dostęp do peronów, także osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. To wspólna inwestycja PLK i miasta Dąbrowa Górnicza. Przedsięwzięciem zajmuje się firma Nowak-Mosty.

- Aktualnie dobiega końca wielomiesięczny proces projektowania, wykonaliśmy również pierwsze prace przygotowawcze związane z układem torowym i zabezpieczeniem infrastruktury kolidującej co jest niezbędne do rozpoczęcia zasadniczych robót budowlanych - poinformowała dąbrowska firma Nowak-Mosty.

Spółka Nowak-Mosty realizuje już w tym mieście kilka ważnych, dużych przedsięwzięć komunikacyjnych. Buduje m.in. nowe centrum przesiadkowe w śródmieściu – obok dworca PKP – drogi, ronda, wiadukt kolejowy w dzielnicy Gołonóg, parkingi, a pierwszy wiadukt, pod którym jadą od października kierowcy, został już wybudowany w śródmieściu, na przedłużeniu ulicy Kościuszki.

Cena netto inwestycji w Strzemieszycach to 9,6 mln zł. W porozumieniu z PKP PLK, pod którym we wrześniu 2021 roku podpisali się prezydent Marcin Bazylak i wiceprezydent Damian Rutkowski, określono, że miasto i kolejowa spółka podziela się kosztami inwestycji po połowie. Ponieważ inwestycja nie rozpoczęła się jednak w zeszłym roku pieniądze przewidziane pierwotnie w 2021 do przekazania nie zostały wypłacone przez miasto. Natomiast ze względu na wzrost kosztów, na lutowej sesji w 2022 roku radni zdecydowali, że ostatecznie miasto przekaże PKP PLK nieco wyższą dotację od tej wcześniej planowanej, czyli 4 mln zł w 2022 roku i 836 tys. 991,87 zł w 2023 roku.

Cała inwestycja nosi nazwę: zadania „Zaprojektowanie oraz budowa przejścia podziemnego dla ruchu pieszo – rowerowego w stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce w km 69,004 na linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec Główny” w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”.

Będzie bezpieczniej, łatwiej dostaniemy się także na peron

W stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce powstanie wygodne i bezpieczne przejście podziemne, łączące dwie strony miasta od ul. Towarowej do ul. Transportowej. Z tej stacji pasażerowie udają się w podróż do Sławkowa, Olkusza czy Tunelu na linii do Kielc oraz do Sosnowca czy Katowic.

Podziemne przejście pieszo-rowerowe o długości około 50 metrów będzie zadaszone. Zadaszone pochylnie, które powstaną po północnej i południowej części, mają mieć odpowiednio 72 i 47 m długości oraz 5,7 m szerokości. Ułatwią podróżowanie osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. W przejściu i dojściach będą ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostaną umieszczone informacje w języku Braille’a.

W przejściu będzie wyznaczona specjalna ścieżka dla rowerzystów. Zamontowane kamery monitoringu zwiększą poziom bezpieczeństwa. Przejście będzie wyposażone w system informacji pasażerskiej, m.in. nagłośnienie, oświetlenie, czytelne tablice z opisem wyjść, kierunków jazdy pociągów itp.

Wiadomo też, że do nowego przejścia prowadzić będzie droga pieszo-rowerowa o szerokości 4 metrów (2 metry dla ruchu rowerowego i 2 metry dla ruchu pieszego). Miasto zapowiedziało także, że powstanie dodatkowo punkt przesiadkowy w rejonie ulicy Transportowej. Poza przystankiem autobusowym będzie tam także parking dla samochodów i rowerów.

- Prace powinny zakończyć się w czwartym kwartale 2023 roku – poinformowała Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowe S.A.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera