Będzie przebudowa ulicy Krasińskiego w Katowicach
Przebudowa ulicy Krasińskiego i przestrzeni kampusu Politechniki Śląskiej w Katowicach (są tu Wydziały Transportu i Inżynierii Lotniczej oraz Inżynierii Materiałowej) to plany uczelni na „najbliższą przyszłość”.
– Rozpoczęta dyskusja, związana z planami stworzenia strefy zamkniętej dla ruchu samochodowego, na terenie której będą mogli spędzać czas nie tylko studenci, ale także goście Wydziałów i mieszkańcy miasta, jest bardzo ważnym wydarzeniem dla całej społeczności akademickiej – przekonywał prof. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej.
Pomysł jest prosty. Ulica Krasińskiego na odcinku, w którym dzieli budynki PŚ, miałaby zostać zamknięta dla ruchu, przebudowana w deptak i zazieleniona. Takich przestrzeni w tej części Katowic – na południe od torów kolejowych - zdecydowanie brakuje.
Deptaki są, ale na północy, to Mariacka, Staromiejska, Dyrekcyjna, ale też Stawowa. Kolejny deptak jest w budowie: trwa przebudowa ulicy Dworcowej w zamknięty dla ruchu plac Dworcowy. Finał tej inwestycji, oszacowanej na nieco ponad 15 mln zł, ma nastąpić jeszcze w tym roku.
Koncepcje przebudowy są gotowe
Czy do listy katowickich deptaków dołączy Krasińskiego? Pomysł w ubiegłym tygodniu na wspólnym spotkaniu omawiali przedstawiciele uczelni oraz władz miasta.
Przy okazji zaprezentowano koncepcje przebudowy, które powstały w ramach zamkniętego konkursu na Politechnice Śląskiej. Zostały przygotowane przez trzy zespoły studenckie pod kierunkiem dr inż. arch. Elżbiety Błeszyńskiej, a koncepcje konsultował prof. Piotr Folęga, Dziekan Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej.
Studenci stworzyli wizualizacje swoich projektów (koncepcje nazwano Nowa Rawa, Zielona Arteria, Polilinia). Pomysły robią wrażenie. Wszystkie zakładają, że fragment ulicy Krasińskiego zostanie zamknięty dla ruchu.
– Bardzo ważnym aspektem wyłączenia z ruchu samochodowego części ul. Krasińskiego są względy bezpieczeństwa studentów oraz pracowników Wydziałów, którzy obecnie, przechodząc między budynkami Uczelni, muszą przechodzić w niebezpiecznych miejscach przez ruchliwą ulicę – podkreślał prof. Piotr Folęga, dziekan Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej.
Nie przegap
Precedens już jest: przed laty zamknięto Bankową
Pomysł przebudowy popierają władze Katowic.
– Dostrzegamy potencjał uczelni wyższych, nie tylko w znaczeniu kapitału ludzkiego, ale także dlatego, że obecność takich instytucji podwyższa rangę miasta. Akademickość tworzona jest nie tylko przez budynek, ale i przestrzeń wokół niego – mówił w trakcie spotkania Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Przypomniał, że analogiczny deptak powstał kilka lat wcześniej na ulicy Bankowej między budynkami rektoratu Uniwersytetu Śląskiego a Wydziałem Nauk Społecznych. Bankowa, podobnie jak Krasińskiego była ulicą przelotwą, mimo to jej zamknięcie nie sparaliżowało ruchu w centrum, wręcz przeciwnie. W efekcie tamtej przebudowy - zrealizowanej w 2010 roku - zastawiona autami, byle jaka i brzydka ulica zamieniła się w atrakcyjny studencki deptak. Metamorfoza Bankowej kosztowała w sumie 2 mln zł. Pieniądze wyłożyło wówczas miasto.
Czy na Krasińskiego uda się powtórzyć ten sukces? Prawdopodobnie tak. Autorami koncepcji przebudowy ulicy są studenci Wydziału Architektury: Katarzyna Dybała, Natalia Hołoś, Aleksandra Machura, Bartosz Słomka, Marta Błaszczyk, Krzysztof Bytomski, Katarina Kędrak, Anna Motyka, Izabela Kubica, Beniamin Walecki, Kamil Wróbel.
Zobacz koniecznie
Rozwiąż i poznaj swój wynik
Bądź na bieżąco i obserwuj
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?