Ul. Czarne w Wiśle to droga, którą turyści mogą dotrzeć m.in. do Zameczku Prezydenckiego na Zadnim Groniu, malowniczej zapory w Wiśle Czarnem czy do szlaku turystycznego w kierunku Przysłopa i Baraniej Góry. Od roku właśnie ta droga była remontowana, a prace związane z jej przebudową uprzykrzały życie mieszkańcom tej wiślańskiej doliny oraz turystom wybierającym się w te strony.
ZOBACZCIE ZDJĘCIA
W mieście przypominają, że remont tej ważnej - nie tylko dla mieszkańców Wisły - ulicy, był trudnym przedsięwzięciem. Konsultacje społeczne dotyczące opracowania dokumentacji przetargowej rozpoczęły się w 2011 roku, a prace projektowe trwały aż do... 2018 roku. Dopiero po trzecim przetargu został wyłoniony wykonawca. Umowa z firmą FB Serwis S.A., została zawarta 18 marca 2019 roku i przebudowa ul. Czarne mogła się rozpocząć.
Nie przeocz
W ramach przebudowy została m.in. ujednolicona szerokość jezdni, która zyskała nową nawierzchni, geometria łuków tej drogi oraz skrzyżowania z ul. Osiedle Bajcary zostały skorygowane, w ciągu ul. Czarne pojawiły się zatoki autobusowe, chodniki i miejsca postojowe oraz oświetlenie uliczne. Wzdłuż drogi wybudowane zostały także ściany oporowe, czyli umocnienie i zabezpieczenie skarp.
Musisz to wiedzieć
Wartość przedsięwzięcia, którego inwestorem był Powiat Cieszyński, wyniosła ok. 18,2 mln zł, z czego ok. 9,5 mln zł to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Miasto Wisła zadeklarowało pomoc finansową w łącznej wysokości 2,1 mln zł, (1,4 mln zł i następny rok 700 tys. zł), pozostała kwota w wysokości 6,6 mln zł to wkład własny z budżetu Powiatu Cieszyńskiego.
- Była to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych dla Powiatu Cieszyńskiego. To również najdroższa droga w historii naszego powiatu, ponieważ ponad kilometrowy odcinek kosztował około 18 mln zł - mówi Mieczysław Szczurek, starosta cieszyński.
Przypomina, że ul. Czarne w Wiśle to alternatywna droga dojazdu na Kubalonkę czy do Istebnej w przypadku, gdy główna arteria jest zamknięta. Wysoki koszt przebudowy to m.in. konieczność zabezpieczenia czynnych okresowo osuwisk, umocnień skarp oraz budowa murów oporowych i modernizacja mostu na Wiśle - te elementy znacznie podniosły koszt wykonania inwestycji.
- Czuję dużą satysfakcję z tego, że udało się zrealizować przebudowę ul. Czarne. To zadanie wymagało wiele pracy już na etapie projektowania, ale też przekonywania o ważności tego zadania i konieczności jego realizacji – mówi Tomasz Bujok, burmistrz Wisły. - Zdaję sobie sprawę, że do realizacji pozostał jeszcze jeden odcinek ul. Czarne. Dołożę wszelkich starań, by w niedługim czasie dokończyć przebudowę i modernizację tej niezwykle ważnej drogi. Dziękuję mieszkańcom Wisły za zrozumienie i cierpliwość. Wiem że nie było łatwo. Ale wydaje mi się, że było warto – mówi burmistrz Wisły.
Zobacz koniecznie
Bądź na bieżąco i obserwuj
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?