Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ważne zmiany dla kierowców i pasażerów w Dąbrowie Górniczej. Autobusy wjeżdżają na dwa nowe, zintegrowane przystanki

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej pojawiły się dwa zintegrowane przystanki autobusowo-tramwajowe. Pierwszy w rejonie al. RóżZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej pojawiły się dwa zintegrowane przystanki autobusowo-tramwajowe. Pierwszy w rejonie al. RóżZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak UM DG
Duże zmiany dla kierowców i pasażerów od wtorku 13 lutego w Dąbrowie Górniczej. Po przebudowie całego układu komunikacyjnego w mieście od wtorku autobusy rozpoczęły regularną i pełną obsługę dwóch nowych zintegrowanych przystanków autobusowo-tramwajowych. To nowość, która sprawia, że teraz trzeba będzie podczas jazdy głównymi ulicami zachować większą ostrożność.

Ważne zmiany dla kierowców i pasażerów w Dąbrowie Górniczej

Wszystkie autobusy wjeżdżają na nowe zintegrowane przystanki w Dąbrowie Górniczej

W trakcie prawie zakończonej już przebudowy całego układu komunikacyjnego w Dąbrowie Górniczej (do wykonania pozostało jeszcze m.in. ostateczne, poziome oznakowanie dróg) dwa nowe zintegrowane przystanki powstały na Manhattanie i przy alei Róż. Po co powstało to rozwiązanie? Jak tłumaczy miasto, by skończyć z niepotrzebnym stresem i bieganiem. Teraz tramwaj i autobus zatrzymają się bowiem w tym samym miejscu. Dzięki temu łatwiej będzie się przesiąść, prostsze będzie też wybranie najlepszego w danej chwili środka transportu.

Zarząd Transportu Metropolitalnego przystał na prośbę miasta i jeszcze przed zaplanowanym na 19 lutego powrotem na torowisko pod ponad dwuletniej tramwajów, ponad 20 linii autobusowych rozpoczyna właśnie pełną obsługę nowych zintegrowanych przystanków autobusowo-tramwajowych. Tymczasowe przystanki – ulokowane przy al. Piłsudskiego i ul. Królowej Jadwigi – zostaną zlikwidowane.

Na zintegrowanych przystankach zatrzymywać się będą na stałe 22 linie autobusowe: M2 M019, 18, 27, 28, 49, 55, 84, 612, 637, 638, 640, 644, 656, 690, 716, 807, 808, 814, 903N, 904N, 928, 984 oraz – do czasu powrotu tramwajów – linia zastępcza T-21.

Przebudowa głównych dróg w Dąbrowie Górniczej: nowe rozwiązania, przystanki, ronda i drogi rowerowe

Dąbrowa Górnicza do niedawna była jednym ogromny placem budowy. Przebudowywane były główne drogi prowadzące przez całe miasto, od granicy z Będzinem aż do dzielnicy Gołonóg. Całkowicie inaczej kierowcy pokonują teraz odcinek od ul. Sobieskiego, przez Królowej Jadwigi i Piłsudskiego aż do ronda Budowniczych Huty Katowice.

Pierwsze roboty drogowe w Dąbrowie Górniczej, zwiastujące przebudowę całego układu komunikacyjnego, rozpoczęły się w październiku 2020 roku. Wówczas zwężona została część ul. Sobieskiego od wjazdu od strony Będzina. Drogowcy rozpoczęli tam budowę nowego ronda, które wyprowadziło potem ruch poza centrum nową drogą, jaka powstała za Hutą Bankową do centrum przesiadkowego pod dworcem kolejowym i dalej w kierunku innych miejskich dzielnic.

Jednocześnie przez ponad trzy lata trwała przebudowa głównych ulic prowadzących przez miasto, wspomnianych Sobieskiego, Piłsudskiego i Królowej Jadwigi, na których pojawił się nowy asfalt, powstały nowe chodniki, drogi rowerowe, dodatkowe miejsca parkingowe wzdłuż tych ulic. Pojawiło się też osiem nowych rond, które zastąpiły dotychczasowe skrzyżowania, co ma sprawić, by ruch w mieście był bardziej płynny.

Na razie kierowcy uczą się jazdy po nowych rondach, a od 19 lutego będzie jeszcze trudniej, kiedy na torach pojawią się tramwaje. To właśnie one w każdym przypadku będą miały bowiem pierwszeństwo przez kierowcami innych pojazdów. By nie dochodziło do kolizji i wypadków kierowcy samochodów czy motocykli muszą być maksymalnie skoncentrowani. Do tego wszystkiego trzeba również uważać na pieszych. Na jezdniach powstało bowiem kilka wyniesionych przejść dla pieszych, a przecinają one główną trasę prowadzącą przez Dąbrowę Górniczą.

Jednocześnie Tramwaje Śląskie wymieniły na odcinku prawie 5 kilometrów całe torowisko (w dwóch kierunkach) tramwajowe, pojawiła się też cała niezbędna infrastruktura, mająca pozwolić na kursowanie po mieście niskopodłogowych wagonów. Są też dwa nowe wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe. Pierwsze tramwaje mają się znów pojawić w mieście w poniedziałek 19 lutego.

Koszt całej inwestycji po stronie miasta (osobne koszty związane z przebudową torowiska tramwajowego ponoszą Tramwaje Śląskie) to 116 mln 414 tysięcy 746,37 zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 87 mln 833 tys. 468,20 zł.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera