Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DTŚ w Gliwicach zafalowała. Mulda pojawiła się przy granicy z Zabrzem. Będzie frezowanie ZDJĘCIA

Maria Olecha-Lisiecka
Maria Olecha-Lisiecka
Poprzednie frezowanie na DTŚ w Gliwicach Skanska wykonała we wrześniu 2016 r.
Poprzednie frezowanie na DTŚ w Gliwicach Skanska wykonała we wrześniu 2016 r. Arkadiusz Gola
W piątek, 10 lutego, na Drogowej Trasie Średnicowej w Gliwicach pojawią się drogowcy. Będą frezować muldę przy granicy z Zabrzem, na pasie w kierunku centrum Gliwic. Kierowcy powinni zdjąć nogę z gazu, bo zostanie wprowadzone ograniczenie do 50 km/godz. Będzie też zwężenie do jednego pasa.

Drogowcy z firmy Skanska, która wybudowała gliwicki odcinek DTŚ od granicy z Zabrzem do węzła w rejonie ul. Kujawskiej (to odcinek, gdzie DTŚ łączy się z autostradą A1 wielkim węzłem), mieli frezować asfalt jezdni od godz. 10. Ale prace się opóźniły.

Prace będą prowadzone na fragmencie DTŚ przy granicy z Zabrzem, w stronę centrum Gliwic, dokładnie na fragmencie, gdy DTŚ biegnie wiaduktem nad ul. Wschodnią

- To drobna poprawka, miejscowe frezowanie, które rozpocznie i zakończy się dzisiaj - mówi Dariusz Simon z Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach, instytucji, która zarządza średnicówką w mieście.
DTŚ Gliwice: frezowanie i ograniczenie prędkości

Jak informuje Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzeczniczka ZDM-u w Gliwicach, kierowcy muszą się jednak liczyć z ograniczeniem prędkości i jazdą jednym pasem na odcinku około 300 metrów. Ograniczenie prędkości wynosi 70 km/godz., a bezpośrednio w rejonie prac - 50 km/godz.

Dlaczego frezowanie jest konieczne? Bo pojawiło się wybrzuszenie na jezdni. Jednak przyczyny jego powstania nie są jeszcze znane.

- Przyczyny są ustalane, podobnie jak ustalany jest program naprawczy dla tej drogi - podkreśla Dariusz Simon.

Dodajmy, że to drugie frezowanie na tym odcinku średnicówki. Poprzednie Skanska, generalny wykonawcy inwestycji, wykonała we wrześniu 2016 roku. Także wówczas o przyczynach powstania muldy na gliwickim odcinku DTŚ oficjalnie wiadomo było niewiele.
DTŚ Gliwice: to drugie frezowanie. Przyczyna powstania muld nieznana

DZ jednak ustalił jednak we wrześniu 2016 roku, że podwykonawcą Skanski realizującej budowę gliwickiej DTŚ-ki była firma Haller z Katowic. Ta sama, która była podwykonawcą Eurovii, generalnego wykonawcy fragmentu DTŚ od ronda na de Gaulle’a w centrum Zabrza do granicy z Gliwicami. Tu droga wciąż „faluje”. I nie wiadomo, czy przestanie.

Przypomnijmy: do budowy nasypu w ciągu DTŚ w Zabrzu użyta została mieszanka, która składa się z wielu składników, wśród nich jest m.in. anhydryt występujący np. w kopalnianych popiołach. Anhydryt, po połączeniu z wodą, wchodzi w reakcję chemiczną dając etryngit. I pęcznieje powiększając swoją objętość aż 17-krotnie! Efekt? Asfalt „faluje”. Frezowanie, które drogowcy wykonali w Zabrzu już kilka razy to doraźne rozwiązanie. Konieczny będzie generalny remont oddanej dwa lata temu trasy.
DTŚ Gliwice: konieczny będzie generalny remont?

Czy gliwicki fragment DTŚ, przy granicy z Zabrzem, również czeka solidna naprawa? Skanska zleciła ekspertyzę, aby znaleźć przyczynę falowania. Dokument już powstał. Przed świętami Bożego Narodzenia 2016 trafił do inwestora (DTŚ SA) i zarządcy, czyli Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach. Swoje opinie przedstawiły dwa zespoły ekspertów: z Politechniki Śląskiej w Gliwicach i niezależnego biura inżynierskiego. Ewentualny remont drogi Skanska wykona w ramach gwarancji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: DTŚ w Gliwicach zafalowała. Mulda pojawiła się przy granicy z Zabrzem. Będzie frezowanie ZDJĘCIA - Dziennik Zachodni