Dzielnicowi mają być znani mieszkańcom i być policjantami pierwszego kontaktu dla obywateli. Mają spędzać więcej czasu w terenie, niż za biurkiem i zajmować się tylko problemami zgłaszanymi przez mieszkańców. Dzielnicowych ma być też więcej - takie są główne założenia zmian, które są w tej chwili wprowadzane w całej Polsce. Minister spraw wewnętrznych i administracji Mariusz Błaszczak mówił wczoraj, że „Dzielnicowy Bliżej Nas” to już trzeci program związany z dobrą zmianą w organizacji pracy policji. Pierwszy program to przywracanie posterunków i komisariatów policji, drugi - mapa zagrożeń bezpieczeństwa. O obu inicjatywach pisaliśmy już na łamach „Dziennika Zachodniego” (patrz też ramka obok).
- Dziś prezentujemy trzeci program dotyczący wzmocnienia pozycji dzielnicowego, a naszym założeniem jest to, by policjanci wyszli zza biurek - podkreślał szef MSWiA, Mariusz Błaszczak. - Chcemy by dzielnicowy nie był obciążany dodatkowymi zadaniami i by funkcja dzielnicowego była jego jedyną funkcją. Tak, by mógł cały swój czas poświęcić tej roli. Roli policjanta, który bezpośrednio kontaktuje się z mieszkańcami i jest im dobrze znany oraz takiego funkcjonariusza, na którego zawsze możemy liczyć, gdy dochodzi do łamania prawa. To przemyślana zmiana, która spowoduje wzrost zaufania społecznego do policjantów - uważa minister Błaszczak.
Obecnie w Polsce mamy około 8 tysięcy dzielnicowych i w resorcie uważają, że ta liczba powinna zostać zwiększona. Jak poinformowano, docelowo dzielnicowi mają stanowić ok. 10 proc. wszystkich funkcjonariuszy. - Funkcja dzielnicowego jako policjanta pierwszego kontaktu, policjanta, który niesie pomoc w sytuacjach zagrożenia, jest funkcją zasadniczą - podsumował minister Błaszczak. Komendant główny policji nadinsp. Jarosław Szymczyk podkreślał z kolei, że należy zabrać dzielnicowym dodatkowe obowiązki i przywrócić rangę tej funkcji. Warto podkreślić, że pilotażowo program wprowadzono w województwie śląskim. Konkretnie w Komendzie Powiatowej Policji w Lublińcu, Komendzie Miejskiej Policji w Sosnowcu oraz w Komendzie Miejskiej Policji w Żorach. Programem zajmowali się też funkcjonariusze z Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji.- Chodzi o to, by było jak najmniej biurokracji, a dzielnicowi pracowali jak najwięcej w terenie - tłumaczy podinsp. Aleksandra Nowara, rzeczniczka prasowa komendanta wojewódzkiego policji w Katowicach.
W województwie śląskim pilotaż przeprowadzono od 1 lipca 2014 roku do 30 czerwca 2015 roku. Programem objęto 74 dzielnicowych, w tym 63 z terenów miejskich i 11 z obszarów wiejskich. Co zakłada nowy program? Między innymi zmianę czasu trwania codziennych odpraw. Nowa koncepcja zakłada, że są one maksymalnie skrócone, dzięki czemu funkcjonariusze mogą szybciej rozpocząć pracę w terenie i jak najmniej czasu spędzać na komendzie.
Dzielnicowym zapewniono dostęp do policyjnych systemów informatycznych oraz internetu. Każdy z funkcjonariuszy jest wyposażony w telefon komórkowy. Ma już nie dochodzić do takich sytuacji, w których mieszkańcy nie wiedzą kto jest ich dzielnicowym.
- Położono duży nacisk na zwiększenie aktywności dzielnicowego w kontaktach ze społecznością. Każdy policjant musi być zorientowany w lokalnych problemach i wiedzieć, jakie zagrożenia występują na jego terenie - podkreśla podinsp. Nowara. Zapowiadane są także zmiany w sposobie oceniania dzielnicowych. Duży wpływ na ocenę mają mieć między innymi ankiety wypełniane przez mieszkańców.
Podsumowując, funkcjonariusze mają stawiać na kontakt z lokalną społecznością, a nie na statystyki związane m.in. z liczbą wystawionych mandatów.
Reaktywacja
Plany MSWiA
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji szacuje, że w całej Polsce zostanie przywróconych ponad 150 posterunków policji.
Jak informuje Wydział Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach, w ciągu 8 ostatnich lat do reorganizacji komisariatów i posterunków policji doszło w 15 z 32 jednostek terenowych garnizonu śląskiego.
Zasadnicza część tych zmian przypadła na 2012 rok. Przeprowadzone wówczas zmiany organizacyjno - etatowe w garnizonie śląskim objęły 37 posterunków policji. Ta reorganizacja była związana z przekształceniem 12 posterunków w komisariaty policji oraz likwidacją pozostałych 25. Dodatkowo zmiany te zbiegły się z reorganizacją struktur podległych Komendzie Miejskiej Policji w Dąbrowie Górniczej, gdzie 31 marca 2012 roku zlikwidowano Komisariat Policji I w Dąbrowie Górniczej - Strzemieszycach, przekształcając go w posterunek policji, który następnie zlikwidowano 1 września tego samego roku.
Ile posterunków i komisariatów może zostać reaktywowanych w województwie śląskim? Z naszych informacji wynika, że plan zakłada powrót pięciu tego typu obiektów.
*EURO 2016: Transmisje, relacje, zdjęcia i filmy wideo
*Słońce, palmy i sztuczna Rawa. Tylko się nie kąpcie! ZDJĘCIA + WIDEO
*Ranking Uczelni Wyższych Perspektywy 2016: Ale niesamowity skok śląskich szkół!
*Ile zarabiają pielęgniarki? Oto prawdziwe paski wynagrodzeń
*Nowy abonament RTV, czyli opłata audiowizualna z rachunkiem za prąd ZASADY, KWOTY, ZWOLNIENIA!
*WNIOSKI I DOKUMENTY na 500 zł na dziecko w ramach Programu Rodzina 500 PLUS
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?