Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin gimnazjalny 2018 Historia WOS ARKUSZE CKE + PRAWIDŁOWE ODPOWIEDZI 18.4.2018. Rousseau, Jagielloni i odzyskanie niepodległości

MCH
Egzamin gimnazjalny 2018Uczniowie SP 38 w Chorzowie pisali egzamin gimnazjalny. Zobaczcie arkusze i sprawdźcie poprawne rozwiązania tutajEGZAMIN GIMNAZJALNY WOS I HISTORIA 2018 ODPOWIEDZIEGZAMIN GIMNAZJALNY 2018 PYTANIA I ODPOWIEDZI Z KAŻDEGO PRZEDMIOTU
Egzamin gimnazjalny 2018Uczniowie SP 38 w Chorzowie pisali egzamin gimnazjalny. Zobaczcie arkusze i sprawdźcie poprawne rozwiązania tutajEGZAMIN GIMNAZJALNY WOS I HISTORIA 2018 ODPOWIEDZIEGZAMIN GIMNAZJALNY 2018 PYTANIA I ODPOWIEDZI Z KAŻDEGO PRZEDMIOTU Marzena Bugała-Azarko
Egzamin gimnazjalny 2018 HISTORIA WOS POLSKI Arkusze egzaminacyjne CKE + ODPOWIEDZI. Od środy, 18 kwietnia, uczniowie kończący naukę w gimnazjach napiszą 3-dniowy egzamin gimnazjalny 2018. Sprawdzi ich wiedzę m.in. z języka polskiego, matematyki i języka obcego. Pierwszego dnia, zmierzą się z częścią humanistyczną, na którą składa się język polski, historia i WOS. Co było? Jak donoszą gimnazjaliści były pytania o: odzyskanie niepodległości, Romualda Traugutta, katedrę Notre Dame czy Jean-Jacques Rousseau. Arkusze i rozwiązania po egzaminie gimnazjalnym znajdziecie na naszej stronie internetowej.

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018 PYTANIA I ODPOWIEDZI Z KAŻDEGO PRZEDMIOTU

Egzamin gimnazjalny 2018. Co było?

Zdania gimnazjalistów co do trudności pytań na egzaminie gimnazjalnym 2018 są podzielone. Jedno z pytań z historii dotyczyło średniowiecznych władców. Były też pytania dotyczące Romualda Traugutta, katedry Notre Dame, gotyku, a z WOS - zadanie sprawdzające wiedzę z parlamentu europejskiego.

Egzamin gimnazjalny 2018 arkusze WOS PYTANIA I ODPOWIEDZI

Sporo pytań dotyczyło starożytności. Uczniowie musieli na przykład zmierzyć się z datami na historycznej linii chronologicznej. Nie zabrakło także historycznych map.

Egzamin gimnazjalny 2018 historia i WOS - ARKUSZE CKE. Sprawdź tegoroczny test >>>

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018: HISTORIA I WOS [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]Kliknij i przejdź do kolejnej strony arkusza --->Kliknij i sprawdź odpowiedzi!

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018: HISTORIA I WOS [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]

Pojawiła się układanka związana z odzyskaniem przez Polskę niepodległości w związku ze zbliżającą się w tym temacie rocznicą. Gimnazjaliści musieli na niej ułożyć chronologicznie wydarzenia, które miały miejsce w tym okresie: od pierwszego do ostatniego.

Na egzaminie gimnazjalnym 2018 pojawiło się również zadanie z obrazem budynku: uczniowie musieli opisać, jaki styl reprezentuje ten budynek (prawdopodobnie barokowy) i na jakie lata przypada.

Było też dużo tekstów źródłowych dotyczących między innymi Piastów czy króla Anglii, pojawiło się też drzewo genealogiczne Jagiellonów. Gimnazjaliści musieli odpowiedzieć na pytania związane z tymi tekstami, na przykład kto wprowadzał reformy w okresie panowania Jagiellonów lub czy wszystkie te reformy miały miejsce za czasów ich panowania (prawda/fałsz).

ODPOWIEDZI - Egzamin gimnazjalny z historii i wiedzy o społeczeństwie

Tekst do zadania 1.
Każdy obywatel otrzymywał skorupkę [glinianą] i pisał na niej nazwisko człowieka, którego chciał usunąć spośród obywateli. Tabliczkę zanosił na umówione miejsce na agorze. Tam archonci przeliczali skorupki. Następnie odkładano tabliczki z poszczególnymi imionami osobno i tego, kto był wymieniony największą liczbą głosów, ogłaszano jako usuniętego na dziesięć lat.

Zadanie 1. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Procedura opisana w tekście była stosowana w
A. cesarskim Rzymie.
B. oligarchicznej Sparcie.
C. republikańskim Rzymie.
D. demokratycznych Atenach.

Teksty do zadania 2.
Tekst I
Niewolników dostarczały wojny, znana była np. niewola za długi, często też praktykowano sprzedaż dzieci. Gospodarcze znaczenie niewolników było jednak niewielkie. Największą ich liczbę zatrudniał król dla różnorakich posług w pałacu w Babilonie.
Tekst II
Wolno było helotom zakładać rodzinę, zatrzymywać na swój użytek nadwyżki plonów. Istniała więc grupa ludności zależnej, pozbawiona praw politycznych i przywiązana do ziemi.
Tekst III
Szczególnie ciężki był los niewolników kształconych w specjalnych szkołach dla gladiatorów, zapaśników. Walki gladiatorów na arenie cyrkowej pasjonowały widzów, którzy lubowali się w krwawych widowiskach.
Tekst IV
Wyprawy wojenne faraonów Nowego Państwa zwiększały poważnie dopływ niewolników i podnosiły ich znaczenie, zwłaszcza w tych gałęziach produkcji, które wymagały pracy fizycznej. Aczkolwiek główną siłą roboczą pozostawała ludność miejscowa, to jednak znaczenie niewolnictwa było spore.

Zadanie 2. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Sytuację niewolników w starożytnym Rzymie w okresie republiki przedstawia
A. tekst I.
B. tekst II.
C. tekst III.
D. tekst IV.

Mapa do zadania 3.

Zadanie 3
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.

Grecja stała się częścią państwa rzymskiego w okresie republiki. PRAWDA
Prowincja oznaczona znakiem X została zdobyta przez Rzymian w II wieku przed naszą erą FAŁSZ

Zadanie 4. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Szereg, w którym uporządkowano chronologicznie wydarzenia, to:

A. początek działalności ewangelizacyjnej św. Pawła Apostoła * prześladowanie chrześcijan przez cesarza Nerona * ogłoszenie wolności wyznania religii chrześcijańskiej w państwie rzymskim.
B. ogłoszenie wolności wyznania religii chrześcijańskiej w państwie rzymskim * początek działalności ewangelizacyjnej św. Pawła Apostoła * prześladowanie chrześcijan przez cesarza Nerona.
C. prześladowanie chrześcijan przez cesarza Nerona ogłoszenie wolności wyznania religii chrześcijańskiej w państwie rzymskim * początek działalności ewangelizacyjnej św. Pawła Apostoła.
D. ogłoszenie wolności wyznania religii chrześcijańskiej w państwie rzymskim * prześladowanie chrześcijan przez cesarza Nerona * początek działalności ewangelizacyjnej św. Pawła Apostoła.

Tekst i taśma chronologiczna do zadania 5.
Gdy tak się wahał, wydała mu się lepsza myśl, żeby pójść zwalczać bożków i bałwany w kraju Prusów. Książę [Bolesław], poznawszy jego zamiary, daje mu łódź i dla bezpieczeństwa podczas podróży zaopatruje ją w trzydziestu wojów. On zaś przybył najpierw do Gdańska, położonego na skraju rozległego państwa [tego] księcia i dotykającego brzegu morza. Tu, odprawiając obrzędy mszalne, Ojcu ofiarował Chrystusa, któremu za kilka dni siebie samego miał złożyć w ofierze.

Zadanie 5. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Wydarzenia opisane w tekście miały miejsce w okresie oznaczonym na taśmie chronologicznej numerem
A. 1.
B. 2.
C. 3.
D. 4.

Mapa do zadania 6

Zadanie 6. (0–1)
Na podstawie mapy oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.

1. Państwo Władysława Łokietka obejmowało większy obszar niż państwo Bolesława Krzywoustego. FAŁSZ
2. Opole znajdowało się w granicach państwa polskiego u kresu panowania Władysława Łokietka. FAŁSZ

Tablica genealogiczna i tabela do zadania 7

Zadanie 7. (0–1)
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.

1. Przywilej nadany przez Jana Olbrachta ograniczył prawa mieszczan. PRAWDA
2. Wszystkie przywileje wymienione w tabeli zostały nadane przez królów z dynastii Jagiellonów. FAŁSZ

Ilustracja do zadania 8

Zadanie 8. (0–3)
Uzupełnij poniższy tekst. Przyporządkuj do każdego zdania właściwe uzupełnienie spośród oznaczonych literami A–C.

Na ilustracji przedstawiono budowlę wzniesioną w stylu 8.1. ____. Charakterystyczne dla tego stylu jest występowanie 8.2. ____. Budowę katedry rozpoczęto w epoce 8.3. ____.

8.1.
A. gotyckim
B. romańskim
C. barokowym

8.2.
A. okien i portali zakończonych ostrymi łukami
B. masywnych murów i małych okien
C. falistych linii gzymsów i fasady

8.3.
A. starożytnej
B. średniowiecza
C. renesansu
Tekst do zadania 9.
Rok upłynął od nocy św. Bartłomieja. W obecności króla Francji, grona dostojnych notablów królestwa francuskiego, posłów zagranicznych i tłumu ciekawych paryżan poseł polski Jan Zborowski wyrzekł w katedrze Notre Dame twarde słowa: „Jeżeli nie zaprzysięgniesz, nie będziesz panował”. Podobne zdarzenie zaszło kilka miesięcy potem w katedrze wawelskiej, kiedy marszałek wielki koronny Jan Firlej położył rękę na koronie Piastów i Jagiellonów i oświadczył, że nie dopuści, aby spoczęła ona na skroniach królewicza, jeżeli ten nie zaprzysięgnie pokoju religijnego.

Zadanie 9. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Jan Zborowski słowa: „Jeżeli nie zaprzysięgniesz, nie będziesz panował”, skierował do
A. Kazimierza Wielkiego – ostatniego króla z dynastii Piastów.
B. Władysława Jagiełły – pierwszego króla z dynastii Jagiellonów.
C. Henryka Walezego – pierwszego króla elekcyjnego.
D. Zygmunta Augusta – ostatniego króla z dynastii Jagiellonów.

Tekst do zadania 10.
Jego Królewska Mość jest i powinien być uważany za najwyższą głowę Kościoła w Anglii i za taką jest przyjmowany przez duchowieństwo tego królestwa. Król i jego następcy mają mieć władzę i autorytet, aby od czasu do czasu przeprowadzać wizytacje, poskramiać winnych, usuwać nadużycia, reformować i wykorzeniać te wszystkie błędy, dla wzrostu siły religii Chrystusowej oraz dla jedności królestwa.

Zadanie 10. (0–3)
Uzupełnij poniższy tekst. Przyporządkuj do każdego zdania właściwe uzupełnienie spośród oznaczonych literami A–C.

Cytowany dokument powstał za panowania 10.1. ____. Miało to miejsce w 10.2. ____. Organizacja Kościoła przedstawiona w tekście jest charakterystyczna dla wyznania 10.3. ____.

10.1.
A. Piotra I
B. Ludwika XIV
C. Henryka VIII

10.2.
A. XVIII wieku
B. XVI wieku
C. XIV wieku

10.3.
A. anglikańskiego
B. prawosławnego
C. rzymskokatolickiego
Teksty do zadania 11.
Tekst I
Mowa króla Anglii Jakuba I w Parlamencie w 1609 roku (fragment)
Bóg ma władzę stwarzania i niszczenia, dawania życia i zadawania śmierci. Tę samą władzę mają królowie. Tworzą i unicestwiają swoich poddanych, dysponują życiem i śmiercią, kierują wszystkimi sprawami, przed nikim nie są odpowiedzialni, jak tylko przed samym Bogiem.

Tekst II
Deklaracja Praw Narodu Angielskiego z 1689 roku (fragment)
Lordowie duchowni i świeccy oraz Izba Gmin oświadczają, że przypisywana królowi władza zawieszenia prawa lub zawieszania wykonania prawa, mocą jego własnej decyzji, bez zgody parlamentu – jest bezprawiem.

Zadanie 11. (0–1)
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.

1. W obu tekstach głosi się pochwałę monarchii absolutnej. FAŁSZ
2. Z drugiego tekstu wynika, że król może samodzielnie stanowić prawo. FAŁSZ

Teksty do zadania 12.
Tekst I
Jędrzej Kitowicz, Opis obyczajów za panowania Augusta III (fragment)
August III był tak nieszczęśliwy, że za jego panowania trzydziestoletniego żaden sejm nie doszedł [do skutku]. Niechętne partie i obce dwory zrywały sejmy przez subordynowane* osoby, zwalając winę na króla, utyskując na jego nieszczęśliwe panowanie. Do zerwania sejmu nie zażywano osób* rozumem i miłością dobra publicznego obdarzonych.
Tekst II
Traktat Stanisława Konarskiego O skutecznym rad sposobie wydany w latach 1760–1763 (fragment)
My kadencje sejmów aż co dwa lata mamy, ale sejmów nie mamy: lat kilka, kilkanaście i kilkadziesiąt mija, jak nie możemy doczekać się sejmu [zakończonego podjęciem uchwał]; i cóż za dziw, że giniemy na wszystkim, upadamy na wszystkim, a coraz to głębiej.

* Subordynowane – podporządkowane.
* Nie zażywano osób – nie posługiwano się osobami.

Zadanie 12. (0–3)
Uzupełnij poniższy tekst. Przyporządkuj do każdego zdania właściwe uzupełnienie spośród oznaczonych literami A–C.

Obydwa teksty dotyczą czasów panowania w Rzeczypospolitej króla z dynastii 12.1. ____. Autorzy w zamieszczonych powyżej fragmentach tekstów 12.2. ____. W tych tekstach opisano skutki stosowania w życiu politycznym Rzeczypospolitej zasady 12.3. ____.

12.1.
A. jagiellońskiej
B. piastowskiej
C. saskiej

12.2.
A. krytykują sposób funkcjonowania sejmów w Rzeczypospolitej
B. pochwalają funkcjonowanie władzy ustawodawczej w Rzeczypospolitej
C. obwiniają władcę za kryzys polskiego parlamentaryzmu

12.3.
A. trójpodziału władzy
B. głosowania większościowego
C. liberum veto
Teksty do zadania 13.
Tekst I
Społeczeństwo wiernych tworzy jedno ciało, ale państwo składa się z trzech ciał. Dom Boży, uważany za jeden, jest więc podzielony na trzy części: jedni modlą się, drudzy walczą, inni wreszcie pracują. Usługi, przez jednych świadczone, są warunkiem działania dwu części pozostałych. Każdy po kolei podejmuje się ulżyć całości.
Tekst II
Władza królewska jest absolutną. Monarcha nie potrzebuje przed nikim zdawać sprawy ze swoich rozporządzeń. Jedyną ochroną człowieka prywatnego przed władzą publiczną jest jego niewinność.
Tekst III
Dobry rząd musi się opierać na systemie tak silnie zbudowanym jak system filozoficzny. System musi wypływać z jednej tylko głowy, z głowy panującego. Zaniedbywanie obowiązków względem poddanych staje się wprost zbrodnią. Panujący powinien słuchać skarg poddanych i wymierzać sprawiedliwość.
Tekst IV
Każdy z nas oddaje swoją osobę i swoje prawa pod naczelne kierownictwo woli powszechnej i wszyscy my wspólnie, jako ciało polityczne, przyjmujemy każdego członka jako część niepodzielnej całości. Ten akt zrzeszenia tworzy ciało zbiorowe, uzyskujące swoje wspólne „ja”, swoje życie i wolę.

Zadanie 13. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Zasady zgodne z koncepcją umowy społecznej Jeana Jacques’a Rousseau przedstawiono w
A. tekście I.
B. tekście II.
C. tekście III.
D. tekście IV.

Zadanie 14. (0–2)
Spośród poniższych wydarzeń oznaczonych literami A–D wybierz wydarzenie chronologicznie pierwsze i wydarzenie chronologicznie ostatnie. W każdym wierszu tabeli wybierz właściwą literę.

14.1. Wydarzenie chronologicznie pierwsze. B. Elekcja Stanisława Augusta Poniatowskiego.
14.2. Wydarzenie chronologicznie ostatnie. D. Podpisanie traktatu trzeciego rozbioru Polski.

A. Wybuch powstania kościuszkowskiego.
B. Elekcja Stanisława Augusta Poniatowskiego.
C. Uchwalenie Konstytucji 3 maja.
D. Podpisanie traktatu trzeciego rozbioru Polski.

Tekst do zadania 15.
Odezwa wydana w Mediolanie w 1797 roku (fragment)
Do współobywateli! Wierny ojczyźnie mojej, do ostatniego momentu walczyłem za jej wolność. Upadła ona pod przemocą. Polacy, nadzieja powstaje, Francja zwycięża, ona się bije za sprawę narodów, starajmy się osłabić jej nieprzyjaciół. Już oficerowie i żołnierze, towarzysze trudów waszych i zwycięstwa, są ze mną; już się bataliony formują; bijmy się za sprawę wspólną wszystkich narodów, za wolność pod walecznym Bonaparte, zwycięzcą Włoch!

Zadanie 15. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Autorem odezwy jest
A. Józef Piłsudski.
B. Romuald Traugutt.
C. Tadeusz Kościuszko.
D. Jan Henryk Dąbrowski.

Tekst i ilustracja do zadania 16.
W okresach dla Polski przełomowych manifestowano uczucia patriotyczne poprzez strój narodowy, pieśni czy odpowiednio przyozdobione przedmioty. W 30. rocznicę ataku na Belweder urządzono manifestację, w czasie której motywy religijne ściśle połączyły się z politycznymi – zebrani odśpiewali Boże, coś Polskę, Mazurka Dąbrowskiego i Warszawiankę.

Zadanie 16. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Tekst i ilustracja odnoszą się do nastrojów w Królestwie Polskim
A. w czasie insurekcji kościuszkowskiej.
B. przed wybuchem powstania listopadowego.
C. przed wybuchem powstania styczniowego.
D. w czasie I wojny światowej.

Tekst do zadania 17.
Od czasu zupełnego pojednania się Polaków z cesarzem, przeprowadzonego przez hr. Agenora Gołuchowskiego w 1866 roku na podstawie znanej formuły Kazimierza Grocholskiego, streszczonej w zdaniu „Przy Tobie, Najjaśniejszy Panie, stoimy i stać chcemy”, stosunek Polaków do cesarza i odwrotnie ułożył się na stopie pełnego zaufania. Ta formuła nie była frazesem, ale programem, który pozwolił Galicji stać się polskim Piemontem.

Zadanie 17. (0–1)
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.

1. W tekście opisano stosunek Polaków do władcy z dynastii Romanowów. FAŁSZ
2. Agenor Gołuchowski i Kazimierz Grocholski prezentowali postawę lojalistyczną wobec cesarza. PRAWDA

Tekst i mapa do zadania 18.
W połowie XIX wieku Unia stanęła na progu rozpadu. Amerykańskie stany coraz bardziej dzieliły się ze względu na stosunek do niewolnictwa. Na Północy działał ruch abolicjonistów, na Południu uważano, że niewolnictwo było nieodzowne dla funkcjonowania gospodarki. Stany północne były otwarte na postęp naukowo-techniczny, zurbanizowane i uprzemysłowione, południe natomiast pozostało konserwatywne, nastawione na gospodarkę rolną i słabo uprzemysłowione.

Zadanie 18. (0–1)
Odpowiedz na pytanie. Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie 1., 2. albo 3.

Czy treść mapy potwierdza informacje znajdujące się w tekście?
A. Tak,
B. Nie,
ponieważ
1. na północy kraju występuje przemysł górniczy i hutniczy, a na południu – rolnictwo.
2. wschodnia część Stanów Zjednoczonych była równomiernie uprzemysłowiona i zurbanizowana.
3. w północnych i południowych stanach znajdują się plantacje bawełny i tytoniu.

ODPOWIEDŹ: A. Tak, ponieważ 1. na północy kraju występuje przemysł górniczy i hutniczy, a na południu – rolnictwo.

Tekst do zadania 19.
Następca tronu Austro-Węgier, Franciszek Ferdynand d’Este, w towarzystwie swojej żony Zofii, składał oficjalną wizytę w stolicy Bośni Sarajewie. Wśród tłumu ukryła się grupa młodych zamachowców, nasłanych przez jedną z tajnych organizacji działających przeciwko Habsburgom. Szofer arcyksięcia wybrał niewłaściwy zakręt i skierował otwarty samochód prosto na miejsce, gdzie stał spiskowiec – dziewiętnastoletni student Gawriło Princip. Kule z jego rewolweru śmiertelnie raniły cesarską parę.

Zadanie 19. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

W tekście opisano wydarzenie, które stało się bezpośrednią przyczyną wybuchu
A. wojny secesyjnej.
B. I wojny światowej.
C. rewolucji październikowej.
D. wojny prusko-austriackiej.

Tabela do zadania 20

Zadanie 20. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Na podstawie danych z tabeli można stwierdzić, że
A. większość zmobilizowanych w czasie wojny Polaków walczyła po stronie państw centralnych.
B. ponad połowa wszystkich zmobilizowanych w czasie wojny Polaków walczyła po stronie Rosji.
C. w kolejnych latach wojny wzrastał pobór Polaków do armii wszystkich państw zaborczych.
D. po wybuchu rewolucji w Rosji wzrosła liczba zmobilizowanych Polaków z zaboru rosyjskiego.

Tekst do zadania 21.
Ulotka podpisana przez wójta gminy (fragment)
Mieszkańcu! Możesz zdecydować o lokalizacji nowej drogi!
Rada gminy w tegorocznym budżecie zapewniła środki na budowę drogi łączącej osiedle Zachód z ulicą Parkową. Zwracam się do mieszkańców gminy z prośbą o pomoc przy wyborze jej przebiegu. Wszyscy zainteresowani proszeni są o wypełnienie ankiety (można ją pobrać ze strony internetowej urzędu gminy), w której przedstawiono warianty lokalizacji przyszłej drogi, szerokości jezdni i chodnika oraz przebiegu ścieżki rowerowej.

Zadanie 21. (0–1)
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.

1. Ulotka jest elementem konsultacji społecznych, zainicjowanych przez władze samorządu terytorialnego. PRAWDA
2. Budowa drogi, o której mowa w tekście, należy do kompetencji administracji rządowej. FAŁSZ

Teksty do zadania 22.
Tekst I
W ogólnokrajowym referendum Polacy w większości opowiedzieli się za przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.
Tekst II
Decyzją Sejmu została uchwalona ustawa o Karcie Dużej Rodziny, uprawniająca członków rodzin wielodzietnych do wielu zniżek i ulg.
Tekst III
Przedstawicielka Obywatelskiego Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej zaprezentowała posłom obywatelski projekt ustawy o ochronie zwierząt. Podpisało się pod nim 220 tysięcy obywateli.
Tekst IV
Sejmik województwa małopolskiego przyjął uchwałę zakazującą palenia węglem, drewnem i innymi paliwami stałymi w piecach i kominkach na całym obszarze Krakowa.

Zadanie 22. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Działania obywateli w ramach demokracji bezpośredniej przedstawiono w tekstach
A. I i II.
B. II i III.
C. I i III.
D. III i IV

Tekst do zadania 23.
Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (fragment)
Art. 287. Wybory (…) są powszechne, równe i bezpośrednie oraz odbywają się w głosowaniu tajnym.
Art. 288. (…) wybierany jest na pięcioletnią kadencję i ponownie może być wybrany tylko raz.

Zadanie 23. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Przytoczony fragment Kodeksu wyborczego dotyczy wyborów
A. posła.
B. senatora.
C. Rzecznika Praw Obywatelskich.
D. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Tekst do zadania 24.
Europosłowie opowiedzieli się za zrównywaniem cen połączeń komórkowych krajowych i zagranicznych w całej Unii. Uznali, że ceny połączeń zagranicznych powinny być takie same jak w kraju.

Zadanie 24. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

W tekście opisano wyniki prac
A. Parlamentu Europejskiego.
B. Rady Unii Europejskiej.
C. Komisji Europejskiej.
D. Rady Europejskiej.

Zadanie 25. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Największe wpływy do budżetu państwa pochodziły z podatku
A. nakładanego na niektóre towary konsumpcyjne.
B. dochodowego od osób fizycznych.
C. dochodowego od osób prawnych.
D. od towarów i usług.

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018 ODPOWIEDZI Z WOS I HISTORII

Egzamin gimnazjalny WOS HISTORIA ODPOWIEDZI

EGZAMIN GIMNAZJALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO 2018 ARKUSZE + ODPOWIEDZI

Z wpisów na Twitterze wynika, że wielu gimnazjalistów zaskoczyło pojawienie się na teście pytań dot. filozofa Jeana-Jacquesa Rousseau. Były też m.in. zadania sprawdzające wiedzę z zakresu wojny secesyjnej, aktu supremacji oraz terytoriów Władysława Łokietka i Bolesława Krzywoustego.

Egzamin gimnazjalny 2018 pierwsze wrażenia

18 kwietnia, o godz. 9 rozpoczął się egzamin gimnazjalny 2018: Na początek uczniowie zmierzyli się z częścią humanistyczną (język polski, historia, WOS). Od godziny 9:00 pisali egzamin gimnazjalny z historii i wiedzy o społeczeństwie. od 11:00 z języka polskiego.

Uczniowie Gimnazjum nr 1 w Mikołowie w części humanistycznej najbardziej obawiali się języka polskiego.

- Nigdy nie wiadomo, na jaki rodzaj pracy pisemnej się trafi - mówią. Najbardziej nie chcieliby mieć do napisania rozprawki.

Pewni swego są gimnazjaliści w Zespole Szkół Muzycznych im. M.J. Żebrowskiego w Częstochowie.

- Przed dzisiejszym egzaminem raczej nie ma stresu - mówi Wiktor Dąbrowski. - Jutro matematyka, może być trudniej - podejrzewa.

Egzamin gimnazjalny 2018 w województwie śląskim

W województwie śląskim egzamin gimnazjalny 2018 napisze 37 554 uczniów. Zostanie przeprowadzony w 728 szkołach w regionie. Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia ‎gimnazjum, nie ma jednak z góry określonego minimalnego wyniku, jaki uczeń musi osiągnąć. To znaczy że nie można go nie zdać, ale warto postarać się napisać go jak najlepiej. Od jego wyników zależy bowiem, czy młodzi dostaną się do wymarzonych szkół ponadgimnazjalnych.

Egzamin gimnazjalny 2018 - z czego się składa?

Ma formę pisemną i składa się z trzech części: humanistycznej (z jęz. polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie), matematyczno-przyrodniczej oraz języka obcego nowożytnego.

18 kwietnia, pierwszego dnia egzaminu gimnazjalnego 2018 uczniowie zmierzą się z częścią humanistyczną. O godz. 9.00 zasiądą do napisania testu z historii i wiedzy o społeczeństwie (mają na to równo godzinę). Po przerwie, o godz. 11.00 zmierzą się z arkuszami z języka polskiego. Będą mieli 90 minut na rozwiązanie zadań.

ZOBACZ TAKŻE:
Egzamin Gimnazjalny 2018: Co zabrać. Przybory na egzamin gimnazjalny
Egzamin gimnazjalny 2018: Ubiór na egzamin gimnazjalny. Jak się ubrać na egzamin gimnazjalny

Warto pamiętać, że zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie mają formę zamkniętą. Z kolei w przypadku języka polskiego na egzaminie gimnazjalnym pojawią się również zadania otwarte, w tym jedna dłuższa wypowiedź pisemna.

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018: POLSKI - TU OPUBLIKUJEMY ARKUSZE

Egzamin gimnazjalny KIEDY? TERMINARZ

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018: TERMINY

Egzamin gimnazjalny. Co warto było powtórzyć? PRZECIEKI

Z racji, że egzamin z jęz. polskiego składa się z zadań zamkniętych i otwartych, w tym z jednej dłuższej wypowiedzi pisemnej, to warto przypomnieć sobie, jakimi regułami rządzi się opowiadanie, charakterystyka, rozprawka, opis czy też sprawozdanie. Do tego gimnazjaliści powinni przypomnieć sobie niektóre formy użytkowe takie jak CV czy list motywacyjny.

Egzamin gimnazjalny 2018 - PRZECIEKI

Lektury? Dość często na egzaminie pojawiają się „Potop” i „Krzyżacy” Henryka Sienkiewicza, „Dziady” Adama Mickiewicza oraz „Zemsta” Aleksandra Fredry. Zawsze warto przypomnieć sobie także treść „Kamieni na szaniec” oraz motywy biblijne. Z drugiej strony niektórzy zwracają uwagę, że w tym roku przypada setna rocznica niepodległości Polski i przygotowując się do sprawdzianu warto było powtórzyć także lektury o tematyce narodowowyzwoleńczej.

"Wiemy, co będzie na egzaminie gimnazjalnym z polskiego i matematyki" - uwaga gimnazjaliści, nie dajcie się nabrać na takie ogłoszenia krążące w sieci. Takie informacje raz po raz pojawiają się w internecie na portalach społecznościowych. Internauci utrzymują, że są w posiadaniu pytań i tegorocznych arkuszy egzaminacyjnych. To oszuści, którzy powołują się na to, że otrzymali je od nauczycieli, albo ściągnęli z serwerów CKE. Następnie chcą za niewielką opłatą, poprzez wysłanie smsa, oszukać uczniów.

Centralna Komisja Egzaminacyjna zapewnia, że nie było żadnych przecieków i arkusze egzaminacyjne nie dostały się w niepowołane ręce. Z kolei o tym, co będzie w tym roku na testach gimnazjaliści dowiedzą się dopiero na... egzaminie.

Wszystkie arkusze CKE, pytania i odpowiedzi będziemy publikować na naszej stronie internetowej dziennikzachodni.pl Opublikujemy przykładowe zadania, które pojawią się na poszczególnych testach oraz arkusze CKE, jak tylko będą dostępne.

W czwartek, 19 kwietnia, na zdających czeka egzamin z przedmiotów przyrodniczych (godz. 9) i z matematyki (godz. 11). W piątek gimnazjaliści przystąpią do egzaminu z języka obcego - angielskiego, francuskiego, niemieckiego, hiszpańskiego, rosyjskiego, ukraińskiego lub włoskiego. Co ważne, musieli wybrać ten, którego uczy się jako przedmiotu obowiązkowego.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!