Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fotografują rzeczywistość w 3D i przenoszą do sieci - odwiedzamy The Farm 51 z Gliwic WIDEO+ZDJĘCIA

Krzysztof Leśniak
Wirtualna rzeczywistość, fotorealizm, drony i projekty dla wojska to tylko niektóre z pól aktywności gliwickiego studia tworzącego gry wideo - The Farm 51, jednego z największych w Europie producentów fotogrametrii. Czym popularna „farma" wyróżnia się w branży gier komputerowych? Tego dowiecie się oglądając wywiad z Wojciechem Pazdurem, szefem studia.

The Farm 51 to zatrudniające 90 osób studio, które w swoim portfolio posiada znane na całym świecie gry komputerowe, takie jak „Painkiller", „NecroVisioN" czy „Deadfall Adventures". Wielu pracowników firmy brało również udział przy powstaniu obsypanego nagrodami „Wiedźmina" i „Two Worlds 2". Obecnie studio kończy prace nad zaawansowaną technologicznie produkcją „Get Even", której premiera planowana jest na 26 maja.

Jednak popularna „farma" to nie tylko gry. W 2015 roku w jej ramach powstał oddzielny zespół, który skupił się na wirtualnej rzeczywistości, czyli technologii komputerowej, która „przenosi" odbiorcę do cyfrowego świata za pomocą specjalnych gogli. Specjalna dywizja studia tworzy swoje produkcje przy użyciu autorskiej technologii o nazwie Reality 51 wykorzystującej najnowsze rozwiązania graficzne, m.in. fotogrametrię, zdjęcia sferyczne, filmy stereoskopowe oraz tzw. rzeczywistość rozszerzoną.

The Farm 51 wykorzystało gorączkę wokół rzeczywistości wirtualnej, stając się jednym z pionierów rynku nowych form rozrywki. Jedną z pierwszych produkcji studia było „Chernobyl VR Project", wyjątkowe przedsięwzięcie, łączące świat gier wideo ze światem aplikacji edukacyjnych i narracji filmowej. Jest to pierwsza na świecie w pełni interaktywna podróż po zniszczonym Czarnobylu i Prypeci, pionierski projekt wykorzystujący najnowsze rozwiązania w dziedzinie grafiki i informatyki.

- Entuzjastyczne reakcje dotyczące pierwszych medialnych informacji na temat „Chernobyl VR Project" sprawiły, że zrozumieliśmy, jak ważny jest to temat. Zdecydowaliśmy więc, że to nie może być po prostu komercyjny projekt – mówi Wojciech Pazdur, szef gliwickiego studia.

Rzeczywistość wirtualna to tylko jedna z gałęzi rozwijanych przez pracowników „farmy". Największe znaczenie dla końcowego efektu graficznego ich produkcji ma fotogrametria, czyli zaawansowane skanowanie trójwymiarowe lokacji i obiektów, które umożliwia komputerowe odtworzenie praktycznie dowolnego obiektu.

Do wykonywania zdjęć fotogrametrycznych wykorzystywane są specjalne, z reguły wielkoformatowe, kamery wyposażone w specjalne obiektywy pozbawione aberracji. W efekcie otrzymujemy trójwymiarową kopię fotografowanego obiektu, którą można przenieść do cyfrowego świata i tym samym mocno podnieść jego wiarygodność.

Uzyskanie takiego efektu nie byłoby jednak możliwe bez specjalnego i bardzo kosztownego sprzętu, i między innymi właśnie w tym leży siła gliwickiego producenta. The Farm 51 może bowiem pochwalić się jedną z największych w Europie instalacji fotogrametrycznych.

W specjalnej sali znajduje się w sumie 115 kamer, które sfotografują w 3D praktycznie dowolny obiekt lub osobę. Z kolei do skanowania budynków studio używa latających dronów, które robią zdjęcia z miejsc, do których człowiek nie miałby dostępu. Dzięki szeroko zakrojonej współpracy z placówkami naukowo-badawczymi i niezależnymi specjalistami, efekty pracy Gliwiczan potrafią być spektakularne. Widać to przede wszystkim w przedpremierowej wersji najnowszej gry studia „Get Even".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!