Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ustroń: szybowiec "Diana" zostaje w polskich rękach

Łukasz Klimaniec
Łukasz Klimaniec
Przekazanie prawe do projektu szybowca "Diana" w Ustroniu.
Przekazanie prawe do projektu szybowca "Diana" w Ustroniu. Łukasz Klimaniec

Tę chwilę możemy zakwalifikować, jako jedno z najważniejszych wydarzeń polskiego świata lotniczego w 2016 roku – ocenił sobotnie wydarzenie w Ustroniu prezes Aeroklubu Polskiego Włodzimierz Skalik. W sobotę w hotelu Olimpic córki Bogumiła Bersia, konstruktora słynnego szybowca „Diana”, przekazały prawa do projektu tego szybowca firmie Avionic z Górek Wielkich (powiat cieszyński).

Bogumił Bereś skonstruował Dianę w Szybowcowych Zakładach Doświadczalnych w Bielsku-Białej. Po upadku Zakładów Szybowcowych Bereś odkupił od syndyka prawa do produkcji "Diany" i założył własną firmę, która zajęła się wdrożeniem do produkcji tego szybowca. 12 stycznia 2005 r. oblatano zmodernizowaną wersję szybowca "Diana 2" z całkowicie nowym skrzydłem projektu prof. Krzysztofa Kubryńskiego. Szybowiec szybko okazał się wyjątkowym i dysponującym niezwykłymi osiągami. Wygrywali na nim mistrzostwa świata i Sebastian Kawa, i Janusz Centka.

Bogumił Bereś zmarł w lutym 2016 roku. Prawa do projektu „Diany” odziedziczyły jego córki - Beata Sapiecha i Dorota Bereś.

- Ponieważ żadna z nas nie ma w tym kierunku wykształcenia, ani nie zajmuje się szybowcami, zdecydowałyśmy się przekazać prawa komuś innemu. Nie chciałyśmy, by projekt przepadł. Trzeba było znaleźć kogoś, kto się podejmie kontynuacji – wyjaśniła Beata Sapiecha.

- Chciałybyśmy, by ten projekt był rozwijany, a szybowiec zdobywał medale – dodała Dorota Bereś.

Bolesław Kawik, współwłaściciel firmy Avionic przyznał, że przejmując prawa do projektu firma zamierza chronić 70 lat polskiego dorobku szybowcowego i ma w planie skonstruować kolejne szybowce.

- Mamy w planie rozbudowę, skonstruowanie nowego projektu, ale także rozwinięcie obecnego. Od grudnia uruchomimy produkcję. W nadchodzącym roku planujemy wykonanie ośmiu szybowców – wyjawił.
Włodzimierz Skalik przypomniał, że na szybowcu „Diana” polscy piloci zdobyli już 13 medali na mistrzostwach świata i Europy.

– To szybowiec niezwykle „medalodajny”. Jak nasze doświadczenie pokazują, ma jeszcze duże rezerwy – przyznał.
Jacek Dankowski, trener polskiej szybowcowej kadry narodowej podkreślił, że piloci najbardziej cenili medale zdobywane właśnie na polskich szybowcach.

Prof. Krzysztof Kubryński, autor skrzydła szybowcowego „Diany” przyznał, że ten szybowiec jest inaczej zaprojektowany, niż wszystkie inne. - Ma nieco mniejszy opór, większą siłę nośną, a także ma tzw. monotoniczną charakterystykę siły nośnej, dzięki czemu znacznie lepiej wykorzystuje tzw. kominy termiczne. Szybciej również się wznosi – dodał. - „Diana” nie mogła się przebić się rynkowo, ale przebiła się „zawodniczo” - od wielu lat wygrywa wiele zawodów. To numer jeden jeśli chodzi o osiągi. Badania w USA wykazały, że ma największą doskonałość aerodynamiczną , jaką kiedykolwiek zmierzono w locie na szybowcu tej klasie – zaznaczył.

Jego zdaniem szybowiec, choć ma niesamowite osiągi i wygrywa wiele zawodów, w wielu aspektach jest jeszcze niedopracowany. Do poprawy pozostają m.in. ergonomia i łatwość codziennego użytkowania. – Jeśli to zostanie dopracowane przyszłość tego szybowca może być interesująca – ocenił.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!