"Zakręt idiotów" Bielsko-Biała: tam winien jest kierowca

    "Zakręt idiotów" Bielsko-Biała: tam winien jest kierowca

    Łukasz Klimaniec

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Bielscy policjanci wnioskują w GDDKiA o dodatkowe oznaczenie zakrętu na S1 z Bielska-Białej do Żywca, zwanego „zakrętem idiotów”
    Zakręt na S1 ma 90 stopni

    Zakręt na S1 ma 90 stopni ©Łukasz Klimaniec

    Jak określić kierowcę, który mimo kilku znaków ostrzegawczych pokonuje zakręt o kącie 90 stopni z nadmierną prędkością i w efekcie doprowadza do wypadku? Użytkownicy facebookowej społeczności Bielskie Drogi o fragmencie drogi ekspresowej S1 (do niedawna S69) Bielsko-Biała - Żywiec mówią wprost: „zakręt idiotów”.

    Miejsce jest specyficzne - w ciągu drogi ekspresowej S1 kierowcy napotykają nagle na ograniczenie prędkości do 80 km/h, następnie do 60 km/h, a po chwili mają przed sobą zakręt o kącie 90 stopni.
    Kto nie zdejmie nogi z gazu, ląduje na barierkach. Tylko w tym roku doszło w tym miejscu do 30 zdarzeń drogowych - wypadków i kolizji. Dlatego bielska drogówka zwróciła się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z prośbą o rozpatrzenie możliwości dodatkowego oznakowania tego zakrętu.

    - Zdajemy sobie sprawę, że na tym zakręcie zawodzi czynnik ludzki, czyli kierowca. Każdy, kto tamtędy jeździ, dobrze wie, że jest tam ograniczenie prędkości do 60 km/h. Stosując się do tego nakazu, nie ma problemu z pokonaniem zakrętu - mówi podkomisarz Krzysztof Stankiewicz, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Bielsku-Białej.

    Zaznacza, że bielska drogówka wysyła w to miejsce policyjne patrole, zwłaszcza nieoznakowany radiowóz wyposażony w wideorejestrator. Nie ma jednak możliwości stacjonarnego kontrolowania prędkości - w takim miejscu byłoby to niebezpieczne zarówno dla policjantów, jak i zatrzymywanych kierowców. Dlatego policjanci zwrócili się do GDDKiA z prośbą o dodatkowe oznakowanie.

    - Obecne oznakowanie jest prawidłowe, nie ma żadnych uchybień, jeśli chodzi o inżynierię drogową. Pytanie: czy można coś dodatkowo zrobić? Może pomogłoby ograniczenie prędkości w formie aktywnego oznakowania świetlnego? - zastanawia się Stankiewicz.

    Dorota Marzyńska-Kotas z katowickiego oddziału GDDKiA podkreśla, że zakręt oznakowany jest zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wyjaśnia, że sam łuk poprzedzony jest sekwencją znaków drogowych umieszczonych w poboczu drogi oraz na wysięgniku nad nią. W pierwszej kolejności znaki informują o zbliżającym się końcu drogi ekspresowej, następnie ostrzegają o niebezpiecznym zakręcie - aby uwidocznić to oznakowanie, na wysięgniku zamontowano żółte pulsujące sygnały świetlne oraz wprowadzono limit prędkości do 60 km/h.

    Dodaje, że tak ustawiona sekwencja znaków jest czytelna i przejrzysta, pozwala na bezpieczne dostosowanie prędkości jazdy do występującej geometrii drogi.

    - Problemem na tym odcinku nie jest oznakowanie, brak widoczności czy skomplikowany układ geometrii drogi, tylko świadome lekceważenie przepisów drogowych oraz brawura kierujących. Ustawienie dodatkowego oznakowania nie sprawi, że nagle kierowcy zaczną respektować wprowadzone ograniczenia i limity - uważają drogowcy.

    W GDDKiA przypominają, że obecnie funkcjonujący układ drogowy jest tylko układem tymczasowym do momentu wybudowania drogi ekspresowej S1 Kosztowy - Bielsko-Biała. Wówczas sporny łuk stanie się elementem powstałego węzła drogowego, łączącego drogę S1 z drogą S52, jedną z jego łącznic, bowiem obecne parametry łuku spełniają wymogi dotyczące łącznic węzłów dróg ekspresowych.

    W najbliższy piątek przedstawiciele GDDKiA wraz z bielską drogówką wspólnie zlustrują niebezpieczny zakręt.

    *Trąba powietrzna w Chorzowie ZOBACZ NOWE WIDEO I ZDJĘCIA
    *Wakacje przedłużne. To prezent MEN dla uczniów
    *Pielgrzymka kobiet do Piekar Ślaskich 2016 ZDJĘCIA + WIDEO
    *Dzieci zasypiają w każdych warunkach NAJŚMIESZNIEJSZE FOTKI
    *Sprawdzony i prosty przepis na leczo SPRÓBUJ I SIĘ PRZEKONAJ
    *W pełni wyposażone mieszkanie w centrum Katowic może być Twoje! Dołącz do graczy loterii "Dziennika Zachodniego"

    Czytaj także

      Komentarze (8)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tak zróbcie

      PAblo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Przy ograniczeniu prędkości do 60 km/h dajcie tabliczkę informacyjną "ZAKRĘT IDIOTÓW. ZWOLNIJ ABY NIM NIE ZOSTAĆ". Gwarantuje, że wypadki spadną do kilku na rok.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      to ten

      idiota (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

      który to projektował...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      jak można???

      Uta (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 5

      Wy wszyscy jesteście p o j e b a n i! Jak można w ciągu drogi ekspresowej zaprojektować taki zakręt?! U nas w kraju za łapówkę przejdzie każdy przewał, vide autostrada A1 pomiędzy Gliwicami a...rozwiń całość

      Wy wszyscy jesteście p o j e b a n i! Jak można w ciągu drogi ekspresowej zaprojektować taki zakręt?! U nas w kraju za łapówkę przejdzie każdy przewał, vide autostrada A1 pomiędzy Gliwicami a Pyrzowicami lub DTŚ pomiędzy Gliwicami a Zabrzem. PRL-owska mentalność ma się dobrze. W 2016 roku. Brawo!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To pokłosie oznakowania dla kasy :(

      MotoMoto (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Niestety w naszym kraju ograniczenie prędkości kojaży się z niebezpieczeństwem zapłacenia mandatu lub utraty prawa jazdy :(
      Zdecydowana większość ograniczeń prędkości niema nic wspólnego z...rozwiń całość

      Niestety w naszym kraju ograniczenie prędkości kojaży się z niebezpieczeństwem zapłacenia mandatu lub utraty prawa jazdy :(
      Zdecydowana większość ograniczeń prędkości niema nic wspólnego z bezpieczeństwem .....
      każdy kto jeździ zawodowo doskonale zrozumie co chcę powiedzieć. To kwestia zmiany naszej mentalności. Bo na zmianę przepisów raczej trudno liczyć. A z roku na rok jeździ się coraz gorzej po naszych drogach. To miedzy innymi wina fatalnego systemu szkolenia kierowców. Ale tam niestety tez wszystko jest nastawione na zysk :( więc koło sie zamyka zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Po co

      ja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Po co dodatkowe oznakowanie?? W tym roku było tylko 30 wypadków w tym miejscu. Policzcie ile jest wypadków w innych miejscach, skrzyżowaniach... Większość (99,9%) kierowców potrafi się zachować...rozwiń całość

      Po co dodatkowe oznakowanie?? W tym roku było tylko 30 wypadków w tym miejscu. Policzcie ile jest wypadków w innych miejscach, skrzyżowaniach... Większość (99,9%) kierowców potrafi się zachować stosownie do sytuacji. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A co za idiota tak zaprojektował drogę?

      ?? (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 5

      A co za idiota ją wykonał i za nią zapłacił?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Przeczytaj raz jeszcze

      ktoś drugi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Nie próbuj sprowadzić pozostałych do swojego poziomu. Po prostu przeczytaj raz jeszcze (wystarczy przedostatni akapit) i spróbuj zrozumieć. Choć nie wiem czy nie za wiele od ciebie wymagam.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      fotoradar

      ktoś (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

      postawić fotoradar i wtedy zaczną zwalniać

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      DZ poleca

      DZIEWCZYNA LATA 2017 | Głosujemy!

      DZIEWCZYNA LATA 2017 | Głosujemy!

      Dopasuj słowa do opisów i sprawdź, czy znasz język śląski

      Dopasuj słowa do opisów i sprawdź, czy znasz język śląski

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Gry On Line - Zagraj Reklama