W ubiegłym roku w Bytomiu wyburzono kilka obiektów, w tym budynki znajdujące się przy ulicy Siennej 4 i 6 czy zabudowę gospodarczą przy ul. Racławickiej 10. W trybie natychmiastowym podjęto też decyzję o rozbiórce budynku przy ul. Musialika 12, w którym zawaliła się ściana szczytowa.
CZYTAJCIE TEŻ:
Kamienice w Bytomiu się sypią
Kamienica w Bytomiu w każdej chwili się zawali. Ulica zamknięta
Teraz podobną decyzję wydano w związku z budynkiem przy ul. Chorzowskiej 9, który został wyłączony z użytku 1 grudnia 2016 roku, kiedy to wyprowadzili się ostatni lokatorzy. Od tamtej pory był on opuszczony, a wszystkie dostępne do niego wejścia zostały zamurowane, by nikt nie miał do niego dostępu.
– To jednak nie wystarczyło. Z tyłu budynku udało się złomiarzom zrobić dziurę, przez którą wchodzili do budynku. W krótkim czasie rozebrali niemal wszystkie stropy na parterze – mówi Elżbieta Kwiecińska, powiatowy inspektor nadzoru budowlanego w Bytomiu.
To znacząco wpłynęło na konstrukcję, która zaczęła grozić zawaleniem. W poniedziałek, 20 lutego, przeprowadzono kontrolę stanu obiektu.
– Natychmiast po jej zakończeniu uruchomiliśmy procedury, by zakwalifikować kamienicę do wyburzenia – podkreśla Elżbieta Kwiecińska, zaznaczając przy tym, że gdyby nie działalność złomiarzy, budynek mógłby stać jeszcze bardzo długo, a gdyby znalazły się odpowiednie środki, można go było odratować...
Jak zwraca uwagę Daniel Lekszycki, bytomski społecznik, to kolejny przykład kamienicy, która była prowizorycznie zabezpieczona, by w ostatecznie zniknąć z powierzchni miasta.
– Miasto zwyczajnie nie radzi sobie z zabezpieczaniem budynków, przez co ponosi bardzo dużą stratę – naruszony zostaje układ urbanistyczny Bytomia – podkreśla.
CZYTAJCIE DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE
Tak między innymi było w przypadku kamienicy w pobliżu tej przy Chorzowskiej 9. XIX-wieczny budynek, znajdujący się przy Chorzowskiej 2, był jednym z piękniejszych obiektów w Bytomiu, a przede wszystkim największą kamienicą w mieście. W 2004 roku została sprzedana firmie Gluck, która miała wobec niej wielkie plany.
– Na tym się jednak skończyło. Budynek był źle zabezpieczany i niszczał, stanowiąc zagrożenie dla bezpieczeństwa. W końcu podjęto decyzję o jego wyburzeniu – wspomina Lekszycki. – To stworzyło kolejną wyrwę w układzie urbanistycznym Bytomia. Z mapy miasta zniknęło sporo kamienic, a każda z nich to duża strata – dodaje.
Do wyburzenia doszło w 2011 roku. Po zabytku pozostał ogromny, do tej pory niezagospodarowany plac. Podobny los czeka w tym roku inną kamienicę, która również znajduje się w dzielnicy Rozbark. Jak poinformowała Elżbieta Kwiecińska, w tym roku z mapy miasta zniknie budynek przy ul. Brzezińskiej 23. W tym przypadku obiekt miał dwóch właścicieli – w połowie zarządzało nim miasto, a w połowie prywatny właściciel, który... przepadł.
– Miasto nawet planowało remont, ale ostatecznie do żadnych inwestycji nie doszło – podsumowuje Lekszycki.
W tym roku w Bytomiu mają też zostać wyburzone: kamienica przy ul. Piłsudskiego 36 oraz zabudowania po spółdzielni mleczarskiej Milko przy ul. Smolenia. Terminy wyburzeń jak na razie nie zostały ustalone.
Rozbiórka
oznacza kłopoty
Zamknięte dwa pasy ruchu i zwężenia jezdni – to czeka kierowców przez najbliższe dwa tygodnie.
Przeznaczona do rozbiórki kamienica znajduje się przy jednej z najbardziej ruchliwych ulic w Bytomiu. To właśnie tę trasę codziennie pokonują tysiące kierowców w drodze do Chorzowa albo do Katowic. Tędy też prowadzą trasy autobusów linii 820 oraz 830, z których codziennie korzysta kilka tysięcy pasażerów.
Z powodu rozbiórki przejazd będzie zdecydowanie utrudniony, ponieważ z ruchu zostaną wyłączone dwa pasy ruchu prowadzące do Bytomia od strony Katowic i Chorzowa. Kierowcy jadąc z Katowic do Bytomia będą mogli więc korzystać tylko z jednego pasa ruchu, podobnie jak ci, którzy będą chcieli pojechać w przeciwnym kierunku. Pasażerowie komunikacji autobusowej na liniach: 127, 192, 227, 830N oraz przyśpieszonych 820 i 830 powinni spodziewać się opóźnień w kursowaniu pojazdów, a kierowcy zachować szczególną ostrożność. Zwężenie na tym odcinku ulicy Chorzowskiej rozpocznie się w rejonie wiaduktu kolejowego. Trasa ma być zamknięta od 28 lutego do 6 marca, jak jednak informuje bytomski magistrat, termin ten może ulec wydłużeniu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?